Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till en nybörjare på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Linkan71 skrev:
Tack Joel nu klarnar det mycket:)

Är jag korkad som både köper med kittobjektivet och tameron objektivet. Kitt objektivet har ju om jag fattat det rätt mer vidvinkel med sina 55 än tameon mid sitt 75.

Det är ju ingen stor summa för kittobjektivet eller skall jag lägga pengarna på mer minne?

//Håkan

Låter faktiskt inte korkat alls. Kitobjektivets extra vidvinkel kan ju faktiskt vara nyttigt för att prova för att avgöra om vidvinkel är något för dig. Om du sedan i framtiden kommer underfund med att du vill satsa mer på vidvinkelfoto så finns det exempelvis objektiv i omfången 10-22 eller 12-24 som kompletterar Tamronobjektivets brännvidd.

Kan tillägga att jag personligen hittils inte har mera vidvinkel än just 28mm och då har jag fotograferat i snart ett år men det beror ju helt på vad man fotograferar. Jag är t ex mer inne på att fotografera vimmel på klubbar, växter samt djur.

Hur mycket vet du föresten om bländare?

Linkan71 skrev:
Kitt objektivet har ju om jag fattat det rätt mer vidvinkel med sina 55 än tameon mid sitt 75.

//Håkan

Ojoj nu måste du ändå tänka om lite. Det är inte den högre siffran som anger vidvinkelbrännvidden. Det är den lägre. Kitobjektivet har i vidvinkelläget 18mm brännvidd och Tamron har 28mm. Där är skillnaden.

Ok vad tur du skrev det senaste inlägget att det är den lägre siffran som anger vidvinkel. Vad anger den övre siffran då? Anger det zoomen eller?

Linkan71 skrev:
Ok vad tur du skrev det senaste inlägget att det är den lägre siffran som anger vidvinkel. Vad anger den övre siffran då? Anger det zoomen eller?

När man tar klivet in i systemkameravärdlen kommer du snabbt inse att man inte längre pratar om antal ggr zoom. Det är inte intressant.

Du kan dock räkna ut hur många ggr zoom ett objektiv har genom att dividera den längsta brännvidden med den kortaste för att visst objektiv.

Exempel:
Tamronobjektivet: 75 / 28 = 2,7 ggr zoom
Kitobjektivet: 55 / 18 = 3 ggr zoom

Många från kompaktkameravärlden skulle utifrån zoom-värdena ovan tro att kitobjektivet är det man ska köpa om man vill kunna zooma in något mest. Men så är inte fallet för med Tamronobjektivet kommer du närmare ett motiv eftersom detta har en längre längsta brännvidd (75mm) än kitobjektivet (55mm).

Kort och gott. Vill man komma ett motiv väldigt nära utan att själv fysiskt förflytta sig så är det den längsta brännvidden som är intressant.

Alltså:

Vidvinkel - kort brännvidd - du får med mycket av verkligenheten och i ungefär den storlek du ser med ögonen.

Tele - lång brännvidd - du får med lite av verkligheten men får en förstoring av ett visst område.

ANNONS