Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till f801s och D50

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasdahl

Aktiv medlem
Ska köpa en zoom till f801s-hus. Har tittat på Nikon 28-105 f3.5-4.5D AF Zoom Nikkor och tycker det verkar okej. Tänkte bara höra om detta objektiv fungerar på bägge hus? F801-an och D50.

Objektivet fungerar som sagt ypperligt till båda husen.
Gomer, vilka objektiv kan skada kontakterna? Jag har hört talas om att någon gammal mellanring kan skada kontakter, men inte att objektiv gör det. Det hade varit bra att veta så man inte råkar försöka med ett sådant!

De objektiv som skadar kontakterna är bara såna som är tillverkade under första två tredjedelarna av sjuttiotalet och tidigare. Alltså objektiv utan autofokus som inte är av senaste typ. Alla andra går bra att montera och använda, även om du kan bli av med funktioner med vissa modeller.

Även objektiv äldre än så går att modifiera för användning.

För full kompatibilitet med F801 behöver du ha följande:
  • Bländarring. Undvik alltså alla objektiv med "G" i beteckningen
  • Mekanisk autofokus. Undvik objektiv med "AF-S" i beteckningen
  • Full bildcirkel. Undvik objektiv med "DX" i beteckningen
I övrigt funkar allt till F801, bara du tänker på det där med att inte försöka skruva på alltför gamla manuella objektiv.

Till D50 gäller följande
  • Objektiven bör ha autofokus - annars funkar inte ljusmätaren i kameran
Slår man ihop dessa två kravlistor så landar vi i att du kan köpa alla autofokuserade objektiv utom de allra senaste som saknar bländarring och/eller inte har fullstor bildcirkel.

AF-Nikkor 28-105 passar som redan sagts in i den specen.

Jim sa det så bra så jag passar ;-))
G
Förresten se t.ex. upp för billiga shiftgluggar 28 mm f 2,8. Kostar dom under 5000:- skall du kolla extra noga.

Jim, menar du alltså nikon F objektiv, pre-AI? Jag har flera sådana som jag AI-filat själv och använder utan problem. Vilka sådana kan skada kontakterna? Som sagt så skulle det vara värdefullt att veta innan man gör något dumt.

Har du AI-filat dem gör de ingen skada. Det är ju om man inte gjort det som man riskerar att sabba AI-följaren eller minsta-bländare-inställd-kollaren.

Var jag fick ordet kontakter ifrån har jag ingen aning om. Jag känner inte till några objektiv som skrapar i kontakterna.

Ok Jim, då är jag med. Jag har hört talas om att den supertunna mellanringen K1 kan skada kontakter, men jag har en sån själv och den kommer inte åt kontakterna så den funkar fint för mig.

Alla Nikonkameror har en lista på objektiv som inte går att använda (se bruxet), och det kan variera något, men inte så mycket. 801:an har egentligen inga begränsningar att tala om, för den mäter med alla AI-objektiv och framåt. Däremot kan man inte få AF med alla. G-objektiven fungerar, men då får man ställa kameran i något lämpligt autoläge. AFS-objektiv fungerar också, men man får fokusera manuellt. DX-objektiven är dock en annan sak - alla gillar ju inte vignettering (hm...)

Däremot finns det en del objektiv man inte skall sätta i någon av dessa kameror. Dit hör framförallt alla IX-objektiven (det är livsfarligt!) och några specialare från Hedenhös som sticker in så långt i huset att man bara kan använda dem med uppfälld spegel. Förväxla inte städläget på D50 med uppfällbar spegel. Det finns några externa tillbehör som fastnar i olika delar av kameran eller klämmer kontakter, bland annat mellanringar utan AI-klack. Det brukar dock vara husets yttre avkännare för bländare som stryker med (har du tur plattas de till, och kan räddas), inte de inre kontakterna. Det finns antagligen en del urgamla, skumma piratobjektiv (tredjepartsobjektiv låter snällare) som kan ha mått som ligger utanför specarna, men Nikon har bra koll. Det finns heller ingenting som hindrar att man använder många äldre objektiv på en D50, men man får lösa problemen med att mäta ljuset i så fall. Men med digitalkameror är det ju gratis att prova och "el-polaroiden" baktill är onekligen praktisk.

Återanvänd fotonerna, bara !

ANNONS
Götaplatsens Foto