Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)

cajsalennartsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har nyligen fått min första systemkamera, som är en Nikon D40.
Nu vill jag ha ett nytt objektiv till att ta foton på ishockey.
Så om ni har något tips på ett objektiv som skulle passa till dig så skulle jag vara tacksam! :)

Hej!

Jag har nyligen fått min första systemkamera, som är en Nikon D40.
Nu vill jag ha ett nytt objektiv till att ta foton på ishockey.
Så om ni har något tips på ett objektiv som skulle passa till dig så skulle jag vara tacksam! :)

Till en D40 behöver du ett ljusstarkt objektiv med inbygd fokusmotor. Om du inte har en jättestor budget och inte fotar TV-upplyst ishockey skulle jag rekomendera nya AF-S 85mm f1.8.

/Karl

70-200, 2,8. Piratmärke och begagnadmarknaden för att komma billigt undan.

lma

Mitt Nikkor 70-210f4 har varit på gränsen på min D700, jag skulle tippa att en D40 är mer än ett steg efter en D700 rent brusmässigt vilket gör att jag tvekar till att f2.8 kommer räcka. En 85:a på en D40 motsvarar 130mm vilket kommer vara helt ok om man står vid nere vid rinken.

/Karl

Jag håller nog med om det där med AF-S 85/1,8!

Tänk bara på att gamla AF 85/1,8, som fortfarande säljs nytt, inte fungerar eftersom det inte ger autofokus på din kamera.

En annan sak som bör sägas men inte är så himla kul är att sport är något av det dyraste och mest utrustningskrävande man kan ge sig på att fota. Om du inte är beredd att lägga minst 5000 kr på ett objektiv kommer du att bli besviken. Lägger du 9-10 000 på ett begagnat Nikon 70-200/2,8 är chansen att du ska bli nöjd rätt mycket större. Tyvärr är det fortfarande så att ditt kamerahus är rätt begränsande här, de sakerna man verkligen har nytta av vid sportfoto, snabb autofokus, många bilder per sekund och lite annat, råkar vara ganska exakt det som skiljer nya och dyra kamerahus från enklare och äldre. Du ska kanske fundera på att skippa bilderna och bara gå på matcherna och ha kul istället, det kommer att bli dyrt och är du inte beredd att lägga de pengarna kommer du att bli besviken är jag rädd.

ANNONS
Götaplatsens Foto