Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Jag har fått mellanringar för makrofotografering i julklapp, men dessa passar tyvärr inte de objektiv jag har idag (18-55 mm samt 55-200 mm). Om jag förstått saken rätt krävs det att man kan ställa in bländaren manuellt på objektivet. Oavsett vilket så letar jag nu efter ett objektiv som passar ihop med mellanringarna. Har ni några förslag på modeller som kan passa? Eftersom min kamera är av gammal modell (jag köpte den begagnad i våras som en nybörjarkamera) kan jag även tänka mig lite äldre objektiv under förutsättning att jag kan använda mellanringarna till det.

Eftersom jag inte har en aning om vilka modeller som kan tänkas passa, skulle jag bli glad om ni kan tipsa mig om detta. Det bör inte vara något dyrare. Givetvis vill jag inte ha något som anses vara lite sämre, men visst, man får väl vad man betalar för, och jag har inte råd att lägga många tusen på detta tyvärr. Begagnat går dock bra.

Så, något billigt och bra förslag?

/Ann-Charlotte

det är väl vanlig nikon F fattning och därmed skulle du kunna hitta en gammal glugg på tradera med manuell fokus och bländare

Problemet med gamla objektiv är att all automatik försvinner. Det är också grymt svårt att hitta skärpan. Men, med har man tid kan man ju göra många exponeringar. EBay och tradera är fina källor till utmärkta gamla manuella objektiv.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

AF Nikkor 50 mm 1:1.8 D

Det verkar vara manuellt styrd bländare på detta objektiv. Frågan är om detta objektiv passar till min kamera? Det står ju bara AF först och på de objektiv jag har står det AF-S Dessutom slutar de på ED, och inte enbart D. Jag kan absolut ingenting om detta. Jag försöker lära mig, men måste därför fråga. Så jag hoppas att ni kan hjälpa en nybörjare på det här, så jag inte köper fel...

/A-C

Jag hade nog valt att köpa en billig makroobjektiv istället Nikon 40/2,8 som kostar under 2000:- som ny. Fördelen med en sådan mot mellanringar är att du har hela avståndsområdet från 20cm till oändligheten, med mellanringar så låser du upp ditt fotoavstånd och avbildningsskalan till ett ganska snvävt område beroende på vilken brännvidd du använder

Det finns mellanringar med elektroniska kontakter där du kan använda dina objektiv, har själv ett sådant set från Cyberphoto för ung 800:-.

Om dina mellanringar saknar elektroniska kontakter så är jag rädd för att du ändå inte kan använda ett objektiv med bländarring, för jag har för mig att detta enbart fungerar med de dyrare Nikonhusen, där du i kamerahuset kan ställa in ett bländarvärde i menyn, vet inte så mycket om detta för jag har inte gjort det själv.

Ett annat alternativ är en försättslins som du sätter framför kameran som man köper med olika förstorninggrader, men inget av dessa lösningar ger den flexibilitet som ett makroobjektiv har

Nikon objektiv med ett G efter objektivbedämningen har ingen bländarring, övriga har. Det är nog kanske så att alla AF-S är av typ G

Pdahlen: Du har missförstått lite. AF-S finns både med och utan bländarring och eftersom mellanringarna saknar elektronik så spelar det ingen roll om objektivet har någon elektronik eftesom det inte finns någon koppling mellan dem. Vilket manuellt Nikkor som helst går bra! Finns begagnade i mängder.

Det blir som sagt helt manuellt, du får ställa in en bländare på objektivet och sedan testa dig fram till en slutartid som ger bra bilder. Fokus blir också helt manuell.

Ok, så det blir helt manuellt, dvs ingen nedbländning när man tar kortet utan man ser genom objektivet med den inställda bländaren. Vet inte riktigt vad jag tänkte på, men för vissa manuella objektiv så ska man i kameran ange något med bländare, största/minsta eller så, men det är kanske när det är någon automatik med bländaren

Ok, så det blir helt manuellt, dvs ingen nedbländning när man tar kortet utan man ser genom objektivet med den inställda bländaren. Vet inte riktigt vad jag tänkte på, men för vissa manuella objektiv så ska man i kameran ange något med bländare, största/minsta eller så, men det är kanske när det är någon automatik med bländaren
Det gäller bara på de husen där du får halvautomatik i de lägena, semiprohusen. På de enklaste husen blir allt helt manuellt.

AF Nikkor 50 mm 1:1.8 D

Det verkar vara manuellt styrd bländare på detta objektiv. Frågan är om detta objektiv passar till min kamera? Det står ju bara AF först och på de objektiv jag har står det AF-S Dessutom slutar de på ED, och inte enbart D. Jag kan absolut ingenting om detta. Jag försöker lära mig, men måste därför fråga. Så jag hoppas att ni kan hjälpa en nybörjare på det här, så jag inte köper fel...

/A-C

Nikon har två system för autofokus, ett med motor i objektivet som heter AF-S och föregångaren med motor i kamerahuset som heter AF. De enklare husen som ditt saknar inbyggd motor och kan bara få autofokus med AF-S. Det finns äldre billigare objektiv som saknar autofokus helt som du kan titta efter. Ai kan de heta till exempel.

D och ED har inget med varandra att göra, ED är en extra lyxig glastyp och inget du behöver bry dig om, D innebär att objektivet har bländarring och G innebär att det saknar det.

ANNONS
Götaplatsens Foto