Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Yuffi

Ny medlem
Har en Nikon D700 som jag nyligen har fått, tänkte att jag kunde använda de objektiv jag har (som jag använt till min gamla D70) men får det inte att funka. Har ett Nikon 18-55mm F3.5-5.6 G AFS ED II VR och ett Nikon 28-105mm f3.5-4.5D AF zoom Nikkor.
Känns som att den inte använder hela sensorn utan bilderna blir svarta till största delen så att säga. Någon som kan hjälpa mig? Går det att göra något så det går att använda dem objektiven eller är det bara att köpa nytt? Har ni tips på vad jag ska satsa på i så fall?

28-105:an bör fungera utmärkt.

Kitzoomen är som sagt för dx, men kameran borde gå att ställa så att den automatiskt känner av dx och använder en mindre yta av sensorn. Leta upp bruksanvisningen (finns på nätet) så du kan utnyttja din kamera fullt ut.

28-105:an bör fungera utmärkt.

Kitzoomen är som sagt för dx, men kameran borde gå att ställa så att den automatiskt känner av dx och använder en mindre yta av sensorn.
28-105 är också en kitzoom... till F100. :)

Men den borde som sagt fungera. Jag har kört den på just D700. Sedan finns det förstås bättre objektiv än så, men en fördel med den på D700 som inte har lika många pixlar att knöka runt är att distorsionen är låg för objektivtypen.

Det bästa är naturligtvis att köpa ett objektiv som är anpassat till den större sensorn i D700. Nikkor 24-120mm är ett utmärkt objektiv men det kostar en hel del.
Ett tips är att kolla på Blocket/Tradera men att se upp för eventuella lurendrejare. Jag har köpt i stort sett hela min utrustning så, men alltid på såpass nära håll att jag kunnat åka dit och kolla prylarna.

Du kan också göra så här, under förutsättning att det är likadant som på min D750, efterföljaren till din D700:

Tryck på menyknappen
Gå till fotograferingsmenyn (en kamerasymbol)
Välj Bildområde
Tryck OK och välj DX (står kanske FX, fullformat, nu)

Eventuellt kan du gå tillbaka ett steg och även välja Automatisk DX-beskärning, men eftersom jag aldrig haft anledning att testa det så vet jag inte hur det funkar.

Kom ihåg/skriv upp vad du har gjort så att du vet hur du kan återställa det om du behöver.

Du kan också göra så här, under förutsättning att det är likadant som på min D750, efterföljaren till din D700:

Tryck på menyknappen
Välj Bildområde

Eventuellt kan du gå tillbaka ett steg och även välja Automatisk DX-beskärning, men eftersom jag aldrig haft anledning att testa det så vet jag inte hur det funkar.

Kom ihåg/skriv upp vad du har gjort så att du vet hur du kan återställa det om du behöver.
Automatiskt beskärning när man monterar DX-objektiv är standardinställningen, men någon kan ju ha ändrat. Att köra DX-objektiv och beskärning på en FX-kamera är rätt bortkastat i allmänhet och på en D700 i synnerhet då den inte har så många pixlar. Man får bara en ovanligt dålig och tung DX-kamera om man gör det. Vill man ha en liknande DX-kamera så är ju D300(s) just det och bör vara billigare. Troligen kan man även få tag i modernare alternativ för samma pengar som en D700, om än inte med lika robust kamerahus.

Tryck på menyknappen
Välj Bildområde

Tack! Det funkade 😊

ANNONS
Götaplatsens Foto