Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

isabergst

Avslutat medlemskap
Hej! Nybörjare här!👋
Jag fotar djur och natur. Kan inte så mycket alls, har gått lite kurser och provar mig fram. Har just nu ett zoom-objektiv från Nikon 300mm (som kostar runt 2000kr nu) som jag inte känner mig så nöjd med, vet inte om de är ett dåligt objektiv men upplever få ganska oskarpa bilder hur jag än bär mig åt. Skulle vilja ha ett lite proffsigare objektiv. Tänker att inspirationen och motivationen ökar om man lyckas få finare bilder :) Så ge mig tips på bra zoom objektiv till Nikon d7100! 😍

Håller med Kimmo i hans förslag, har själv ett Nikon 200-500 hemma, vilket är ett utmärkt objektiv till det priset. Jag har de senaste åren dock använt ett smidigare alternativ Nikon 300/4 och TC1,4iii detta ger 420mm/5,6, dvs något kortare brännvidd men är så mycket lättare och smidigare samt att jag tycker att skärpan är såpass OK att man kan beskära en del också. Det är dock ett dyrare alternativ

Det finns ett Tamron 35-150/2,8-4 (för fullformat men passar även till APSC (Nikon Dx)) med optisk bildstabilisering till salu i FS:s "Köp&Sälj", till en överkomlig peng. Ger motsvarande brännvidd 52-225 mm på ett Dx-hus. Jag använder själv detta objektiv till en Nikon D500 (Dx) och är mycket nöjd med den. Passar till det mesta utom fågel på långt avstånd.
Tänker att det kan vara klokt att använda objektiv med måttliga brännvidder i början av karriären, man lär sig mera om grunderna då.

Senast ändrad:
Alltså det beror lite på vad du fotograferar och i vilket ljus.
Kan du låna lite objektiv o testa?
Ett 300/2,8 är ett fantastiskt objektiv men det kostar därefter.
En klassiker är ett 70-200/2,8 som ingår i The Holy Trinity. Fantastiskt bra objektiv som inte kostar skjortan begagnat o det finns begagnade att få tag på.
Nikons 70-200/4 är oxå bra men släpper in ett steg mindre med ljus.

Vad får objektivet kosta?
Vad skall du ha det till?
Och kan du låna, GÖR DET!
Om så bara en helg. Det är dumt att köpa ett objektiv man egentligen inte behöver.

Problemet med objektiv är att man inte alltid själv vet vad man vill. Man köper ett och genast början man spana efter något annat. Det gäller att verkligen veta vad man vill. Dessutom har plånboken viss betydelse.
Mitt standardobjektiv är 70-200, sitter på 90%. För det mesta f 4,0 pga vikten men vid speciella behov f2,8. Med glugg under 100 mm känner jag mig vilsen.

Hej! Nybörjare här!👋
Jag fotar djur och natur. Kan inte så mycket alls, har gått lite kurser och provar mig fram. Har just nu ett zoom-objektiv från Nikon 300mm (som kostar runt 2000kr nu) som jag inte känner mig så nöjd med, vet inte om de är ett dåligt objektiv men upplever få ganska oskarpa bilder hur jag än bär mig åt. Skulle vilja ha ett lite proffsigare objektiv. Tänker att inspirationen och motivationen ökar om man lyckas få finare bilder :) Så ge mig tips på bra zoom objektiv till Nikon d7100! 😍
Blir det skarpt på stativ så kanske ett med VR skulle vara en fördel, om motivet står stilla. Kortare slutartider är också värt att testa. Handhållet med 300mm utan VR på en dx-kamera bör man inte ha längre slutartid än 1/500s. Det går förstås om man kan hålla kameran riktigt stilla.
Testa att använda 1/1000s i bra ljus ska du se att det blir skarpt om det inte är mismatch mellan kamera och objektiv.

Visstr en xx-300 zoom i 2000-kronorsklassen inte det skarpaste i lådan. Men det borde ändå i många sammanhang rätt använt vid måttlig förstoring vara helt OK. Vore nog bra att ladda upp exempel inkl inställningar så att det verkligen är objektivfel och inte teknikfel. I det senare fallet lär man ju bli besviken även med ett dyrare objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto