Annons

Objektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

CrashTestDummy

Avslutat medlemskap
Hejsan!


Jag har precis inhandlat en Nikon D80, endast kamerahus, via en annons på blocket. Det som jag undrar nu är vad man ska kontrollera på kameran då den kommer fram. Jag har använt mig av internetgiro vid köpet så om kameran inte skulle fungera så har jag möjlighet att returnera den.

Nu är det väl så att det inte räcker med att bara titta på kameran för att se om den är ok, jag tänkte ta med mig objektiv samt en laptop till posten för att på plats kunna kontrollera att kameran är som den ska. Men då till frågan, räcker det med att ta någon bild och föra över dom till datorn och då se om dom är ok, eller är det något annat man också bör kontrollera vid köp av begagnade kameror.

Om det nu är så att kameran är hel och fungerar bra så fick jag rådet av en kompis till mig att köpa ett objektiv med beteckningen "Tamron SP AF 28-70/2,8" då detta objektiv enligt henne är ett bra allround objektiv som lämpar sig mycket väl för det jag ska ha den till, d.v.s. att ha med mig när jag reser (allround-objektiv). Någon som har en annan uppfattning?


Jag är nybörjare på det här med systemkameror och är tacksam för alla råd jag kan få!


Med Vänliga Hälsningar


/Krister
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
tamronobjektivet är en bra normalzoom som dessutom är ljusstark. Om du vill ha ännu större zoomområde utan att bära med dej extraobjektiv så är Nikon 18-200 VR ett bra alternativ (VR=bildstabelisering).

För att testa att kameran fungerar fullt ut måste du ha ett objektiv monterat på kameran så att du kan knäppa bilder.
 

abbeman

Aktiv medlem
Hejsan!


Jag har precis inhandlat en Nikon D80, endast kamerahus, via en annons på blocket. Det som jag undrar nu är vad man ska kontrollera på kameran då den kommer fram. Jag har använt mig av internetgiro vid köpet så om kameran inte skulle fungera så har jag möjlighet att returnera den.

Nu är det väl så att det inte räcker med att bara titta på kameran för att se om den är ok, jag tänkte ta med mig objektiv samt en laptop till posten för att på plats kunna kontrollera att kameran är som den ska. Men då till frågan, räcker det med att ta någon bild och föra över dom till datorn och då se om dom är ok, eller är det något annat man också bör kontrollera vid köp av begagnade kameror.

Om det nu är så att kameran är hel och fungerar bra så fick jag rådet av en kompis till mig att köpa ett objektiv med beteckningen "Tamron SP AF 28-70/2,8" då detta objektiv enligt henne är ett bra allround objektiv som lämpar sig mycket väl för det jag ska ha den till, d.v.s. att ha med mig när jag reser (allround-objektiv). Någon som har en annan uppfattning?


Jag är nybörjare på det här med systemkameror och är tacksam för alla råd jag kan få!


Med Vänliga Hälsningar


/Krister

Skulle nog satsa på Tamron 17-50/2.8 istället. Samma ljusstyrka och optiska kvalitet, men ett betydligt trevligare omfång enligt mig.
 

johnbat

Avslutat medlemskap
Skulle nog satsa på Tamron 17-50/2.8 istället. Samma ljusstyrka och optiska kvalitet, men ett betydligt trevligare omfång enligt mig.
Jag håller med!
Vidvinkel är väldigt trevligt och viktigt på ett allroundobjektiv tycker jag. 50mm på D80 räcker fint i början som minikortzoom.
 

CrashTestDummy

Avslutat medlemskap
Ok, ska ta mig en funderare på det här med vilket objektiv jag ska ha, tackar för alla förslag.

Ni råkar inte veta något om vad man ska kontrollera på en beg. kamera? Jag läste i en intruktionsbok att man kan ta en testbild för att kolla om det är mycket skräp/damm på linsen. men finns det något annat man bör göra (mer än att använda sunt förnuft och kolla så att den verkar hel och lyssna lite på hur den låter när man zoomar etc)


/Krister
 

Roq

Aktiv medlem
Att lyssna på zoomen säger nog mer om kvaliteten på objektivet som du sätter på.
Det där med damm på linsen är ingen fara. Det går att få bort med andedräkt + rispapper. Damm på sensorn är dock en annan sak...
Det testar du genom att ta en bild mot något ljust enfärgat (en himmel?) med en liten bländare f16 eller mindre. Sen kan du granska på skärmen om det är många runda "bollar" på den förstorade bilden. Då ser du hur mycket skräp som sitter på sensorn. Mycket kan man få bort med en blåsbälg men är det klistrigt skräp (pollen) så kan man behöva lämna in kameran för rengöring eller läsa på ordentligt och göra det själv.
 

CrashTestDummy

Avslutat medlemskap
Test

Nu har jag testat kameran på alla sätt och vis och den verkar fungera felfritt. Den ser faktiskt ut att vara helt i nyskick. Nu återstår bara en funderare på vilket objektiv jag ska köpa.

Jag betalade förresten 3600 för kameran, en Nikon D80, i absolut nyskick (verkar det som iallfall) är det ett pris man ska vara nöjd med??


/Krister
 

CrashTestDummy

Avslutat medlemskap
forts.

Låter ju bra! Måste bara säga tack till alla er som tagit er tid att svara på mina frågor. Inom en snar framtid börjar nog mina första bilder dyka upp här på sidan, ska bli roligt att se hur mycket man kan utvecklas inom foto.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Låter ju bra! Måste bara säga tack till alla er som tagit er tid att svara på mina frågor. Inom en snar framtid börjar nog mina första bilder dyka upp här på sidan, ska bli roligt att se hur mycket man kan utvecklas inom foto.
Hej,
har du köpt något objektiv ännu? Annars tycker jag man ska vara tydlig med att 28-70 inte är ett bra allround-objektiv till en D80. I princip har du ingen vidvinkel i korta änden. Din kompis kanske fotar med film eller har fullformat och tänker inte på att 28 mm blir 42 mm på din kamera.

Nej, 16-18 mm i ena änden rekommenderas helt klart! Sedan finns många alternativ, frågan är vilken budget du har!
 

CrashTestDummy

Avslutat medlemskap
Hong Kong

Hejsan hejsan igen!!


Det är så här att jag ska till Hong Kong snart. Tänkte passa på att köpa ett/flera objektiv där. Jg har av en herre som är insatt i Hong Kongs kamera-marknad fått följande länk (Det är lite kinesiska tecken på sidan men oroa er inte för det, scrolla bara ner så kommer prislistan):

http://www.ygdragon.net/index.php?page=photo/cameraprice.htm


Där kan man se vissa priser på olika objektiv i Hong Kong. Tänkte bara kolla om någon här kan säga om det verkligen är billigare där nere. Jag har själv jämfört några objektiv och det verkar som att vissa typer är rejält billigare samtidigt som andra inte är det.


/Krister
 
ANNONS