Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Sony A290

Produkter
(logga in för att koppla)

jebediah

Medlem
Hej hopp.
Först vill jag bara påpeka att jag är helt ny inom fotografering. Mobiltelefonen har stått för de få bilder som har tagits. Men nu har jag lyckats köpa på mig en begagnad Sony A290.
Ingen större hit till kamera, men perfekt för oss som är nybörjare.

Till problemet. "Zoomringen" på objektivet går tungt på vissa ställen. Inget som man blir tokig på direkt, men det blir små jobbigt i längden. Testade under kvällen att plocka ned objektivet i delar och smörja "rälsen", och det blev bättre till en viss del.

Så ist för att bråka mer med objektivet så är det kanske lika bra att köpa ett nytt. Jag gillar mitt nuvarande objektiv, men möjligtvis lite mera zoom hade inte skadat. Storleken och vikten är helt perfekt.

Mitt nuvarande objektiv är en SAL1855

Hej hopp.
Först vill jag bara påpeka att jag är helt ny inom fotografering. Mobiltelefonen har stått för de få bilder som har tagits. Men nu har jag lyckats köpa på mig en begagnad Sony A290.
Ingen större hit till kamera, men perfekt för oss som är nybörjare.

Till problemet. "Zoomringen" på objektivet går tungt på vissa ställen. Inget som man blir tokig på direkt, men det blir små jobbigt i längden. Testade under kvällen att plocka ned objektivet i delar och smörja "rälsen", och det blev bättre till en viss del.

Så ist för att bråka mer med objektivet så är det kanske lika bra att köpa ett nytt. Jag gillar mitt nuvarande objektiv, men möjligtvis lite mera zoom hade inte skadat. Storleken och vikten är helt perfekt.

Mitt nuvarande objektiv är en SAL1855

Om du gillar det objektivet så kan du få mitt gratis, om du har möjlighet att hämta det på mitt jobb i Solna.

Om du vill byta så finns det en uppsjö av varianter som du kan få tips om här om du beskriver lite mer om vad du vill ha, vilken typ av foto du vill använda det till. Glöm inte att säga hur mycket du kan/vill betala, annars kommer du få tips på objektiv som kostar en förmögenhet. ;-)

Om du gillar det objektivet så kan du få mitt gratis, om du har möjlighet att hämta det på mitt jobb i Solna.

Det uppskattas, men bor tyvärr uppe i Umeå så det blir en bit att köra :/

Om du vill byta så finns det en uppsjö av varianter som du kan få tips om här om du beskriver lite mer om vad du vill ha, vilken typ av foto du vill använda det till. Glöm inte att säga hur mycket du kan/vill betala, annars kommer du få tips på objektiv som kostar en förmögenhet. ;-)

Kom på det igår när jag gick och la mig men har inte hunnit redigera tråden än :)
Det som kommer att fotas i dagsläget är framförallt personer, men även bilar på bana "trackday" och utställningar. Djur så som ormar och diverse finns det även smått intresse av.
Så mest utomhusmiljö.

Eftersom jag är heeeelt ny inom fotografering så vill jag inte lägga en förmögenhet på ett objektiv, speciellt inte till denna kamera. Tanken va att jag ska börja med denna, och om intresset växer så blir det en ny kamera framöver. Så inte mer än 1500:- för ett objektiv. Det går ju även att hitta fina begagnade för det priset.

Har kollat på kompatibilitetslistan för Sony A290, men de flesta objektiv som finns där går inte att få tag på längre.
Men om det t,ex står "Passar Sony Alpha" på en webbutik, betyder det då att objektivet passar alla Sonys A versioner?

Har inte ens satt mig in i exakt vad mm "focal lenght" och f värden har för betydelse.

Det som kommer att fotas i dagsläget är framförallt personer, men även bilar på bana "trackday" och utställningar. Djur så som ormar och diverse finns det även smått intresse av.
Så mest utomhusmiljö.

Eftersom jag är heeeelt ny inom fotografering så vill jag inte lägga en förmögenhet på ett objektiv, speciellt inte till denna kamera. Tanken va att jag ska börja med denna, och om intresset växer så blir det en ny kamera framöver. Så inte mer än 1500:- för ett objektiv. Det går ju även att hitta fina begagnade för det priset.

Har kollat på kompatibilitetslistan för Sony A290, men de flesta objektiv som finns där går inte att få tag på längre.
Men om det t,ex står "Passar Sony Alpha" på en webbutik, betyder det då att objektivet passar alla Sonys A versioner?

Har inte ens satt mig in i exakt vad mm "focal lenght" och f värden har för betydelse.

Ja, alla objektiv som passar Sony Alpha ska funka med din kamera. Det är möjligt att det finns något enstaka undantag, men i stort sett ska det gå.

Om du gillar hur Sonys kamera är uppbyggd med menyer, hur den passar dina händer osv, så kan du tänka på att du tar med dig dina objektiv till nästa kamera om du byter upp dig. Så även om själva kamerahuset är en nybörjarkamera kan du fundera på objektiv som du även vill kunna ha glädje av på nästa kamera - förutsatt att även din nästa kamera är en Sony.

Focal length, eller brännvidd på svenska, säger vad du får för bildvinkel. Dessa är grovt sett uppdelade i vidvinkel (kort bränvidd), normalvinkel och televinkel (lång brännvidd). Vidvinkel använder du t ex för landskap, normalvinkel är vanligast för porträtt och tele använder när du vill komma nära något som befinner sig på avstånd.

F-värdet säger hur stor bländare objektivet kan ha som mest. Ett lågt F-värde är lika med stor bländare. Stor bländare, alltså lågt f-värde, är bättre och normalt sett dyrare. Ett objektiv med stor bländare är generellt sett tyngre också. Fördelen med en stor bländare är att objektivet kan ta in mer ljus på samma tid, vilket gör att du lättare kan fota i dåligt ljus. Det ger också en hel del andra fördelar som kortare skärpedjup och oftast snyggare bakgrundsoskärpa.

Om du vill ha ett enda objektiv som klarar allt från vidvinkel till tele så kör du på en sk superzoom. Dessa är väldigt allround, men som med allt annat så får man vad man betalar för. En billig superzoom har aldrig någon superbra bildkvalitet, men kan vara ett bra sätt att lära sig grunderna.

För lite drygt 1500 får du t ex: http://www.scandinavianphoto.se/pro...00-3-5-6-3-di-ii-xr-ld-asp-if-macro-till-sony

För det dubbla får du ett bättre - det kanske går att hitta billigare begagnat: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11688218/tamron-af-18-270-3-5-6-3-af-di-ii-vc-pzd-till-sony

Den infon tackar jag för :) Försökte läsa en guide på Engelska igår, men där snubblade man bara över andra benämningar som gav en mer frågetecken.

Exakt vad är det som bestämmer hur mkt zoom ett objektiv har? Tycker många återförsäljare är dålig på den informationen.

EDIT: Låt oss nu säga att jag hittar ett begagnat objektiv till ett bra pris, men den har bara 18-150mm, hur mkt skiljer det sig från ett objektiv som har t,ex 18-200mm rent fotomässigt. Något som en nybörjare kommer att sakna?

Tackar, hjälpte en del, men jämför man t,ex ett objektiv med 18-200mm och en 28-200mm så har 18-200 en zoom på 11.1, och 28-200mm har bara bara en zoom som sträcker sig till 7.1
Så vad är det som bestämmer zoomen? Enbart brännvidden, eller är det även hur objektivet är tillverkat?

Zoomomfånget bestämms enbart av brännvidden.
18-270mm har t.ex. 15 ggr zoom ( 270/18=15)
150-500mm har bara 3,33 ggr zoom men och ger obefintlig vidvinkel men nästan dubbel teleeffekt jämnfört med 18-270mm.

M V H Peter

Den infon tackar jag för :) Försökte läsa en guide på Engelska igår, men där snubblade man bara över andra benämningar som gav en mer frågetecken.

Exakt vad är det som bestämmer hur mkt zoom ett objektiv har? Tycker många återförsäljare är dålig på den informationen.

EDIT: Låt oss nu säga att jag hittar ett begagnat objektiv till ett bra pris, men den har bara 18-150mm, hur mkt skiljer det sig från ett objektiv som har t,ex 18-200mm rent fotomässigt. Något som en nybörjare kommer att sakna?

Det är lite klurigt med språket i början, men det lär du dig snabbt. :)

Det som avgör hur mycket du kan zooma in är brännvidden. Det brukar på enklare kompaktkameror skrivas som 3X, 5X osv, men på objektiv till systemkameror skrivs det i millimeter. Skillnaden mellan 150 och 200 är inte jättestor. Fördelen med en kortare spann, t ex som ditt 18-55, är att du får något bättre bildkvalitet för samma pengar. Många väljer därför att ha t ex en normalzoom (tex 18-55 eller 16-80) och ett telezoom (t ex 70-200 eller 70-300). Då måste du å andra sidan ha två objektiv och byta beroende på vad du fotar.

Bäst bildkvalitet per krona får du köper ett objektiv med fast brännvidd, t ex 50 mm. Men då kan du bara zooma genom att springa närmare ditt motiv. :)

Får tacka för alla svar. Har absolut fått många svar på många frågor.
Har handlat en hel del saker från England då det mesta har varit billigare där, men just objektiv verkar vara svårt. T,om begagnade ligger i samma prisklass som nya här i Sverige :(

Är det någon större skillnad mellan Tamron och Sigma? Kvalitémässigt....

Är det någon större skillnad mellan Tamron och Sigma? Kvalitémässigt....

Jag skulle nog säga att det beror vilka objektiv du jämför, snarare än märket. Både Sigma och Tamron är ju generellt sett billigare än Sonys egna, men de behöver inte alltid vara sämre (åtminstone inte så mycket sämre som man kan tro utifrån prislappen).

Om du jämför ett Tamron och ett Sigma i ungefär samma prisklass och med ungefär samma brännvidder och f-värde, så är det förmodligen så att de är ungefär lika bra (eftersom de direkt konkurrerar med varandra om samma tänkta kunder). Men det kan vara så att de är lite olika bra på olika saker. Det ena kanske är lite snabbare på att hitta rätt fokus, medan det andra är lite långsammare men ger bättre färger, bara som ett hypotetiskt exempel. Ska du fota något som rör sig fort så är då det första objektivet bättre, ska du fota blommor så kanske det andra är att föredra.

Det bästa du kan göra är att leta upp några objektiv som du tycker är intressanta för just dig och sen googla efter recesioner på diverse siter. Och ställa frågor här så får du kanske svar från personer som använt just de objektiven du tittar på.

Jag skulle nog säga att det beror vilka objektiv du jämför, snarare än märket. Både Sigma och Tamron är ju generellt sett billigare än Sonys egna, men de behöver inte alltid vara sämre (åtminstone inte så mycket sämre som man kan tro utifrån prislappen).

Om du jämför ett Tamron och ett Sigma i ungefär samma prisklass och med ungefär samma brännvidder och f-värde, så är det förmodligen så att de är ungefär lika bra (eftersom de direkt konkurrerar med varandra om samma tänkta kunder). Men det kan vara så att de är lite olika bra på olika saker. Det ena kanske är lite snabbare på att hitta rätt fokus, medan det andra är lite långsammare men ger bättre färger, bara som ett hypotetiskt exempel. Ska du fota något som rör sig fort så är då det första objektivet bättre, ska du fota blommor så kanske det andra är att föredra.

Det bästa du kan göra är att leta upp några objektiv som du tycker är intressanta för just dig och sen googla efter recesioner på diverse siter. Och ställa frågor här så får du kanske svar från personer som använt just de objektiven du tittar på.

Ok.
Har hittat diverse objektiv på ebay från England.
Alla begagnade priser på 18-200mm Tamron objektiv verkar ligga i samma prisklass som nya här i Sverige.
Men så hittade jag ett 28-200 Tamron för ca 650:- + frakt.

Sigma i samma spec. verkar ligga i samma prisklass begagnad, så därav frågan.

Ok.
Har hittat diverse objektiv på ebay från England.
Alla begagnade priser på 18-200mm Tamron objektiv verkar ligga i samma prisklass som nya här i Sverige.
Men så hittade jag ett 28-200 Tamron för ca 650:- + frakt.

Sigma i samma spec. verkar ligga i samma prisklass begagnad, så därav frågan.

Kom bara ihåg att 10mm skillnad i brännvidd, 18mm resp. 28mm, är ganska mycket.
Se om du kan ställa in ditt g:a på 28mm och jämför med det helt utzoomat till 18mm.
Så mycket missar du.
Vad det gäller Sigma v.s Tamron så har jag för mig att Sigma har lite mindre info/koll på vad Sony gör med sina kameror, detta innebär att Sigmas objektiv ibland funkar sämre tills de har blivit uppdaterade.
Du kan kolla in vad sony-användare tycker om sina objektiv på www.dyxum.com.

Med vänlig hälsning Peter

Det har varit rolig läsning under går kvällen.
Tror jag kör på en Tamron AF 18-200 som Tjerneng tipsade om. De mesta negativa verkar vara Zoom creep och dåliga bilder när det är mörkt.

Men vad menas med
Den nya Di-II serien är specialdesignad för det nya APS-C-formatet och kan därför ej användas med 35mm-kameror eller med digitala kameror med större sensor än APS-C.

Men vad menas med

Den nya Di-II serien är specialdesignad för det nya APS-C-formatet och kan därför ej användas med 35mm-kameror eller med digitala kameror med större sensor än APS-C.

Lite grovt kan man säga att digitala systemkameror finns med 2 storlekar på sensorerna.
Stor som kallas "FF" m.m. och mindre som kallas "APS-C" m.m.
Stor sensor ger oftast bättre bilder men kräver större/tyngre/dyrare optik.
Liten senson klarar sig med mindre/lättare/billigare optik.
Optik för stor sensom kan användas på kamera med liten sensor men inte tvärt om.
I sonys Alpha-serie är det bara A900, A850 och A99 som har stor sensor, övriga t.ex. din A290 har liten.

MVH Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto