Annons

objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
värt

Johan Okker skrev:
Mera robust, utbytbara sökare, större urval av sökarskivor.
Vet inte exakt vad priset ligger på, men jag gissar att FM2 kostar mellan 3 och 4. F3 kostar från 4 och uppåt.
Sök på nätet, det finns massor av nyttig information om kamerorna..

jag tänkte köpa en FM2 plus MD12 för 2900...är det vär det?

Re: värt

_nailbomb_ skrev:
jag tänkte köpa en FM2 plus MD12 för 2900...är det vär det?

Det kan bara du veta.. Jag låg tydligen c a 1000kr för högt i mina prisgissningar.

Gå till begagnathandlare och känn på FM2:an och F3:an...
Det ska bli ditt verktyg att jobba med och då du måste trivas med det. Oavsett vilket hus av de ovan nämnda som du väljer har huset alla förutsättningar för att kunna vara en arbetshäst under många många många år.

Jämför också gärna hur mycket motorerna låter och om du verkligen behöver en motor?

Ytterligare en möjlig fördel för F3 är att slutaren förmodligen är certifierad för ett större antal exponeringar än FM-modellerna.

Re: Re: värt

Johan Okker skrev:
Det kan bara du veta.. Jag låg tydligen c a 1000kr för högt i mina prisgissningar.

Gå till begagnathandlare och känn på FM2:an och F3:an...
Det ska bli ditt verktyg att jobba med och då du måste trivas med det. Oavsett vilket hus av de ovan nämnda som du väljer har huset alla förutsättningar för att kunna vara en arbetshäst under många många många år.

Jämför också gärna hur mycket motorerna låter och om du verkligen behöver en motor?

Ytterligare en möjlig fördel för F3 är att slutaren förmodligen är certifierad för ett större antal exponeringar än FM-modellerna.

Fan jag hade ju redan bestämt mig för en FM2...nu måste jag tänka om...tack så mycket!!!

skämt å sido...tack för informationen...

/Niklas

Re: Re: vidvinkel

_nailbomb_ skrev:
ja du...jag har ingen fotografisk stil än=)

men du tycker alltså att ett 35 mm f1:4 borde ingå i min utrustning i alla fall...?
Det pratas mycket om 35 alternativt 50mm som normalobjektiv. Jag håller med om att de är mycket användbara gluggar men personligen skulle jag hålla 28mm som den mest användbara brännvidden. Nikon har en mycket fin 28 2,8 Ais med endast 20 cm närgräns. Någonstans kring 28 mm ligger enligt mig gränsen för kreativa förvrängningar av bilden samtidigt som det är mycket bra för reportage och dokumentation. Du klarar dig också riktigt bra inomhus med en 28:a. Som referens kan jag nämna att Jens Assur jobbar mycket med objektivet 17-35 2,8 men då oftast inställd på 28 mm, enligt honom själv.

Medan du funderar kan du köpa ett slitet 35mm f/2 från www.donalds.se för 775kr. Kan vara idé att ringa och fråga hur det ser ut, men några rispor på frontlinsen och lite skavt utseende är inget att bekymra sig för.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto