Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivförvirring

Produkter
(logga in för att koppla)

lutfisk

Aktiv medlem
Hej!

jag har planer på att köpa ett prisvärt macroobjektiv.

jag funderar på sigmas 105mm 2.8 eller tamrons 90mm 2.8, de kostar lika mycket och min uppfattning är att de är lika bra.

men kan jag inte lika gärna köpa tamrons 28-75mm 2.8 xr di och få ett objektiv som är mer mångsidigt? jag har sökt i forumet men jag har inte blivit klokare.

objektiven har ju ungefär samma närgräns och lika stor bländaröppning.

eller finns det några andra objektiv som också passar?

vad innebär skala 1:1?

Makroobjektivet kommer att vara skarpare på nära håll eftersom det är optimerat för det (men också bra på långt håll tack vare flytande linselement).

Men det går att ta närbilder med zoomen också med tillbehör som mellanringar, telekonvertrar eller försättslinser.

Skala 1:1 betyder att en centimeter på motivet är en centimeter på filmen/sensorn. 1:2 betyder att en centimeter är 0,5 cm på sensorn osv.

tack för svaren!
men vad innebär mellanringar? vad har de för funktion? telekonverter förlänger väll bara brännvidden? vad kommer försättslinserna att ha för funktion?

lutfisk skrev:
tack för svaren!
men vad innebär mellanringar? vad har de för funktion?
Kolla den andra tråden.
lutfisk skrev:
telekonverter förlänger väll bara brännvidden?
Japp, men med bibehållen närgräns vilket fördubblar avbildningsskalan (med en 2x-konverter då).
lutfisk skrev:
vad kommer försättslinserna att ha för funktion?
Samma som mellanringarna men med ljusare sökare och generellt (men inte alltid) lite sämre kvalitet.

Sök på mellanringar och försättslinser/närbildslinser i forumet så hittar du massor av trådar att ösa kunskap ur.

ANNONS
Götaplatsens Foto