Annons

Objektivval...

Produkter
(logga in för att koppla)

CaTim

Aktiv medlem
Jag har en 30D, till den har jag det medföljande objektivet:
18-55 3,5-5,6
makro efs 60mm 2,8 och ett
tele 55-200 4,5.5,6 II

Tele har jag inte använt så mycket däremot så känner jag att jag vill ha något ljuskänsligare. Jag och makron kommer inte bra överens då jag vill ha ett större skärpedjup, är däremot mer nöjd med ljuskänsligheten där.

Jag funderar på ett:
50mm 1,4 USM och ett
17-40/4L USM

Vad tror ni om dessa? Kommer dessa att komplettera varandra bra tror ni?

Jag fotar mycket porträtt och vardagsbilder, mest på ungarna och djur, tar med kameran på kalas och dyligt, en hel del kattungekort på ganska nära håll då jag har katteri.

Det är så mycket siffror så det bara snurrar i huvet på mig, är jag helt fel ute så jag kommer att bli missnöjd och känna att jag hade klarat mig utan ett av objektiven, finns det några andra som kanske kompletterar varandra bättre?
 
Om du tycker att skärpedjupet är för litet på 60/2,8 ska du nog inte ens fundera på 50/1,4. Det objektivet har ett extremt litet skärpedjup på full öppning. Det är ju så enkelt att en större bländare inte bara innebär att man får in mer ljus i kameran -- det ger också mindre skärpedjup.
 
Tele har jag inte använt så mycket däremot så känner jag att jag vill ha något ljuskänsligare. Jag och makron kommer inte bra överens då jag vill ha ett större skärpedjup, är däremot mer nöjd med ljuskänsligheten där.

60 makron är i mina ögon ett väldigt fint objektiv till både porträtt och makro. Med större skärpedjup menar du då längre? Det får du isåfall genom att blända ned det till tex F/16 runt F/32 och liknande förlorar du väldigt mkt i skärpa, värre än vad ett 50 1.4 objektiv presterar på 1.4 pga optiska lagar.

Det som är bra med det två zoom objektiv du har, är ju att du kan testa på många brännvidder å känna efter. Finns många bra telen men intresset för det kanske kommer senare.

Personligen tror jag du fixar alla dina bilder med EF-s 60 makrot, mitt tips är därför att ge objektivet mer tid.

För att ge fotot ett brett spektra skulle jag komplettera med två objektiv, dock inga som är så täta i brännvidd.

Ps om du inte har motljusskydd till EF-s 60 så kan man skaffa det skyddar mot flares och är ett bra mekaniskt skydd, ifall man tappar kameran.
 
Har du kikat nåt på 17-55/2,8? Att den poppar upp i mitt huvud beror på att du nämner 16-40/4L som ett alternativ. Just det objektivet är ju ett vidvinkelzoom avsett för fullformatssensor (5D eller 1D) och det känns som ett lite knepigt val till din 30D. Vill du ha det som det objektivet är byggt för så sikta på Canons 10-22 istället. Detta att du nämner 16-40 tyder ju på att du är beredd att lägga en del pengar på ditt fotande, dessutom.

Så ersätt din 18-55 med 17-55/2,8 skulle jag säga.

Kan för övrigt säga att 10-22 är ett rätt rul objektiv att plåta barn med. Man måste bara se upp med vart man placerar dom i bild. Sätter man folk ute vid hörnen så ser dom inte kloka ut. Vidvinkeln är mycket extrem och hur kul som helst!
 
Jag uppskattar era svar oerhört mycket. TACK. Som sagt jag är väldigt okunnig, kanske märks, ja, jag kan lägga en del pengar på bra grejer. Är 2,8 så pass ljuskänsligare så man märker skillnad, behöver jag inte ner på 1,4 eller 1,8?

Det som tidigare nämndes angående mitt makro, att jag kanske har fel inställningar... När jag fotar kattungar t ex, så får jag dom superfin och knivskarpa på nosen och upp mot öronen men bara 3-4 cm längre bak så blir dom suddiga... beror inte detta på att just ett makro har så litet skärmedjup, kan det bli så med andra objektiv med?

Det där med fullformat visste jag inte, då skippar jag det objektivet helt...
 
Alltså ni måste tycka att jag inte kan ett jota, ni har ganska rätt... Så t ex 50/1,8 jämfört med 50/1,4 då minskar skärpedjupet också när den blir ljuskänsligare?

Om jag nu då funderar mellan 10-22/3,5-4,5 USM och 17-55/2,8 vart ligger den störst skillnaden mellan dessa två?

Är det skillnad på att ha 3,5-4,5 på ett vidvinkel jämfört med samma siffror på en normalzoom?
 
Jag uppskattar era svar oerhört mycket. TACK. Som sagt jag är väldigt okunnig, kanske märks, ja, jag kan lägga en del pengar på bra grejer. Är 2,8 så pass ljuskänsligare så man märker skillnad, behöver jag inte ner på 1,4 eller 1,8?
personligen tycker jag det är stor skillnad för varje steg man tar för större bländare
om f5,6 ger en slutartid på 1/30 så ger f1,4 en slutartid på 1/500, enorm skillnad alltså
om f2,8 ger 1/30 så ger f1,4 1/125 (ofta skillnaden mellan skarpt och oskarpt)
men kom ihåg att större bländare ger kortare skärpedjup (fysikens lagar, går inte att värja sig mot)
vid bländare f1,4 så är skärpedjupet så kort att det kan bli direkt svårarbetat
Det som tidigare nämndes angående mitt makro, att jag kanske har fel inställningar... När jag fotar kattungar t ex, så får jag dom superfin och knivskarpa på nosen och upp mot öronen men bara 3-4 cm längre bak så blir dom suddiga... beror inte detta på att just ett makro har så litet skärmedjup, kan det bli så med andra objektiv med?

Det där med fullformat visste jag inte, då skippar jag det objektivet helt...
det har absolut inget med att det är makro att göra... om du går så pass nära att du får samma utsnitt (tex precis så att katthuvud rymms i bilden) så kommer skärpedjupet att vara identiskt oavsett vilket objektiv du använder (så länge du har samma bländare)
svaret på ditt problem är:
1: välj en mindre bländare (högre tal, typ f11 ist för f2,8)
2: fokusera på ögonen, är ögonen skarpa i bilden så är det ofta rent av snyggt om resten av bilden inte är i fokus
 
Senast ändrad:
Tack Re1ne...
Vad skiljer då ett makro som heter 60 från en normallins som heter 50 och ett tele som heter 80?

Förstår ni hur jag menar? Jag hoppas verkligen att poletten trillar ner för mig snart...
 
Brnnvidden skiljer och brännvidden ger i kombination med sensorsorlek din FOV eller med andra ord hur stor rymdvinkel kameran och objektivet "ser". Sen kan du flytta kameran så att du får samma utsnitt genom att backa lite med den längre brännvidden och tvärtom. Är bländaren den samma i f-stop så är också skäredjupet det samma. Det enda du har ändrat är perspektivet till en mer telecentriskt perspektiv vid de längre brännviderna.

Ett macro är optimerat för foto på kort avstånd.
 
Tack Re1ne...
Vad skiljer då ett makro som heter 60 från en normallins som heter 50 och ett tele som heter 80?

Förstår ni hur jag menar? Jag hoppas verkligen att poletten trillar ner för mig snart...

ta din telezoom och vrid den så att den står på 55mm... det är mittemellan normal på 50mm och makro på 60mm... om du zoomar in bara lite grann så får du 60mm, och då får du samma bild som om du hade tagit den med ditt 60mm makro... om du zoomar in ytterligare lite till till 80mm (kolla markeringarna på zoomen) så får du samma bild som om du hade haft ett 80mm objektiv...

det som skiljer 50mm normal, 60mm makro och 80mm kort tele från zoomen är att med 50, 60, och 80 går det inte att zooma något, vill du komma närmare eller längre bort får du röra på benen...

sen är 50, 60 och 80mm är att de har möjlighet att använda en större bländare än din telezoom (55-200)
50mm kan använda en mycket större bländare än din telezoom

60mm makro kan använda en större bländare än din telezoom OCH man kan gå väldigt nära motivet, det är det som gör det till ett makro. 60mm är lite mer tele än 50mm, dvs motivet kommer bli lite större på bild om du står på samma ställe

80mm, samma som 50mm fast det är ännu mer tele än 50mm och 60mm (nu kan jag inte komma på något 80mm objektiv men jag låtsas att det är ett ljusstakt sådant)
 
Alltså ni måste tycka att jag inte kan ett jota, ni har ganska rätt... Så t ex 50/1,8 jämfört med 50/1,4 då minskar skärpedjupet också när den blir ljuskänsligare?

Om jag nu då funderar mellan 10-22/3,5-4,5 USM och 17-55/2,8 vart ligger den störst skillnaden mellan dessa två?

Är det skillnad på att ha 3,5-4,5 på ett vidvinkel jämfört med samma siffror på en normalzoom?
Mjae... Den som "tycker" allt för mycket frånsäger sej ju rätten att både ställa frågor och att ha fel. Bägge de rättigheterna vill jag ha kvar.

Ett 50/1,8 och ett 50/1,4 inställda på bländare 5,6 ger bägge samma skärpedjup. Ställ dom på 2,8 och dom har fortfarande samma, dock kortare än vid 5,6. Fortsätt till 1,8 (om nu 1,4:an har ett stoppläge där) och det är fortfarande samma, men ännu kortare. Sen tar ju 1,8:an slut medan 1,4 går att öppna ytterligare en aning. 1,8:an kan man alltså inte längre använda medan 1,4:an går bra. Och naturligtvis har skärpedjupet nu krympt till att vid foto på nära håll vara som ett kartongark tunt.

Det finns en jättebra artikel om bl.a det där med skärpedjup. Läs den: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Varför välja 50/1,4 istället för 50/1,8? Den är ju så mycket dyrare. Jo: 1,4:an har fler bländarameller (har jag för mej) vilket gör att hålet genom objektivet blir mera cirkulärt, vilket ger en snyggare bakgrundsoskärpa och jag tror att det även påverkar skärpan - men den biten kan säkert nån annan bättre. Vidare är det sannolikt högre kvalitet på glaset i linserna och troligen mekaniskt bättre byggt. Dessutom sitter det en USM-motor i 1,4:an för fokuseringen. Den är bl.a ohyggligt snabb och mycket exakt. Det finns säkert mer också men eftersom jag inte har eller har haft varken den ena eller andra så ska jag inte säga mer. Jag sneglar på att skaffa endera efter att ha provat dom men längre har jag inte kommit.

Största skillnaden mellan 10-22 och 17-55 ligger i att där 17-55 tar slut i "utzoomningsänden" fortsätter 10-22 en bra bit till. 10-22 är en extrem vidvinkel. Mycket extrem. Och nästan helt raktecknande, ända ut i hörnen. Den tecknar rakare än den 18-55 du har idag trots att den är mycket mera vidvinklig. Hur vid? Ställ dej i hörnet av ett rektangulärt eller kvadratiskt rum. Med 10-22 på din kamera, ställd på 10mm, så kommer allt i hela rummet med på bild. Den avbildar 90 grader. Canons 16-40 är primärt avsedd att ge detta på en fullformatskamera, men går ju att använda på andra också - men det är lite slöseri med pengar, måste jag personligen säga, eftersom den då inte används till det som den är till för.

Så 10-22 eller 17-55 känns som ett knasigt val, om du är inne på det. Dom ersätter inte varandra. 10-22 är en helt annan typ av objektiv. Det du ska ställa 17-55 mot är den 18-55 du har idag. Du får ett ljusstarkare, skarpare och mer raktecknande objektiv om du byter upp dej. Med ljusstyrkan följer att du, om du använder dej av det, samtidigt får ett kortare skärpedjup på största bländare. 17-55 har ju 2,8 som störst och 18-55 har 3,5, vill jag minnas.

Jag har skrivit ett inlägg för en tid sedan om det där med medveten exponering som jag kunnat referera till emellanåt. Jag vet inte om det hjälper dej. Det kan tänkas att du är förbi det men dock. Här har du en länk: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1279306#post1279306

Jag kom just på att jag ju faktiskt har en bild här tagen med min 10-22! Här har du en länk: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1502926.htm?set=mp
Bilden är tagen upptryckt mot ena gavelväggen i ett rum som är 1,60 brett och 2,40 långt. Jag valde maximal bländare och fokuserade på penslarna i förgrunden.
 
Senast ändrad:
Tack så jättemycket för dessa långa svar, uppskattar att ni skriver lättbergripligt, verkligen. En sak bara:

EriKarlsson skrev att 10-22 tecknar rakare än den 18-55 du har idag trots att den är mycket mera vidvinklig.

Du skriver även att 17-55 är mer raktecknande än 18-55...

Vad menas med "rakare"?

Så om jag i dagsläget satsar på en 17-55/2,8 och lite längre fram siktar på en 10-22 så kommer jag att ha två ganska olika objektiv att komplettera mitt makro med?

Sen om jag får upp intresset för tele så satsar man på ett riktigt sådandt då.

Är det "bättre" med zoom än fasta? Har hört att optiska kvaliteen blir sämre hos en zoom, men är det inget som man som amatör märker någon skillnad på?
 
EriKarlsson skrev att 10-22 tecknar rakare än den 18-55 du har idag trots att den är mycket mera vidvinklig.

Du skriver även att 17-55 är mer raktecknande än 18-55...

Vad menas med "rakare"?
Vidvinkliga objektiv brukar liksom "blåsa upp" motiven till ballongform. Extremen är fisheye. Kolla om du hittar några exempelbilder på det. Om du vill kolla hur ditt objektiv beter sej så plåta en dörr eller ett fönster eller nåt annat fyrkantigt bara rakt framifrån, de raka linjerna så långt ut i kanten på bilden som möjligt. Blir linjerna raka? I så fall: Raktecknande! Om inte så har du ett objektiv som kan vara besvärande att hantera om du plåtar framför allt arkitektur. Ute i skogen där inget är rakt ändå så spelar egenskapen ingen roll alls. Är du nöjd med ditt objektivs grad av raktecknande? I så fall är det ju bra.

Så om jag i dagsläget satsar på en 17-55/2,8 och lite längre fram siktar på en 10-22 så kommer jag att ha två ganska olika objektiv att komplettera mitt makro med?
Ja. Men fundera på vad det är du vill fota. Du har ett bra makroobjektiv med bra egenskaper. Om du trivs med det så finns det ju ingen anledning att byta ut det.
18-55 eller 17-55 är brännviddsmässigt likvärdiga. Bara du själv kan avgöra om du är nöjd med det din 18-55:a presterar. 17-55:an är ljusstarkare, dvs. erbjuder en större maximal bländare, än 18-55:an. Den tecknar rakare och den har säkert fördelar när det gäller skärpa också. USM-motorn är heller inte att förakta. Men när det gäller brännvidd (alltså zooma ut eller in) så är dom i stort sett identiska.
10-22 är ett ganska dyrt objektiv. Och brännvidden extrem. 10mm är väldigt vidvinkligt! Alternativa produkter: Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX och Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF.

Är det "bättre" med zoom än fasta? Har hört att optiska kvaliteen blir sämre hos en zoom, men är det inget som man som amatör märker någon skillnad på?
För 20 år sen så var det en kollosal skillnad men skillnaden minskar och det finns definitivt moderna zoomar som spöar moderna fasta. Jag skulle tro att ex.vis mitt 24-70/2,8 spöar 50/1,8II om man nu börjar pixelgranska. Men ser gemene man den skillnaden? Knappast. Ser du eller jag skillnaden? Jo. Kanske. Om vi sätter oss och letar. Kanske.
 
Hej !

Behåll ditt EF-S 60mm 2.8 som är ett mycket skarpt och bra
objektiv, speciellt till porträtt.

Satsa sedan på, som du är lite inne på, en EF 17-40 L f4,
en zoom som passar perfekt till en 30d,
17-40 har lägre vikt än EF-S 17-55, kostar 2000 mindre
och fungerar klockrent med den inbyggda blixten, vilket 17-55
inte gör utan skapar objektivskuggor.

Dessutom håller 17-40 mycket högre kvalitet, är snabbare och är vädertätad.

Jag bytte ut mitt 17-55 mot 17-40 och har ALDRIG ångrat mig.

EF-S 10-22 har jag oxå varit ägare till och insåg ganska snabbt
att det var en zoom som kändes mycket överflödig, med alldeles
för stora förvrängningar under 15mm.

En beg 17-40 ligger på ca 5-6000:-.

Ska du sedan satsa på en bättre telezoom än din 55-200, så är
det 70-200 f4 med is som gäller, men då kostar den mellan
9-13 000 beroende på om du köper ny eller beg.
Is på telezoom är ovärderligt om man inte använder stativ, det
har du säkert redan märkt med din 55-200.

Lycka till !
 
Det var ju någon tidigare som skrev att en 17-55 är bättre till en 30D än 17-40 då den är gjord för en fullformatskamera...?

Jag är nöjd med 18-55, brännviddsmässigt, men inte ljumässigt... men du blev jag ju lite fundersam ändå angående valet mellan
17-40/4L USM och 17-55/2,8 IS USM

Vad betyder 4L? L är väl proffsobjektiv, typ? Men är inte då 2,8 mer ljuskänsligt?
 
Jo, du har helt rätt -- 17-40/4 har sämre ljusstyrka än 17-55/2,8. Det har också kortare brännviddsomfång och saknar IS. Det har alltså många nackdelar jämfört med 17-55/2,8. Den enda fördelen jag kan se (på en crop-kamera) är att det är ett par tusenlappar billigare.
 
Det var ju någon tidigare som skrev att en 17-55 är bättre till en 30D än 17-40 då den är gjord för en fullformatskamera...?

Jag är nöjd med 18-55, brännviddsmässigt, men inte ljumässigt... men du blev jag ju lite fundersam ändå angående valet mellan
17-40/4L USM och 17-55/2,8 IS USM

Vad betyder 4L? L är väl proffsobjektiv, typ? Men är inte då 2,8 mer ljuskänsligt?

Man kan även säga att 17-55 2.8 IS och 10-22 är proffs objektiv. Det märks inte med ett L vardera, detta pga av EF-s fattningen. Men om du ska bli CPS medlem behöver du tre L objektiv o två bra kamerahus, dock är 10-22 och 17-55 nämnda i den listan.

Har själv ett 17-40, men om man bara ska ha det på en cropkamera så är valet lätt, 17-55!
 
Som jag skrev, jag har ägt och jämfört både 17-40 och 17-55,
visserligen är 17-55 ett bländarsteg ljusstarkare "på pappret"
men 17-40 tar bättre bilder vid bländare f4 än 17-55 på f2.8
och då anser jag att man inte har så mycket nytta av 17-55:s
lite ljusstarkare konstruktion.
Som jag oxå skrev så fungerar 17-40 mycket bättre tillsammans
med den inbyggda blixten, jämfört med 17-55 som ger objektivskuggor.

Jodå, L-objektiven ska vara Canons bästa objektiv, vilket för
det mesta stämmer, så även då jag jämförde 17-40 L mot 17-55.
Det är stor kvalitetsskillnad och en helt annan känsla att
jobba med 17-40 jämfört med 17-55.

Som jag ser det så har 17-55 INGA fördelar jämfört med 17-40
som oxå är en av Canons riktiga storsäljare, då som vidvinkel-
zoom till fullformatskameror och som normal-zoom till aps-c
(crop) kameror som t.ex din 30d.

Har du möjlighet så försök känna på och jämför dessa zoomar i
någon butik, så kommer du förstå vad jag menar.

Bättre att lägga mellanskillnaden på en extern blixt, t.ex
430ex som öppnar upp en helt ny dimension vid fotografering vid
dåligt ljus.
 
Ok, skulle ha försökt få prova skillnaden då...

Vad är en cropkamera och vad är en fullformatskamera?

Skönt att få endel objektiv uteslutna och bara ha ett par att välja mellan, det är helt hopplöst nar man vet vilken typ av objektiv man vill ha men inte vet vilka siffror man ska kolla på, inte vet vilka som är skillnaderna på alla objektiv.

Det är ju ett riktigt bra användbart allsidigt vadagsobjektiv som jag vill ha, som en armekniv, är bra till lite av varje men inte extrem expert på nåt, ett som ger riktigt bra vardagsbilder och inte ett som är tänkt att användas för specifika ändamål, om ni förstår hur jag menar...
Ett sånt objektiv kan jag köpa om jag ser att jag vill ägna mig åt nåt speciellt.

Jag älskar ansiktsbilder på nära håll, fånga blickar och så. Bara jag lär mig mikrot och lär mig hur jag får ett större skärpedjup så blir det kanske bra nu när jag fått reda på att andra objektiv beter sig lika vid "fel" inställningar, det är irriterande när nästippen är skarp men inte öronen...

Men jag har fått en hel del begrepp utredda, återigen TACK. Härligt att det finns människor som tar sig tid att hjälpa okända nybörjare.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto