Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ofärgat filter

Produkter
(logga in för att koppla)

57anper

Aktiv medlem
Hej på er fotovänner.Jag undrar bara : Om man ska ta bort filtret för att få bättre skärpa på ett 70-200/2,8, finns det ofärgade filter att köpa ? Vad är det som gör att dä blir sämre bilder? Jag trodde ett dyrare filter (800:) skulle va bättre än ett av dom billigare men så va inte fallet.
Tacksam för svar.
God fortsättning mvh / Per

Är skärpan bra utan filter?
Vad köpte du för filter?
Hoya B&W är väll de vanliga bland bättre filter.
O nej man måste inte ha filter.
Ja det blir bättre utan filter, mindre reflexer.
Märkbart? tja en del tycker det.
Själv föredrar jag det som skydd. Andra säger som du att det försämrar.
Fast skärpan vet jag inte om de brukar påstå, däremot reflexer som uppkommer o därmed att kontrasten sänks.
Finns massa trådar i ämnet.

Hej Erik. Jag har ett Hoyafilter på men det som ja oxo undrade var vart man kan köpa ett ofärgat filter. Jag har ett 200-400 Nikon och på det sitter det ett ofärgat. Läste för ett tag sen om filter eller inte och det va delade meningar om det. Det kanske kan vara felfokusering el nåt sånt oxo.

tackar för svar / Per

Jag har B+W MRC 77 mm UV-filter på några av mina objektiv, dem har jag inte fått några problem med annat än i riktigt svåra situationer. Vad är det för filter du har använt?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BWUV77

Ditt 200-400 har ett insticksfilter längst bak och det är en del av den optiska konstruktionen. Där behövs det alltid ett klart filter om man inte använder ett polfilter eller något annat, annars får man som sagt problem med fokus. Ett 70-200 har en vanlig filtergänga längst fram och där kan man välja om man vill ha ett filter eller inte.

Det är visserligen sant att objektiv med insticksfilter är designade för att det ska sitta ett filter på plats. Strålgången får samma "längd" när insticksfiltret av klarglastyp är instoppat som när något av de andra filtren används.

Anledningen till detta är förmodligen att avståndsskalan på objektivet ska stämma. Däremot finns det inga tekniska skäl till att vare sig autofokus eller manuell fokusering skulle bli fel. AF-systemet kan jobba på precis samma sätt som vanligt - allt det behöver göra är ju att se till att det blir skarpt. Samma vid manuell fokusering.

Lika lite som att AF eller MF blir fel ifall man stackar en massa filter framför objektivet, trots att även dessa ändrar strålgången. Det störsts problemet i det sammanhanget brukar vara den starkt ökade risken för reflexer.

Det enda man behöver tänka på ifall man kör utan insticksfilter är att man täcker det hål som (på de objektiv av denna typ som jag har sett) uppstår när inget insticksfilter är insatt. Annars får man in en massa oönskat ströljus den vägen.
.

ANNONS
Götaplatsens Foto