Annons

Ofarlig interpolering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fridykarn

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur det här fungerar:

Jag har en bild som jag framkallat, den var på 200 dpi och det blev jättebra. Nu vill jag framkalla den igen men labbet där jag ska göra det vill ha den i 254 dpi. Om jag ändrar upplösningen till 254 från 200 direkt i PS, kommer det att bli någon skillnad då? Jag kommer ju att framkalla samma storlek (25x125cm), så då tycker jag inte att det ska spela någon roll.

Har jag fel?
Vänliga hälsningar, Daniel Hansson

Ja.. om din bild är 125x25cm stor med 200dpi, så innehåller den 9843x1969 pixlar. Om du ändrar storlek till 254dpi så blir den ca 100x20cm.

Om du däremot bockar i rutan "ändra bildupplösning" så får du 12502x2501 pixlar och då har du interpolerat upp bilden med 27%

Nu är inte detta världens undergång, för har du ett bra grundmaterial, så bör den klara en sådan operation utan alltför stor kvalitetsminskning.

Fast du bör nog kunna lämna vilen till labbet och ange önskad storlek. Det bör labbet klarar av.

Fridykarn skrev:
Är det någon som vet hur det här fungerar:

Jag har en bild som jag framkallat, den var på 200 dpi och det blev jättebra. Nu vill jag framkalla den igen men labbet där jag ska göra det vill ha den i 254 dpi. Om jag ändrar upplösningen till 254 från 200 direkt i PS, kommer det att bli någon skillnad då? Jag kommer ju att framkalla samma storlek (25x125cm), så då tycker jag inte att det ska spela någon roll.

Har jag fel?
Vänliga hälsningar, Daniel Hansson

Om utskriftsformatet är 25x125cm när du skriver ut den i 200dpi kommer bilden att bli 19,69x98,43cm om du skriver ut den i 254dpi. dpi/ppi är ju hur tätt punkterna på utskriften/pixlarna på datorn sitter och ökar du koncentrationen på dessa minskar måtten på bilden. För att få ut bilden i storleken 25x125cm med 254dpi behöver du interpolera bilden, dvs lägga in pixlar för att komma upp i rätt storlek. Det gör du (och nu talar jag om photoshop) genom att välja bicubic smoother (rekommenderas oftast), ha "resample image" ikryssat och sen ange den ökade upplösningen 254ppi. Då kommer pixeldimensionerna öka så att du de räcker till för din utskrift med den angivna upplösningen.

mvh
David

ANNONS
Götaplatsens Foto