Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar som om nikons d300 bara klarar 2.5 bps om man fotar i 14-bit raw. Hur är det med 40D faller bps för den oxå lr den klarar 6.5 bps i alla lägen?
 
Låter bra. Om den verkligen klarar att hålla 6.5 även med följande AF får det nog bli en uppgradering från min 20D.
 
Japp den ska klara 6.5 bilder med AI-servo. Men jag har inte koll på om det finns någon prio mellan AF och bildfrekvens på den som det finns på MK3.
 
desktopmental skrev:
hmmm, ISO 500 och ett brus som ser ut så här:

Ja det ser lite konstigt ut.
Kanske är det som på 30D att man ska undvika vissa ISO?
Dom kan ju inte vara helt väck på Canon.
Att släppa en ny modell som ger mer brus än föregångaren verkar inte troligt.
Fast jag känner mig inte helt säker.
Dom verkar resonera på olika sätt hos Canon och Nikon.
Men min bokning får ligga kvar ett tag till.
 
alla kameror som funnits ute på visning är väl "pre production" modeller och inte de slutgiltiga som kommer säljas?

vet inte hur mycket skillnad det kan vara men värt att kommentaras/tänka på
 
Ser bra ut

Det ser väl bra ut under förutsättning att det är bilder som är tagna från raw-filer och konverterade till jpg utan brusreducering. Hade min 1DmkII gett sådana filer hade jag inte funderat på att byta.
 
JPG

Det verkar som om originalen är JPG men jag kan inte se något fel med bilderna. Det brukar se ut så här när man kikar på ofokuserade ytor i 100%. Lika bra som iso 250 på mkII:an
 
Sensorn har blivit mindre, kanske beror det ökade bruset på detta, så vitt jag vet sitter nu samma sensor som i den billigare 400D i 40D.

På 10D var sensorn 22,7 x 15,1 på 20D & 30D var den 22,5 x 15 och på 40D har den minskats till 22,2 x 14,8. Frågan är om sensorn fortfarande har en omräkningsfaktor på 1.6? Jag hade faktiskt sett att Canon närmade sig 1.5 crop istället.

Men jag är nöjd med min 20D som andrahus och det kommer att dröja många år innan jag byter ut den och då kommer jag med största sannolikhet att helt överge de mindre sensorerna till förmån för fullformat på bägge fotoapparaterna.
 
Nedladdningssidan med bilderna från dpreview är lite seg nu när bilderna är färska, så jag har bara sett en med ISO 400 (nedan) och en med ISO 3200, men jag tycker det ser väldigt lovande ut. ISO 500 innebär nog att bilden underexponeras och ges en positiv exponeringskompensation i kameras egen RAW-konverterare, vilket ger mer brus.

Det klagas en hel del på 40D på dpreview sedan Nikon presenterade sina modeller. Visst hade det varit bra att kunna finjustera fokus i kameran, men i övrigt verkar den uppfylla allt jag hade hoppats på och lite till. Jag har köat för den på Hegethorns nästan sedan den skulle komma förra gången *host*, och nu när jag ser att priset bara är satt till 11590:-, vilket väl är klart i den nedre delen av de spekulationer som cirkulerat under året, känns det rätt att ha väntat in den (tålmodigt...). Med ett antal EF-S-objektiv i bagaget verkar den perfekt för mina behov, sedan kan jag förstå om fågelfotografer alltid önskar en än vassare AF med täta punkter.
 

Bilagor

  • 40dimg_0454_dpreview_iso400.jpg
    40dimg_0454_dpreview_iso400.jpg
    81.1 KB · Visningar: 1,516
Ja det blir lite tokigt när man sitter och stirrar på 100% på skärmen. Ungefär som att trycka näsan mot en 70x100utskrift från 10Mp.
Tar man några steg tillbaka så ser det mycket bra ut
 
Han visar ganska tydligt i tråden du länkar Omar hur lätt det är att överskatta bruset när man glömmer utskriftsstorleken. Jag måste medge att jag själv drar mig alltför ofta för att skruva upp ISO av ganska fåfänga skäl. I G9-tråden i detta forum testade jag 20*30 cm vid ISO 400 från en jämförelsevis liten och brusig sensor och upplevde inte den bilden som värre på pappret än en bild vid ISO 400 från 30D visad (i full skala) på skärmen.

Ett utsnitt ur bilden jag hade kollat på i förra inlägget, vid ISO 3200, visas nedan. Skärpedjupet sträcker sig knappt över utsnittet, och det kan finnas en lite rörelseoskärpa vid 1/160, men detaljer i förhållande till brus ser bra ut i mina ögon. Svårt att veta om den extra brusreduktionen är aktiverad.
 

Bilagor

  • 40dimg_0502_dpreview_iso320.jpg
    40dimg_0502_dpreview_iso320.jpg
    83.5 KB · Visningar: 1,450
Tycker att brusvärdena klart överglänser min 350d som väl ska vara likvärdig med 20d på den punkten.
Nu är det väl svårt att veta om det är brusreduserat i kameran eftersom det är jpg. Det ser dock inte ut så. 1 bländarsteg bättre skulle jag säga. Rätta mig gärna.
 
ANNONS