Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Officiell 5D mark II Vad hände ?

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Årets PMA är ett fiasko. Varför? Jo, för alla vi som sparat och väntat på en uppföljare till canon 5D. Vi är många som undvikit kameran för att bana väg för uppföljaren och trycket torde vara stort efter version II just nu.

Jag ska ut och karva en gravsten för årets PMA sen ska jag ut och dricka en jävla massa öl, och sen är det bara att deppa, deppa, deppa...

2008 går till historien som årets canonflopp

RIP

Är det inte bättre att Canon släpper en riktig uppdatering till 5D när tiden är mogen?

En 5D MkII kommer med största sannolikhet att släppas till Photokina i höst och bör ha följande nyheter för att kännas som en riktig uppdatering.

Minst 15 MP
5 fps
3" med 922.000 pixlar
Digic IV
14 bit A/D
Dammbortagning

mm

/Daniel

En kamerauppdatering i höst måste kunna bädda min säng, koka mitt morgonkaffe, och ge mig en ryggmassage för att det ska kännas bra igen, snyft :(

dudek53 skrev:
Intressant att dra den slutsatsen då hela 7% av året gått. Jag skulle gissa på att 2008 är året då prylbögarnas förväntningar slår alla rekord. Köp en 5D och dra ut och plåta, för fan.

dudek53 skrev:
Årets PMA är ett fiasko. Varför? Jo, för alla vi som sparat och väntat på en uppföljare till canon 5D. Vi är många som undvikit kameran för att bana väg för uppföljaren och trycket torde vara stort efter version II just nu.

Jag ska ut och karva en gravsten för årets PMA sen ska jag ut och dricka en jävla massa öl, och sen är det bara att deppa, deppa, deppa...

RIP

Jag förstår inte vad det skulle vara för fel på den vanliga 5D:n? När 5D markII verkligen kommer så kommer FotoSidan fråga efter 5D markIII eller när 6D kommer... Det är ju skönt att teknik intresset inte falnar och dör.

dsa1979 skrev:
Är det inte bättre att Canon släpper en riktig uppdatering till 5D när tiden är mogen?
/Daniel

Jag tyckte nog att tiden kändes väldigt mogen för en uppgradering med din spec redan nu. 5D har hängt med så länge att det känns som det vore dags för ett lyft av modellen.

Dom som väntat länge på en ny 5D i stället för att köpa den befintliga blir nog inte mer sugna på den bara för att inget nytt kom nu. Det är ju nu samma situation som förut att man väntar på en ny modell runt nästa hörn. Jag skulle i alla fall aldrig köpa en 5D i dagsläget, att köpa en modell på sluttampen brukar vara en usel affär.

Tror inte jag hade brytt mig lika mycket om jag inte gjort misstaget att låna en Nikon D3 ;)

Under ett års tid har Canon plockat fram fyra nya modeller från 1Ds ner till 450D men hoppat över 5D. Inom ett halvår finns säkert en ny fullformatare från Canon. Kanske en 3D redan nästa vecka!?.. Nikon har inte släppt någon info än inför PMA och jag misstänker att Canon har något i fickan att kontra med när Nikon lättar på skynket om en vecka. Nikons kontring i höstas ger nu Canon läge att göra nåt liknande...

/Leif

dudek53 skrev:

RIP

Ja livet är hårt, kameran som alla väntade på kom inte, och hur ska det gå man kan ju inte ta bilder med en gammal 5 D ;)) Men lycka till med deppandet och öldrickandet i alla fall :))

Mitt inlägg är väl mer tänkt som ett skämt.
Det finns ett gäng Canonister som följer den tekniska utvecklingen och gör spådomar som för det mesta brukar pricka rätt. Men i det här fallet tycks vi gå bet.

Det borde finnas med en uppdatering på 5d, det vet dem om i Japan, men ändå kommer det ingen ny modell. Frågan är varför? Spänner de bågen högre och jobbar fram nåt revolutionerande som släpps längre fram? Har de redan en kameramodell färdig för framtiden? Vad är planen ?

Det går inte att sälja så många fler 5d:eek:r längre. Folk väntar och vill ha det senaste. Bara av den anledningen borde det komma nåt nytt.

Min teori är att de kommer med fler modeller och som kommer matcha nikons uppdateringar. Alltså, vassare iso, bättre tonomfång , snabbare etc.
Av den anledningen väntar dem ett tag till.

Antingen det eller som har de ett jättelager med 5d:eek:r som ska säljas :)

Hade varit exemplariskt av canon om de sålt ut sina 5:eek:r för 10 000 kr styck bara för att bli av med dem :)

PelleAbelson skrev:
Varför usel affär? det är ju då den är som billigast. För mellanskillnaden får man t.ex. ett 85/1.2

Därför att en ny modell är runt hörnet och när den kommer dyker marknadsvärdet markant på den gamla. Så antingen vänta och köpa den nya, eller vänta lika länge för att köpa den gamla billigt är dom ekonomiska alternativen.

Inte kul att köpa något för 21500:- idag som har halverar sitt marknadsvärde på et halvår.

Bussmicke skrev:
Ähh, i stället för att beklaga dig; fortsätt spara och du kan köpa ditt drömobjektiv när kameran kommer.

Precis, kamerahus kommer och går, men bra optik består.

Jag har upptäckt att det verkar vettigare att satsa pengarna på bra optik, om 1-2 år är även en kommande 5D Mk II antik :-D

/Daniel

Utom i det här fallet verkar det som.
5D tycks vara den kameran som hållt längst på marknaden. Den kanske blir lika seglivad som normaloptiken i canons sortiment.
Nikon D70 var väl en liknande segkörare.
Personligen gillar jag det höga tempot med kameror...

BugEyes skrev:
Därför att en ny modell är runt hörnet och när den kommer dyker marknadsvärdet markant på den gamla. Så antingen vänta och köpa den nya, eller vänta lika länge för att köpa den gamla billigt är dom ekonomiska alternativen.

Inte kul att köpa något för 21500:- idag som har halverar sitt marknadsvärde på et halvår.
Frågan är väl bara aktuell så länge du kan garantera att kameran inte håller för dina prestandakrav om ett år. Kameran i sig blir ju inte ett dugg sämre bara för att det kommer en ny modell, den är bara inte lika bra som den nya. Om du sedan höjer dina krav eftersom det kommit en ny modell handlar det ju snarare om din inställning än om kamerorna. Frågan blir ju då om uppgraderingen är värd mellanskillnaden du får betala.

Om man behöver en 5D med dess nuvarande prestanda idag så ser jag inget skäl till att vänta med köpet bara för att det kanske kommer en uppdatering till hösten. Vad gör du isåfall om Daniels inlägg visar sig vara sant när vi kommer till årsskiftet och Canon inte har visat en ny 5D vid Photokina? Väntar ytterligare med att köpa "eftersom det ju antagligen kommer en ny modell om ett snart", precis som du säger idag?

Emil-G skrev:
Frågan är väl bara aktuell så länge du kan garantera att kameran inte håller för dina prestandakrav om ett år. Kameran i sig blir ju inte ett dugg sämre bara för att det kommer en ny modell, den är bara inte lika bra som den nya. Om du sedan höjer dina krav eftersom det kommit en ny modell handlar det ju snarare om din inställning än om kamerorna. Frågan blir ju då om uppgraderingen är värd mellanskillnaden du får betala.

Om man behöver en 5D med dess nuvarande prestanda idag så ser jag inget skäl till att vänta med köpet bara för att det kanske kommer en uppdatering till hösten. Vad gör du isåfall om Daniels inlägg visar sig vara sant när vi kommer till årsskiftet och Canon inte har visat en ny 5D vid Photokina? Väntar ytterligare med att köpa "eftersom det ju antagligen kommer en ny modell om ett snart", precis som du säger idag?

Jag behöver inte vänta, köpte min 5D för två och ett halvt år sedan, skulle dock inte köpa den idag. Titta på begpriserna för tex 1D mkII så ser du vad jag menar.

Att köpa en begagnad eos 1ds mark II för mellan 25-28 000 ser jag som en bättre investering än en ny 5d för 21 000:-

Fler pixlar och bättre byggd kamera, inbyggt vertikalgrepp, vädertätning, spotmätning, bättre autofokus.

Andrahandsvärdet kommer nog hålla i sig bättre än hos Eos 5d.

Dessutom är skillnaden försumbar mellan den nya 1ds mark III med 22 mp och den förra modellen, vilket gör att 1ds mark II kommer hålla sitt andrahandsvärde de kommande 2 åren. En gissning är att man kan sälja en 1ds mark II för 15-18 000 om två år utan problem.

BugEyes skrev:
Jag behöver inte vänta, köpte min 5D för två och ett halvt år sedan, skulle dock inte köpa den idag. Titta på begpriserna för tex 1D mkII så ser du vad jag menar.
Och den duger inte för dig idag menar du? Beror det på att kameran i sig har blivit sämre eller att du själv ställer högre krav på dess prestanda?

ANNONS
Götaplatsens Foto