Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Officiell 5D mark II Vad hände ?

Produkter
(logga in för att koppla)
wsaar skrev:
PMA mässan är till för att visa inköpare för olika handlare vad de kan få erbjuda på hyllorna i handeln under året. Företagen vill nog inte komma efteråt med sina produkter när beställningarna redan är lagda och hyllplatserna reserverade för konkurrenternas produkter.

Jag menade mest att de kunde släppa produkter vid olika tillfällen under samma vecka, eller inför en mässa som PMA. Måndag, konsumentprodukter, onsdag prosumer, fredag, nya objektiv.

wsaar skrev:
Nu när Nikon D300 finns med delvis bättre prestanda än D2X och till lägre pris än 5D är det nog inte lika enkelt...

Fast det finns väl ingen annan fullframe i samma prisklass. D300 i all ära, det verkar vara en grym kamera, men är man ute efter 24x36 på sensorn så är den ju inget alternativ. Däremot så kan jag tänka mig att Canon är lite bekymrade över att D300 tar kunder från 40D. Varför i så fall inte lägga med FoU på 40DmkII eller 50D för att försöka ta tillbaka ledning i det segmentet där det finns så stor konkurrens, inte bara från Nikon?

/ Joacim

apple skrev:
Jag menade mest att de kunde släppa produkter vid olika tillfällen under samma vecka, eller inför en mässa som PMA. Måndag, konsumentprodukter, onsdag prosumer, fredag, nya objektiv.
Fredag släpper få bolag nånting, i regel pga att många journalister och nätläsare går hem tidigt och riskerar missa nyheten. Sedan kan de inte sprida ut produkterna hur som helst eftersom de inte vill boka 15 presskoferenser. Visst är det märkligt att så många tillverkare släppte på samam dag, men det ligger säkert taktik bakom...

Fast det finns väl ingen annan fullframe i samma prisklass. D300 i all ära, det verkar vara en grym kamera, men är man ute efter 24x36 på sensorn så är den ju inget alternativ.
Frågan är bara hur många användare som är ute efter just 24x36.

Många tänker nog "vill ha vidvinkel", "vill ha bra upplösning", "vill ha bra brus". DX-vidvinklarna tog bort den första konkurrensfördelen för 5D, D2X/D300 tog bort den andra fördelen, och D300 förminskade den sista fördelen... det som återstår för 5D är väl främst skärpedjup och lite brusfördel.

när det gäller 5D verkar inga trender följas. Den kommer gå till kamerahistorien som trendbrytare och trendsättare :)

Förstår inte dom i tråden som säger att 5D är en dålig investering pga att en ev uppföljare kommer om kanske 7 månader.

Det är inte omöjligt att priset på 5DMKII hamnar på 30.000:-, och eftersom ingen vet vad efterföljaren kommer att ha för specar, är det omöjligt att säga om 5D för 21.000:- är en bra eller dålig affär idag.

Som någon annan skrev, är också 5D fortfarande ohotad om man vill ha 24x36 för så lite pengar som möjligt. Man får ändå 2st 5D till priset av en Nikon D3 som är näst billigaste 24x36 på marknaden.

Jag är faktiskt mer förvånad över att Canon inte släppte några nya objektiv. Hade suttit som en smäck med ett 24-70/2.8L IS, men om den kommer släpps den väl samtidigt som 5DMKII, när den nu behagar komma...

21 000 för en 5d

21 000 för en 5d fullformat är ingen dålig investering. Snarare en medioker affär, och en lite tråkig, då kameran är på utgång. Hur man än vrider och vänder så blir beggagnat priset inte mer än runt 12 000 max om 7 månader, beroende på skick och liknande.
Får man det så är det ju en ganska bra affär tycker jag att köpa en 5d idag.
Eller kan man tänka sig att ha två hus, en 5d och en uppföljare.
Jag trodde du var inne på en begagnad 1ds mark II Staffan, men det blev en 5d till slut istället :)

tack för ordet

Tiderna komma och gå men än lär 5D bestå

Bildkvalitetsmässigt räcker Canon 5 D till allt som en småbilds-Leica och en analog mellanformats-Hasselblad gjorde. Så bra bild ger en schysst exponerad och bra behandlad RAW-fil från 5 D, förutsatt att man använt bra optik. Det finns det massor av, t om bland zoomar.Det går att göra kopior på 70 x 100 cm (gärna interpolerade och som ser riktigt schyssta ut och kan ställas ut).
Modefotografer, pressfotografer, konstfotografer, naturfotografer. Flera är vi som idag plåtar och i många sammanhang är mycket nöjda med 5 D.
Är inte det imponerande??

Upggraderingarna väntas röra upplösningen, från 12 till 16 Mp. Ingen stor grej, skillnaden lär knappast synas på kopior ända upp till A3. I övrigt blir den marginell. Ökat dynamiskt omfång med 14bit AD kan ju vara något, men det beror ju på om man är missnöjd med dagens resultat och om skillnaden blir särskilt stor.
Vädertätning låter som något självklart. Tyckte jag redan när jag köpte första versionen av 5D, och jag har inte märkt något problem. Kanske har den en dold vattentätning eller så är problemet överskattat? Jag är iof rätt försiktig om min kära kamera. Till sist: Live View. Ja, den skulle jag vilja ha. Som gammal videofotograf tycker jag det är toppen. Sen tänker jag. Jag kan ju det mesta om ljusmätning, bilden kan jag kolla på i efterskott och en riktig fotograf har ju ögat i sökaren, såvida det inte är porträtt, då det blir "tittut" och "omellet" öga mot öga.
Nä,jag tror jag väntar till en senare uppgradering då det ingår en inbyggd fotoassistent i huset och en uppsättning trådlösa och fjärrstyrda blixtar!

P.s. Bresson och c:eek: plåtade ju Leica i evigheters evighet. Bra bilder vart det. Ibland måste man inte hoppa på teknikracet utan kanske iställa lägga fokus på det konstnärliga racet.D.s.

PelleAbelson skrev:
Varför usel affär? det är ju då den är som billigast.
Det beror lite på vad man menar med "sluttampen".
Det är förmodligen ganska dåligt att köpa en kamera alldeles innan ersättaren har presenterats.
Däremot är det förmodligen en ganska bra affär att köpa en kamera när de sista exemplaren säljs ut därför att ersättaren har börjat säljas.

Nej men det säger sig självt att en 2,5 år gammal modell inte säljer som en nykomling.
Det bör finnas ett helt gäng entusiaster , engagerade amatörfotografer och proffs som väntar på att uppgradera sig tills det kommer en ny kamera.
Canon har väl råd att vänta :)

Det känns som ett större kliv rent tekniskt är att vänta på FF DSLR fronten.

Nikon D3 som ger fina bilder på ISO 6400 finns redan och Sony har en ny FF sensor klar med massor med pixlar, det är klart att det ska byggas en kamera runt den för annars är den ju inte mycket att ha.

Jag tror att normen för en bra FF kamera kommer att höjas mycket inom det närmsta året och Canon kommer naturligtvis att vara med i den leken.

Har bestämt mig för att sitta still i båten för närvarande och fortsätta med min 5D, men att inte köpa fler märkesspecifika tillbehör förrän jag sett vad som komma skall. Vore fint med en 3D som ett direkt svar på D3.

dudek53 skrev:
Nej men det säger sig självt att en 2,5 år gammal modell inte säljer som en nykomling.
Kanske, kanske inte. Det är dock inte självklart att den inte säljer tillräckligt bra för att det ska vara meningsfullt för Canon att vänta med en uppgradering. Den har ju en alldeles egen nisch utan konkurrenter.

BugEyes skrev:
Det känns som ett större kliv rent tekniskt är att vänta på FF DSLR fronten.

Nikon D3 som ger fina bilder på ISO 6400 finns redan och Sony har en ny FF sensor klar med massor med pixlar, det är klart att det ska byggas en kamera runt den för annars är den ju inte mycket att ha.

Jag tror att normen för en bra FF kamera kommer att höjas mycket inom det närmsta året och Canon kommer naturligtvis att vara med i den leken.

Har bestämt mig för att sitta still i båten för närvarande och fortsätta med min 5D, men att inte köpa fler märkesspecifika tillbehör förrän jag sett vad som komma skall. Vore fint med en 3D som ett direkt svar på D3.

Ett direkt svar på d3 är väl 1d mark3?

Den "enda" skilladen är FF , liveview, LCD m.m.

christian_r skrev:
Ett direkt svar på d3 är väl 1d mark3?

Den "enda" skilladen är FF , liveview, LCD m.m.

Ett direkt svar skulle i min värld se ut såhär:

EOS 3D

14,2 MP FF.
5 eller 8 bps.
Möjlighet till 1,6x med 8,2 MP.
ISO 100-25600.
3" LCD med 922.000 pixlar.
Pris: 45000-50000 SEK
Vädertätning lika som 1D-husen.
63 zons ljusmätning
45 punkters autofokus.

Men en sådan här kamera skulle röra till det rejält för Canon, den skulle förmodligen påverka försäljningen av 1Ds MkIII.

1D MkIII har Liveview om jag inte minns fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto