Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ofrivillig uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

J_W

Avslutat medlemskap
Nu är det dags, vare sig jag vill eller inte. Från min trogne tjänare och vän EOS 400D, till ... ?

Idag tog jag mig ut på lander för att uppfylla min mors kära önskningar om några fina höstmotiv till sin samling. Blev paff och förbannad när jag insåg att "rullhjulet" vid avtryckaren endast fungerar åt ett håll och jag helt enkelt inte kan göra några inställningar utan för köra förvalen eller nöja mig med väldigt begränsade valmöjligheter. Det kommer man inte så långt på.
Jag är till stor del amatör och förlitar mig ofta till arbetet jag gör framför datorn. Är ingen inbiten fotograf men vill ha bra material att jobba med vid burken och jag gillar att experimentera med kameran, ju fler valmöjligheter desto bättre.

Till min nuvarande 400D har jag följande objektiv/tillbehör:
Sigma 10-20mm 1:4-5.6 Vidv.
Sigma 70mm 1:2.8 Macro
Sigma 17-70mm 1:2.8-4.5
Canon 70-300mm 1:4-5.6
Canon Speedlite 430EX II


Jag har planer på att köpa ett mer avancerat hus, begagnat, i det fallet vill jag självklart att om inte alla, men 3 av 4 objektiv ska fungera med det nya huset.
Jag har kikat på 30D, möjligtvis 40D. Men frågan jag ställer mig är om mina sigma-objektiv fungerar på de husen?

Enligt cyberphoto står det följande om Sigma 17-70mm 1:2.8-4.5:
Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek", t ex EOS 450D, 500D, 50D och Nikon D90, D300. Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 5D, 1D, 1Ds m fl."

Till vilken av ovanstående "grupper" hör 30/40D?