Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ofrivillig uppgradering

Produkter
(logga in för att koppla)

J_W

Avslutat medlemskap
Nu är det dags, vare sig jag vill eller inte. Från min trogne tjänare och vän EOS 400D, till ... ?

Idag tog jag mig ut på lander för att uppfylla min mors kära önskningar om några fina höstmotiv till sin samling. Blev paff och förbannad när jag insåg att "rullhjulet" vid avtryckaren endast fungerar åt ett håll och jag helt enkelt inte kan göra några inställningar utan för köra förvalen eller nöja mig med väldigt begränsade valmöjligheter. Det kommer man inte så långt på.
Jag är till stor del amatör och förlitar mig ofta till arbetet jag gör framför datorn. Är ingen inbiten fotograf men vill ha bra material att jobba med vid burken och jag gillar att experimentera med kameran, ju fler valmöjligheter desto bättre.

Till min nuvarande 400D har jag följande objektiv/tillbehör:
Sigma 10-20mm 1:4-5.6 Vidv.
Sigma 70mm 1:2.8 Macro
Sigma 17-70mm 1:2.8-4.5
Canon 70-300mm 1:4-5.6
Canon Speedlite 430EX II


Jag har planer på att köpa ett mer avancerat hus, begagnat, i det fallet vill jag självklart att om inte alla, men 3 av 4 objektiv ska fungera med det nya huset.
Jag har kikat på 30D, möjligtvis 40D. Men frågan jag ställer mig är om mina sigma-objektiv fungerar på de husen?

Enligt cyberphoto står det följande om Sigma 17-70mm 1:2.8-4.5:
Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek", t ex EOS 450D, 500D, 50D och Nikon D90, D300. Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 5D, 1D, 1Ds m fl."

Till vilken av ovanstående "grupper" hör 30/40D?

Om de hör till "fel" grupp för att matcha med mina redan inköpta objektiv skulle jag uppskatta tips på hus jag ska/kan ersätta min 400D med!

Har tänkt mig en prisklass runt 5.000-6.500:-

Tack på förhand.
 
Dina objektiv funkar till 20D, 30D, 40D, 50D, nya 7D, och även instegskamerorna 300D, 350D, 450D, 500D....
Jag skulle satsa på 40D för den har antidamm, jft med 30D, eller 50D för bättre skärm och autofokus jmf med 40D. Bägge bra val. Själv använder jag min 40D mycket och trivs bra med den.

edit... jo förresten, 40D borde funka bra i din prisklass. 50D kan vara lite svår att trycka in där.
 
Nu är det dags, vare sig jag vill eller inte. Från min trogne tjänare och vän EOS 400D, till ... ?

Idag tog jag mig ut på lander för att uppfylla min mors kära önskningar om några fina höstmotiv till sin samling. Blev paff och förbannad när jag insåg att "rullhjulet" vid avtryckaren endast fungerar åt ett håll och jag helt enkelt inte kan göra några inställningar utan för köra förvalen eller nöja mig med väldigt begränsade valmöjligheter. Det kommer man inte så långt på.
Jag är till stor del amatör och förlitar mig ofta till arbetet jag gör framför datorn. Är ingen inbiten fotograf men vill ha bra material att jobba med vid burken och jag gillar att experimentera med kameran, ju fler valmöjligheter desto bättre.

Till min nuvarande 400D har jag följande objektiv/tillbehör:
Sigma 10-20mm 1:4-5.6 Vidv.
Sigma 70mm 1:2.8 Macro
Sigma 17-70mm 1:2.8-4.5
Canon 70-300mm 1:4-5.6
Canon Speedlite 430EX II


Jag har planer på att köpa ett mer avancerat hus, begagnat, i det fallet vill jag självklart att om inte alla, men 3 av 4 objektiv ska fungera med det nya huset.
Jag har kikat på 30D, möjligtvis 40D. Men frågan jag ställer mig är om mina sigma-objektiv fungerar på de husen?

Enligt cyberphoto står det följande om Sigma 17-70mm 1:2.8-4.5:
Den här optiken är designad enbart för digitala systemkameror med sensor i "APS-storlek", t ex EOS 450D, 500D, 50D och Nikon D90, D300. Den fungerar alltså INTE på en analog systemkamera eller på EOS 5D, 1D, 1Ds m fl."

Till vilken av ovanstående "grupper" hör 30/40D?

Om de hör till "fel" grupp för att matcha med mina redan inköpta objektiv skulle jag uppskatta tips på hus jag ska/kan ersätta min 400D med!

Har tänkt mig en prisklass runt 5.000-6.500:-

Tack på förhand.

Alla objektiv som har EF-S samt EF passar till alla EOS kameror i ASP-storlek, med andra ord 1,6x crop. Med det menas de som inte är fullformat, fullformatare är t.ex. 5D mark II. Alla xxxxD, xxxD, xxD kameror är crop kameror, så även 7D (xD). Därför kan du använda alla objektiv i dessa "klasser", 1000D, 450D, 40D, 7D och alla däremellan.20D,30D,40D,50D, 350D, 450D,500D. ja alla! Så byter du ej till fullformat kommer du kunna använda alla objektiv till din nya kamera =)

EDIT: fan, någon hann före=) instämmer med honom ang. 40D, äger även jag en sån, mycket kompetent och bra kamera!
 
Hehe... alltid kul att hinna före ;-)
Tänkte skulle tillägga. 500D är nog inte att förakta. Bildkvalitetsmässig förmodligen strået vassare än 40D. Och den får du ny för i princip de pengar du anger. Dessutom har den den bättre skärmen. Jaha.... men varför då alls överväga en beggagnad 40D?
Jo den är lite rejälare byggt (men lite klumpigare), ligger lite bättre i handen om man har "manliga nävar". Dessutom gillar jag inmatningshjulet vid tummen som finns på xxD serien, samt den aningen bättre sökaren.
Alltid dessa svåra val..... ;-)
 
Tack för de snabba svaren!

Blev mycket gladare nu, dvs. att 400D och 40D båda använder sig av APS storlek.

Jag ska kika närmare på 40D då, även ta mig en titt på 500D. Men jag föredrar nog, såhär på rak arm, det lite mer robusta. Vilket då talar för en begagnad 40D. Dessutom verkar det som 40D är lovordad på många håll!

Är det någon som har något annat invända? SKRIV! :)
 
Senast ändrad:
Tack för de snabba svaren!

Blev mycket gladare nu, dvs. att 400D och 40D båda använder sig av APS storlek.

Jag ska kika närmare på 40D då, även ta mig en titt på 500D. Men jag föredrar nog, såhär på rak arm, det lite mer robusta. Vilket då talar för en begagnad 40D. Dessutom verkar det som 40D är lovordad på många håll!

Är det någon som har något annat invända? SKRIV! :)

Ingenting, det låter som om du är på rätt väg! :) Vi får väl snart välkomna dig in till 40D gruppen, verkar som om hälften av Canon entusiasterna äger den :)
 
På en del sony a700 slutar hjulet och funka och det beror på att smuts dras in i kontakten det kunde man åtgärda genom att blåsa med tryckluft på burk eller använda en burk kontaktrengöring märke CRC eller liknande.
Man håller kameran upponer och blåser och matar på hjulet samtidigt.
Kontaktrengöringssprejen kan du ju testa på något oömt ställe först så att plasten inte smälter eller så.

Jag inte hur canons kontakt är uppbyggd så det kanske inte går alls samt detta görs förstås på egen risk.
Det går ju även lämna iväg kameran för lagning.

Nu är det ju roligt att köpa ny kamera förstås men du kan ju testa så kanske du får en fullt fungerande backup. ;-)
 
om du är lite händig så kan du testa att ta isär den, jag kan skicka dig en sprängskiss till din 400D. dock så får du ta isär den p egen risk :)

Skicka mig din mailadress bara ..
 
Jag gjorde själv bytet från 350D till 40D för ca 1 år sedan och är mer än nöjd. Det är helt enkelt mer kamera, mer känsla - mer av allt!

Idag finns dom ju till fantastiskt bra pris begagnad men också om du lyckas hitta ett nytt hus (5995:- hos Fotokungen).
 
Det är inte så att du har batterigrepp på din 400D? För hjulet på batterigreppet kan komma i ett läge så att den vanliga hjulet bara reagerar när du vrider åt ena hållet. Prova i så fall att röra lite på det andra hjulet eller stäng av knappfuktionerna. Jag har råkat ut för det själv massa gånger :)

Fast ny kamera är ju också roligt! Jag bytte upp mig från 400D till 20D för ett år sen och är nöjd!
 
Det är inte så att du har batterigrepp på din 400D? För hjulet på batterigreppet kan komma i ett läge så att den vanliga hjulet bara reagerar när du vrider åt ena hållet. Prova i så fall att röra lite på det andra hjulet eller stäng av knappfuktionerna. Jag har råkat ut för det själv massa gånger :)

Fast ny kamera är ju också roligt! Jag bytte upp mig från 400D till 20D för ett år sen och är nöjd!

Erik du ska då vara lite smartare än alla andra ;) Jag har suttit och lurat fram och tillbaka i helgen och tillslut testade jag helt enkelt att bara ta av batterigreppet och det var bara det. Tyvärr läste jag inte ditt inlägg förrän efteråt, fråga mig inte varför! Rullhjulet som sitter på batterigreppet slogs väl helt enkelt ut det vanliga kamera-rullhjulet. Jag skäms som inte testat det tidigare men är glad att det fungerar som de ska. Däremot tror jag på en uppgradering i vilket fall, men nu kan jag sälja 400D samtidigt som jag inte behöver göra något förhastat köp! Men som jag sa tidigare, det lutar åt 40D.

Stort tack för all respons och tips!

/Johannes
 
ANNONS