Annons

Okänd bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

ehel

Ny medlem
Hej!

Jag har två objektiv som kameran(Canon 550D) inte kan känna av vilken bländare som finns.
Man ställer in det på objektivet.
I kameran står det F=00.

Min fråga är kan man tala om för kameran vilken bländare man har så man kan se i displayen hur korten kommer bli exponerade.Jag vet ju vilken bländare jag kör med så skulle vilja mata in det manuellt.

Jag kör med M. Ljusmätingen räknas väll på Bländare + Slutartid + ISO. Då han inte vet vad bländaren är så får man fel resultat. Men får ta flera bilder med olika slutartider för att få fram bra bilder.

Om du kör kameran i bländarförval bör den kunna mäta fram tiden själv. Så länge kameran mäter ljuset genom objektivet så behöver den inte veta vilken bländare objektivet är inställd på.

Det är i alla fall så det funkar på min Lensbaby. Det står 00 på kameran, men exponeringen blir rätt varje gång.

Om du kör kameran i bländarförval bör den kunna mäta fram tiden själv. Så länge kameran mäter ljuset genom objektivet så behöver den inte veta vilken bländare objektivet är inställd på.

Det är i alla fall så det funkar på min Lensbaby. Det står 00 på kameran, men exponeringen blir rätt varje gång.

Det är så det fungerar när en EOS-kamera inte får kontakt med objektivet. Den bryr sig inte om bländaren utan mäter ljuset som kommer in och anpassar tid (och känslighet) efter det så det blir rätt exponerat. Du behöver inte bry dig om att det står "00".

Just nu är kameran på sensorrengöring (kommer tillbaka på onsdag) så kan inte ge er exempel bilder just nu. Men får testa lite när den kommer tillbaka och visa lite bilder.

Dom objektiven jag har är:
Opteka 1300mm. Bländaren varierar beroende brännvidden.
Bower 8 mm Fisheye. Bländaren justeras men hjälp en ring på objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto