Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika sätt att visa digitala bilder på TV-skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

NisseM

Aktiv medlem
Till de digitala trådarna söker sig kvalitetsmedvetna och ambitiösa fotografer av alla slag – från hemmafotografen med främsta intresse att avbilda barn och blomma över den avancerade naturfotografen till den professionellt verksamme. Naturligtvis är flertalet främst intresserade av att kunna presentera sina alster i bildform på papper, endera via enkla färgskrivare eller genom avancerade färglaserskrivare. Den mer professionellt inriktade, som är intresserad av projicering av bilder med optimal kvalitet i mer offentliga sammanhang, väljer vanligen att satsa på en dyrbar projektor.

I många fall, som de flesta känner till, går det också utmärkt att visa bilder på TV-skärmen, om man kopplar samman denna via interface till PC:n. Med en bra TV-skärm, som medger god kalibrering av färg, kontrast och skärpa, kan resultatet faktiskt bli över förväntan. Basen för en sådan visning – det digitala fotot – håller vanligen 10 till 30 gånger högre upplösning än TV-skärmen (räknat i antal pixlar på hela ytan). Därför är det viktigt att TV-skärmbilden betraktas på sådant avstånd att dess lägre upplösning kompenseras väl – beroende på TV-skärm och ögonens synskärpa med ett betraktningsavstånd motsvarande mellan 4 – 8 gånger bildhöjden. Synsinnets förmåga är fantastisk, när det gäller ”att mentalt närma sig en bild” även om bildvinkeln, under vilken den betraktas, är betydligt mindre än i fallet med motsvarande pappersbild på närhåll. Det förefaller som om den mentala medvetenheten om TV-skärmens verkliga, större format bidrar till att bibringa oss känslan av att vi betraktar bilden under större bildvinkel än den verkliga. Dessutom har man hjälp av synsinnets strävan att idealisera bildinnehåller med avseende på färgåtergivning etc. Det innebär att TV-skärmen under optimala förhållanden utgör en utmärkt grund för bildvisning – en modern ersättning för diaprojektor och projektionsskärm.

Bortsett från professionellt verksamma fotografer, ligger ett klart intresse i att kunna bränna in sina bilder på en CD-romskiva för visning på TV via valfri DVD-spelare. Då kan man ta med sig sin bildskiva även till goda vänner för uppspelning på annans TV-skärm.


Bildvisning på TV-skärm diskuteras inte särskilt mycket

Tidigare har det visserligen förekommit forumdiskussioner inom ämnesområdet, men fullt klart är att frågan om visning av bilder på TV-skärmen länge haft en undanskymd plats – sannolikt beroende på att många inte betraktar återgivningskvaliteten tillräckligt hög. Det finns dock mycket att göra för att ändra på den situationen. Ögon och synsinne har en mer ”förlåtande” förmåga än det flesta är medvetna om.

Vad gäller visning via DVD-spelare finns numera sådana med format som medger direktvisning av digitala bilder, brända på en CD-rom eller DVD-skiva utan behov av speciella program. Det vanligaste problemet man möter, om man gör försöket att visa bilder som på konventionell väg lagrats på CD-romskiva, är annars att DVD-spelaren reagerar med att meddela "FEL FORMAT".

Den som vill visa bilder från CD-rom eller DVD-skiva på TV, via äldre DVD-spelare, kan i de flesta fall också göra det. Då fordras dock ett speciellt program till att ge bilderna det format som gör att DVD-spelaren känner av stillbilderna på rätt sätt. Det finns flera program på marknaden för detta. Många med mig som står i begrepp att utvidga användningen av TV-skärmen som bildmedium till att även omfatta visning via DVD-spelaren är därför intresserade av mer initierat grundad information.


VEM HAR DJUPARE ERFARENHET NÄR DET GÄLLER VISNING AV DIGITALA BILDER VIA DVD-SPELARE?

Säkert finns många av er som själva testat olika vägar och har detaljkunskaper som medger er att delge oss andra erfarenheter om vad som funkar bra och inte. Av största intresse måste rimligen vara att bestämma vilka program som ger bästa resultat när det gäller lagring av bilder för bildspel på CD-romskiva att visa på TV via DVD-spelare. Hör av er, ni som har närmare personliga erfarenheter!

Anmärkning
Ni som i annan tråd inom samma ämne tidigare bidragit med tips får absolut inte känna sig negligerade. Skälet till att denna tråd öppnats är önskan att bredda diskussionen till att omfatta erfarenheter från så många av er erfarna som möjligt!
 
Jag är ny på forumet så jag skulle förmodligen hitta svar på min fråga om jag söker men för att försöka få fart på den här tråden vill jag gärna ha svar från experter: varför blir det så dålig bild på TVn när jag kopplar min digitala kamera direkt till den.

Vad behöver jag för utrustning för att få lika bra kvalitet på TVn som på datorn? Bränna bilderna på en DVD?
 
Kvalitetskraven på TV-skärmen!

Hur gammal TV har du? Normalt får man f.ö. räkna med att överföringen, om man vill ha högsta kvalitet, sker via datorn i någon form (via interface och kabel eller DVD-spelare).
 
Re: Kvalitetskraven på TV-skärmen!

NisseM skrev:
Hur gammal TV har du? Normalt får man f.ö. räkna med att överföringen, om man vill ha högsta kvalitet, sker via datorn i någon form (via interface och kabel eller DVD-spelare).

Hej NisseM!

Jag tolkar ditt svar som att direkt från digitalkameran kan jag aldrig få bra kvalitet.
 
Det är nog ganska realistiskt att tänka sig ett större interface erbjuda optimala möjligheter på helt annan kvalitetsnivå än den som som det inbyggda interfacet i kameran motsvarar.

Normalt blir kvaliteten med separat interface utmärkt. Mitt intresse ligger i att kunna förbereda bildspel via DVD-spelare med möjlighet att ta med bilder inbrända på CD-romskiva även för uppspelning på TV-skärm hos goda vänner.
 
NisseM skrev:
Det är nog ganska realistiskt att tänka sig ett större interface erbjuda optimala möjligheter på helt annan kvalitetsnivå än den som som det inbyggda interfacet i kameran motsvarar.

Normalt blir kvaliteten med separat interface utmärkt. Mitt intresse ligger i att kunna förbereda bildspel via DVD-spelare med möjlighet att ta med bilder inbrända på CD-romskiva även för uppspelning på TV-skärm hos goda vänner.

Nisse! Rent konkret - vad ger du mig för tips om jag vill visa mina bilder på en TV. Oftast är ju miljön runt en TV bättre att visa bilderna än när man samlas runt en dator som oftast står i ett litet arbetsrum.

Vad behöver jag för utrustning utan att bli ruinerad?
 
ulams skrev:
Nisse! Rent konkret - vad ger du mig för tips om jag vill visa mina bilder på en TV. Oftast är ju miljön runt en TV bättre att visa bilderna än när man samlas runt en dator som oftast står i ett litet arbetsrum.

Vad behöver jag för utrustning utan att bli ruinerad?

Ja, om du bara avser att visa bilder på din egen TV, skaffar du dig ett interface och en kabel att ansluta mellan PC:n och TV:n. Sedan är det bara att köra, som om du visar bilderna på PC-skärmen - såvida du inte har inbyggt interface i PC:n. Kontrollera det i manualen!

Om du sedan ser till att tillämpa ett betraktningsavstånd mellan 4 och 8 gånger bildhöjden, kommer skärpeintryck/upplösning att bli utmärkt. Har du särskilt bra syn i området närmare 8x - vid dålig syn närmare 4x! I det senare fallet försvinner problemet (sämre syn)med intrycket av grynighet redan vid 4x eller i vissa fall närmare än så.
 
I datorsammanhang vet jag vad man menar med interface. Men om jag går in i en TV-affär och säger att jag ska ha ett interface vet de då vad jag menar?
 
ulams skrev:
I datorsammanhang vet jag vad man menar med interface. Men om jag går in i en TV-affär och säger att jag ska ha ett interface vet de då vad jag menar?

I det fall din dator saknar videoutgång anpassad för TV ansluter man ett interface till PC:n (VGA-utgången). Från Interfacet, en liten hårdvaruenhet, ansluts en kabel, som förbinds med TV:n. Oftast finns videoutgångar för normal video, composite Video, S-Video och analog RGB ingång (Scart)

Interfacet omvandlar VGA-signalen till lämpligt videoformat t.ex. PAL-formatet som vi utnyttjar i Europa.

Interfacet medför att du, samtidigt som du med musen hanterar dina bilder på PC-skärmen eller ordnar ett bildspel som löper automatiskt, kan se PC-skärmbilden på din TV-skärm. TV-skärmen fungerar då som en förlängning av din PC.

Kvaliteten blir utmärkt om TV-skärmen är välkalibrerad.

Välsorterade PC/TV-affärer kan hjälpa dig att skaffa sådant interface. Det finns flera att välja bland!
 
Innebär det att man måste ha datorn i nära anslutning till TV-apparaten eller kan man ha den förbindelsen via det lokala nätverket?
 
ulams skrev:
Innebär det att man måste ha datorn i nära anslutning till TV-apparaten eller kan man ha den förbindelsen via det lokala nätverket?

Kabeln måste anslutas direkt mellan interface och TV. Kabellängden är inte särskilt kritisk. Var begränsningen av acceptabel längd ligger är svårt att säga. Finns säkert uppgifter om det någonstans.
 
OK - snart har jag nog frågat färdigt. Datorer är jag bra på men TV-teknik är jag inte alls intresserad av. Ser så litet som möjligt på TV.

Längden på kabeln - ca 7 meter skulle räcka för mig. Tror du det är möjligt? Jag förstår att jag får vända mig till en TV-affär eller datorbutik och klara ut detaljerna men det är fint att på detta sätt få litet hum om vad det handlar om.
 
ulams skrev:
OK - snart har jag nog frågat färdigt. Datorer är jag bra på men TV-teknik är jag inte alls intresserad av. Ser så litet som möjligt på TV.

Längden på kabeln - ca 7 meter skulle räcka för mig. Tror du det är möjligt? Jag förstår att jag får vända mig till en TV-affär eller datorbutik och klara ut detaljerna men det är fint att på detta sätt få litet hum om vad det handlar om.

7 meter är inget problem. Kanske det kan bli lite mer TV-tittande då! Precis det du påpekar, att visa bilder för en krets människor (även om det bara rör sig om tre-fyra stycken) runt en PC-skärm är ingen höjdare!

Att visa fina naturbilder via en modern bredbilds-TV är klart intressant - familjebilder likaså. Man bör reducera antalet bilder i höjdformat så mycket det går - just i strävan efter att fylla ut TV-skärmen maximalt.
 
OK - tack Nisse! Hoppas det kommer fler inlägg i den här tråden. Det borde vara ett ämne som intresserar många.

Din långa introduktion kanske skrämmer bort många. Folk orkar inte läsa mer än några korta rader i ett medium som detta.
 
Vad gäller kabellängden, såg jag att ett inlägg kunde missuppfattas. Kabeln som tål större längd är naturligtvis den som innehåller VGA-signalen från PC:n till interfacet.

En sak som finns anledning att påpeka är att välutrustade interface är försedda med trådlösa fjärrkontroller, som gör att man kan sitta framför TV:n och visa sina bilder för en större krets tittare eller arbeta på annat sätt (ersätter musen), som om man satt framför datorskärmen!
 
ANNONS