Annons

Olika sätt att visa digitala bilder på TV-skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)
NisseM skrev:
Vad gäller kabellängden, såg jag att ett inlägg kunde missuppfattas. Kabeln som tål större längd är naturligtvis den som innehåller VGA-signalen från PC:n till interfacet.

En sak som finns anledning att påpeka är att välutrustade interface är försedda med trådlösa fjärrkontroller, som gör att man kan sitta framför TV:n och visa sina bilder för en större krets tittare eller arbeta på annat sätt (ersätter musen), som om man satt framför datorskärmen!

Det låter bra, bekvämt, effektivt och dyrt! Hur dyrt ungefär?
 
Kan finnas anledning att inte inhandla via detaljist. Direktinköp via Internet kan nog vara skäl i att tillämpa!
 
NisseM skrev:
Ja t.ex. Finns flera med avancerade funktioner. Detta är inte dumt just prismässigt!

Jag har testat att bränna ned bilder i vcd-format för att sedan spela upp på min DVD-spelare, den tar inte Jpeg nämligen.

Skulle ovanstående pryl ge bättre resultat än vad min DVD ger i VCD-format?

Det finns idag budgetDVD-spelare som tar jpeg, dessa kan du få tag på för under 1000 kronor, någon som har erfarenhet av en sådan för bildvisning i Jpeg?

Det resultat jag uppnår i VCD-format är godtagbart efter en total omställning av TV:ns ljus & kontrast, TV:n är en ett år gammal Sony Widescreen.

Jag sitter dock lite för nära & kan inte komma längre ifrån, det jag dock tycker är mest irriterande är att jag måste ställa om TV:n så kraftigt. Sonyn har omarkerade reglar utan siffror i bildmenyn vilket gör det krångligt att hitta tillbaks till den gamla inställningen.

Jag önskar att den hade haft ett antal omställningsbara minnen som jag kunde välja mellan, som det är nu så har den 3 minnen varav 2 av dom är förinställda.

Larsa
 
Ja Larsa, DVD-överföringen för min del är enbart avsedd till att kunna ta med en skiva till goda vänner för visning på andra TV-skärmar än den egna!

Fullt klart är att ett separat interface har stora fördelar just i de avseenden du nämner. Genom att man via detta kan finjustera färger och kontrast etc. behöver man aldrig röra TV-skärmens klibrering (efter att denna kalibrerats optimalt för normalt TV-tittande).

Eftersom man har full kontroll över sin PC, ligger ju stora fördelar i att med optimal överföringskvalitet kunna överföra PC-skärmbilden till TV:n.

______________________________________________

Vore det inte dags att forummedlemmarna börjar intressera sig för vinterns bildvisningar där hemma. Som sagt, ögonen accepterar mer än man skulle tro (vid första ögonkastet - om man skulle försöka vara rolig).

En scartkontakt har väl de flesta TV-apparater, köpta inom ett femtonårsintervall bakåt i tiden. RGB-ingångar är väl mer sällsynta men sannolikt till fördel i kvalitetshänseende.

Du påpekade problemet att komma på rätt avstånd från TV-skärmen. I mitt eget fall verkar 6 x bildhöjden ligga optimalt. Själv har jag en 38" Sony bredbilds rör-TV. Den medger mycket stora kalibreringsmöjligheter och ger en briljant, helt plan bild med god återgivning för alla sorters programkällor.
 
Senast ändrad:
Jag blir helt klart intresserad av detta eftersom jag har mängder av familjealbumsbilder i datorn som jag inte gör kopior av, dessa skulle jag på ett enkelt sätt vilja kunna visa på min TV.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att VCD-formatet gav ett godtagbart resultat, har nu suttit & kikat på den enda skiva jag gjort & tycker väl att kvaliten är ett gränsfall. Är dock osäker på om det är formatet eller TV:n som begränsar, TV:n är en Sony 32LS65 som matas från DVD via RGB.

Kan jag komma ett snäpp högre med ett dylikt kort, gärna trådlöst så kan det vara värt pengarna. Att slippa ställa om TV:n inför varje visning är bara det värt mycket.

När vi ändå är inne på TV så vill jag slå ett slag för filmtittande via DVD på en god widescreen-TV. Det finns så mycket film med bra foto som kan inspirera ens fotograferande.

Vissa här på FS fnyser åt TV men jag antar att dom inte sett en film med bra foto på en bra TV, sen så har vi ju projektorer & dylikt men det var en annan sak...

Larsa
 
Du säger KORT! De mer avancerade interfacen föreligger i separat form - en box med kort kabel och scartkontakt mot TV:n. Den längre kabeln (VGA-signalen) mellan PC och interface. Även trådlösa (ingen kabel mellan PC och interface) finns på marknaden.
 
Ok.

Tror du att man får nån kvalitetsförsämring med trådlöst jämfört med kabel? Jag har datorn på övervåningen samt Tv:n nere & skulle behöva 7-8 meter kabel om jag gör genomföring genom taket.

Larsa
 
Knappast särskilt troligt. I andra sammanhang när man kör trådlöst märker man inte av problem vid så korta avstånd.

Du är tänd, det hörs! Eftersom du har upplevt hög kvalitet på film (jag förmodar via DVD eller digital filmöverföring) visad på TV-skärmen, vågar jag påstå att det du du kommer att se vid överföring av stillbilder inte behöver står efter. En VGA-signal, konverterad till PAL-formatet och väl kalibrerad m.a.p. färgmättnad och kontrast, som så nära som möjligt är samstämmig med PC-skärmens bild, ger förvånansvärt god bild - inget att rynka på näsan för!

Vem vet vi kanske kan få igång några entusiaster till, som inte bara vurmar för sina kameror utan också är inresserade att visa upp sina bilder för en intimare publik i hemmamiljön.
 
Video-utgången på vanliga grafikkort, och billiga VGA-video konvertrar ger oftast tämligen pissiga resultat. Jag rekommenderar att man lägger pengarna på en DVD-spelare som stöder bildvisning från CDR och dessutom har RGB-utgång (viktigt!). S-VHS är det näst bästa men RGB är att föredra. Det krävs även att din TV har RGB-stöd. För 1500:- får man en fin DVD-spelare.

För hempularen kan jag varmt rekommendera en "moddad" X-Box-tvspelskonsoll, ger ypperlig RGB-bild och kan användas för visning av allehanda digitala mediefiler med hjälp av freeware-programmet XBoxmediaplayer. Det bör dock påpekas att XBoxmediaplayer betraktas som piratprogramvara då den utan MS medgivande är kompilerad med microsofts XDK kompilator.
 
Helt rätt att billiga convertrar ger tveksamma resultat. Dock finns alternativ i storleksordningen 3000 kr som ger mycket gott resultat. Finessen ligger i att man kan utnyttja TV-skärmen som en andra monitor för flera åskådare och att man kan söka i sina bildfiler efter behag.

Bra att du hörde av dig. Mitt eget intresse ligger i att hitta lösningar till att visa bilder via CD-romskiva på andras DVD-spelare med optimalt resultat. Du antyder att man i så fall får ta med både DVD-spelare och skiva. Jag förmodar att du avser DVD-spelare som avkodar JPEG direkt - vilket inte så många gör.

Anser du att reslultatet blivit bra vid visning av bilder via DVD-spelare. Hur blir det med utfyllnaden? Inga problem med bildytan (avmaskning eller svarta kanter)?
 
Det där kan det ju vara lite si och så med... Min XBox är faktiskt optimal, det går att kalibrera skärmyta etc. Har även sett tester där den jämförts med DVD-spelare för 10.000:- då det gäller uppspelning av DVD-film. Men det kräver ju att man är något av en PC-pulare för att lägga in mediaspelaren etc. För den intresserade går det att läsa mer på http://www.xboxmediaplayer.de/newweb/news_latest.php och i supportforumen hos www.psxcare.com som även moddar boxar i Sthlm.
 
Lite motsägelsefullt kanske. Överföringen av stillbild och samtidigt rörlig film är, rent rent tekniskt, svårt att förena i en och samma konstruktion. Det är många krav som måste uppfyllas och störningskällor att neutralisera under konverteringen. Detta beror på de helt olika sätten på vilka bilden i PC:n skapar den visade bilden. PAL-systemet, som vi använder i Europa, har ju några år på nacken! Vad som sker är ju att den optimala visningen på PC-skärmen överförs till ett sämre system.

Tanken på att utnyttja X-boxen verkar dock vara en intressant utväg - spelsidan har ju tveklöst varit den tekniskt drivande under vidareutvecklingen av PC:n och PC-skärmarna under senare år. Frågan är bara om den inte kräver väl mycket "pulande" som du påpekar.

En viktig sak i sammanhanget för att uppnå optimalt resultat är definitivt TV:n. Skillnaden mellan äldre TV-apparater och moderna är stor. Jag skulle inte rekommendera någon att visa stillbilder på en femton år gammal TV. Kvalitetsförbättringen under de senare tre åren har varait dramatisk. Det var därför mitt intresse väcktes. Min egen 38" Sony-skärm är ett exempel på ypperlig kvalitet i bild.

Om vi återgår till diskussionen runt DVD-alternativet, som var skälet till att tråden startades, vore intressant att höra om fler erfarenheter runt just detta. Det gäller tydligen att ta med sig både DVD-spelare och CD-romskiva om man vill visa sina bilder på annans TV.
 
ANNONS