Annons

Olika Sensorstorlek-kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Eftersom jag har en Canon 5D så undrar jag om det blir lika bra bildkvalitet vid beskärning av bildfilen till Mark II N pixelstorlek vid telefoto. Jag tror mig ha hört att båda kamerornas sensorer skärs ut av samma sensorvaffer, att bara storleken skiljer. Och då tycker jag att pixeltätheten bör bli den samma på bildfilen vid en nedskalning till MarkII N storlek. Eller är det andra parametrar som jag bör ta i beaktande.

/Leif

Tack för svaretTibor! Hade funderingar på att köpa ett crophus bara för telefoto. Men då finns det lite marginal att beskära trots allt.

/Leif

leffep skrev:
Tack för svaretTibor! Hade funderingar på att köpa ett crophus bara för telefoto. Men då finns det lite marginal att beskära trots allt.

/Leif
Ja du får alltså samma "tele faktor" med 5D croppad, men finns ju några andra "kul" egenskaper hos MkIIn som kan motivera köp... 8,5 Bps, 45 AF punkter, "stridsvagn".. osv osv.. Det är en underbar kamera!!

Jo, det förstår jag. Men plånboken är inte djup nog om jag kan slippa investera bara för bildkvaliten.

/Leif

En fråga...... Har inte 5D och 1D samma antal pixlar?
5D har dem över en större yta, i 1D är de mer komrimerade?

Jag hade för mig att det var samma upplösning på de bägge modellerna.

? /JAn

jansta skrev:
En fråga...... Har inte 5D och 1D samma antal pixlar?
5D har dem över en större yta, i 1D är de mer komrimerade?

Jag hade för mig att det var samma upplösning på de bägge modellerna.

? /JAn
Nope; 5D har 12,8 o 1D har ca 8 mpix (orkar inte slå upp exakta antalet.. finns säkert någon "messerschmidt" som kommer att påpeka att mina uppgifter är oexakta...
Du har detaljerna (antal och storlekar på pixlarna) i en tabell en bit ner på sidan i länken här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-5D-DSLR-Digital-Camera-Review.aspx

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto