Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Olika tidsstämpel raw och jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

makkz

Ny medlem
Hej alla kloka.

Jag har en fundering, jag fotade på min systers bröllop i helgen och körde RAW+JPEG. När jag nu läser in bilderna i datorn ser jag att raw-filen har en timme senare tidsangivelse än jpeg-filen, tid när bilden togs alltså. Finns det någon inställning för sommartid eller något? Har kollat både direkt i kameramenyerna och i EOS-utility i datorn, men hittar inget ställe att justera det. Lite störande när man brukar sortera efter fotodatum...
Hittade inget i instruktionsboken heller...

Jo, jag har en EOS 400D förresten.

Är det någon som har en lösning?

ha, ha...

för att krångla till det lite mer så verkar det bara vara i windows som den extra timmen tillkommer, om man kollar i DPP så stämmer tiden...

Det är väl viruset vista som spökar...

ha, ha...

för att krångla till det lite mer så verkar det bara vara i windows som den extra timmen tillkommer, om man kollar i DPP så stämmer tiden...

Det är väl viruset vista som spökar...

Vilken tur att man har hela bildarkivet i LR i RAW format då.

/Stefan

ANNONS