Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus 5050Z

Produkter
(logga in för att koppla)

erikhedman

Medlem
God dag!
Jag är lite sugen på en olympus 5050z
och har läst enheldel intressant här på forumet,
men jag har lite fler frågor även:

1. är det någon som kört 5050an med slavblixtar? ger den ut några förblixtar som meckar till det hela, och går dom att stänga av?

2. ungefär hur lång tid tar det mellan varje exponering om man kör bästa jpg kvaliten med blixt? är det störande lång tid.

3. jag fotar enheldel action motiv och undrar hur timingen känns. hur lång tid det tar att ta själva bilden efter skärpan är ställd och ljuset är mätt? störande?

tack på förhand
/erik
http://www.endoflage.com/

Hej, känner mig manad att svara eftersom jag nu använt min C5050Z i nästan ett år, tagit ca 1300 bilder.

1. Har inte använt kameran med slavblixt. Sorry, inte mycket hjälp.

2. Med högsta jpg inställd, och blixt tar det inte särskilt lång tid mellan exponeringarna. Blixten laddas om under tiden som bilden lagras i minneskortet. Om du däremot tar i tif kan du glömma action-bilder helt och hållet. Tar en evighet att spara bilderna. Du kan inte ta sekvensbilder ens.

3. Att ta snabba bilder är inte denna kameras storhet. Tyvärr. Att använda manuell fokus är krångligt, men ofta med bra resultat. Inställningen är långsam dock, du trycker på två knappar istället för att vrida på en ring. Att använda autofokus är heller inte särskilt bra. Den tar en evighet (känns det som, med rörliga motiv) att bli klar. Ett rörligt motiv har lätt förflyttat sig runt halva jordklotet innan fokuseringen är klar, smått överdrivet.

I övrigt kan jag säga att det är en mycket fin kamera. Hög kvalitet på bilderna och mycket behändigt format. Byggd i magnesium.
Mycket bra optik med f1.8 som största bländare. Zoomen är begränsad dock, endast 3x. Hade jag valt kompaktkamera idag hade det nog blivit en Nikon 5700 med 8x zoom.
Anledningen till att det blev Olympus är att jag är lite Olympus-freak.

Avslutningsvis, själv går jag nu i 10D-tankar pga att jag märkt att en kompakt är en kompromiss men bra att ha med när man inte orkar släpa med hela kameraväskan.

-Martin

tack för svaret

det låter ganska bra det här för jag är inte ute efter en digital systemkamera(har tillgång till det på jobbet) jag är bara ute efter en kompaktkamera som ger en lite större möjligheter och är någorlunda portabel.

angående hastigheten så menade jag själva "klickögonblicket" när man har allt inställt och bara vill ha exakt rätt timing, för att fånga åkaren i exakt rätt ögonblick. känner du att det är en fördröjning där även?

/erik

Jag har skrivit om detta i tidigare trådar men tar det igen.

5050 lider av en lite mysko egenhet. Med tillslagen skärm så är den riktigt pigg från avtryck till bild, med frånslagen skärm så behöver den en stund på sig från det du trycker ned halvvägs & skärpa mm är inställt, fråga mig inte varför. Min lokale handlare kliade sig i huvudet & ringde upp olympus som kollade & även dom kliade sig i huvudet...

När allt är inställt så är dock tiden försumbar från att du trycker ned helt & bilden tas.

Jag uppmärksammade detta senast för några månader sedan i butik, problemet kan vara löst i nya kameror.

Om du alltid tänker använda skärm så är det inget problem, antar att dom flesta gör det eftersom inte många verkar ha upplevt detta.

För övrigt så är z5050 en förbaskat fin kamera!

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto