Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus C-2100

Produkter
(logga in för att koppla)

ZerveZ

Aktiv medlem
Jag har tänkt på att införskaffa en Olympus C-2100 för att ha lite att leka med. Hade tänkt att använda den till allt möjligt men antagligen blir det mest poträtt foto. Har blivit lite småfrälst i den 10x zoomen. :)

Har också tittat lite på Olympus andra super zoomare 720:an.

Vilken tycker ni är mest att rekommendera??? Tror ni att priset på 720:an sjunker nu när den nya 730 lanseras i dagarna??? Hur stor påverkan har det att 720:an har 1 megapixel mer?? Har mest tänkt att skriva ut bilder genom nätet i a4 storlek. Hur många megapixel krävs det för hyfsad kvalite på a3???

För allmän kännedom så äger jag ingen digitalkamera utan bara en gammal systemare (pentax ME Super) som nu har gått i baklås så jag tyckte det var dags att investera. Har gått olika fotokurser i skolan och blivit frälst där.

Av de kameror du nämner framstår Camedia C-730 som det bästa valet. Inte minst därför att du kan använda de nya xD korten och för all del även SmartMedia kort (8-128MB). SmartMedia-korten är på väg bort från marknaden och kommer inte att utvecklas mer.

C2100

Jag har en C2100 och kan bara säga att jag verkligen är nöjd med den. optiken är grymt bra och funktionerna i kameran är också något jag känner mig nöjd med. Vad det gäller megapixel talet beror det ju lite på vad du ska göra med dina blider. C2100 ger dig bilder som går att förstora upp till A4 enligt vad jag har erfarit.

stor skillnad mellan C-2100uz och C-720/730uz är oxå att C-2100uz har en bildstabilisator (vilket C-720/730uz saknar) mycket användbart, särskilt i teleläget.

mvh
/Kim

Ja det blir en Olympus C-2100 för mig. Om jag nu bara kan få tag i en sådan liten godbit. Dom e ju borttagna ur alla butiker så det är bara begagnat som finns tillgängligt.

Har du en sådan till salu så är det bara att skicka ett mail till mig så kan vi nog komma överrens. :)

KRAV FÖR A3!

Hej !

Om du önskar bra kvalité på digital A3 krävs
det 1684x2381 pixlar => 4.01 Megapixlar

Detta motsvarar 29,7x42cm i en bildupplösning
på 144dpi.

/Peter

Re: KRAV FÖR A3!

Jasse skrev:
Hej !

Om du önskar bra kvalité på digital A3 krävs
det 1684x2381 pixlar => 4.01 Megapixlar

Detta motsvarar 29,7x42cm i en bildupplösning
på 144dpi.

/Peter

OBS! Denna upplösning och kvalité gäller när ni
skickar bilder till digitallabb (Fuji/Expert) etc.

Om du skall erhålla lika bra resultat på en 1200dpi bläckskrivare krävs det större upplösning på bilden än 144dpi för att resultatet skall bli fotgrafiskt acceptabelt.

"Mattematik käre Watson"

/Peter

Jasse skrev:
Vart vill du komma?

Om du vill diskutera mitt inlägg vänligen skriv ditt budskap i klartext...

/Peter

nej, jag vill inte diskutera ditt inlägg..eftersom jag redan diskuterat det (sakfrågan) i tråden jag länkade till..det var poängen med att länka.

Kim7i skrev:

nej, jag vill inte diskutera ditt inlägg..eftersom jag redan diskuterat det (sakfrågan) i tråden jag länkade till..det var poängen med att länka.

Jag har förstått att du kör fram bilder i A3
med din C-2100 och är nöjd med det.

Men mitt svar var bara ett svar på frågan vilket krav som ska ställas på kameran för att klara A3 och detta utan att interpolera fram fler pixlar.

Hade jag velat ha ytterligare en 2100 hade jag skrivit ett mail på engelska och frågat om lager, möjlighet att skicka samt pris.

ANNONS
Götaplatsens Foto