Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus, JA! E-3 eller E-510?

Produkter
(logga in för att koppla)
Curt,

Idag släpptes det nya internprogrammet till E-3, så nu har huset stöd för bildstabilisering av gamla gluggar. Jag provade på lunchen idag, och stabiliseringen fungerade utmärkt med mitt 27 år gamla Zeiss (Contax) 4/300.

/Per
 
såg förresten...

en fototidning som testat ett antal kameror, bla E3. Deras största gnäll ang just E3 handlade om slö autofokus, och det gjorde mig förvirrad. Är E3s af världens snabbaste, som Olympus hävdar, eller är den markant slöare än andra af-system, som testet gav sken av?
 
Den fototidningen ska du inte ta på för stort allvar. Min fru skaffade mig den också.
Kolla på vad de säger om Fujifilm, de missar själva orsaken till den kameran, det dynamiska omfånget...
Eller hur de sågar foevon sensorn till Sigma och skriver "kom igen, sigma, och helst med ny sensor".
Panasonic l10, känd för det skarpast kitobjektivet på marknaden (E-3 har inget) får omdömet att kitobjektivet ligger på "genomsnittlig nivå". Sen är det kul att de kallar den en "tilltalande kompakt"...

Nää, ta inte den tidningen på för stort allvar :)
 
Om jag får ge dig ett tips Curt:

Köp boken Colour Management av Bruce Fraser.

Färgerna kommer bli katastrof annars, det blir dom alltid när man börjar med digitalt.

Det finns inga vackra färger redan färdiga i sensorn som är fallet med negfilm och dia, utan dessa måste du plocka fram i Photoshop.

Precis som det inte heller går att får "bra bilder direkt ur kameran" dvs, den analoga tidens "rätt exponering"...

Med digitalt får man satsa på en perfekt exponering vid fotograferingstillfället, men sen kräver bilden ändå efterbehandling i Photoshop för att "nå ända fram" så att säga.

Digitalt är ett helt nytt sätt att arbeta med bild.

För övrigt så rekommenderar jag E3:an!
Nöj dig bara med det allra bästa så slipper du längta efter andra prylar efter ett halvår.

Lycka till!
 
Danlo skrev:

Köp boken Colour Management av Bruce Fraser.

För övrigt så rekommenderar jag E3:an!
Nöj dig bara med det allra bästa så slipper du längta efter andra prylar efter ett halvår.

--------------------------------------------------

Tack för boktipset! Ja, lite skrämmer det att behöva lägga ner tid efter själva fotandet (jag har inte ens alltid varit så duktig på att sortera alla diabilderna...)

Jag håller med Dig, det brukar vara bra att satsa på det bästa! Hade vikt och storlek varit nära en e-510 så hade det varit lättare (!) att välja E-3.

För ett par år sedan köpte jag en ny fin Leciakikare 7x42, det var den bästa jag hittade när jag provade hos en stor återförsäljare. Vattentät. Så nu skulle jag inte behöva fundera över kikare något mer, här sker ju dessutom utvecklingen mycket långsammare än när det gäller kamerahus.

Men ett halvår senare tyckte jag att 950 gram om halsen var lite jobbigt och inte gick den ner i en normal ficka heller. Så det blev ett nytt utvärderingsvarv vilket resulterade i en Leica 10x25, också vattentät och väger mindre än en tredjedel.... Så vikt och storlek betyder en hel del för mig!

/Curt
 
ANNONS