Annons

Olympus kameraavdelning säljs - slutet för Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Inte nödvändigtvis - kan om den nya ägaren har rätt folk i ledningen och en genomtänkt strategi bli en rejäl nystart i stället.
 

janc

Aktiv medlem
Info även här:


Antar att man inte köper med intentionen att lägga ner. Det är ju ett inarbetat varumärke med (så vitt jag vet) gott rykte och borde väl kunna vara en bra grund att bygga vidare på om man vet vad man ska bygga - och inte....
 

acke

Avslutat medlemskap
I sammanhanget kan nämnas att kameror som konsumentprodukter bara är en liten del av Olympus' verksamhet: https://www.olympus-global.com/
Allt det övriga lever kvar, såvitt jag förstår. Det blir som Konica Minolta, Kodak och flera andra.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Info även här:


Antar att man inte köper med intentionen att lägga ner. Det är ju ett inarbetat varumärke med (så vitt jag vet) gott rykte och borde väl kunna vara en bra grund att bygga vidare på om man vet vad man ska bygga - och inte....
spekulaeras att det kommer gå samma väg som vaio

In short this is what’s likely to happen:Layout of personnel, killing of future products launches (from 2021) and sale of technologies to the best offer.”
Från sonyrumors


hur som helst så kanske märket lever kvar men det kommer nog inså fall vara extremt nichat.
 

atotowi

Aktiv medlem
Köparen Japan Industrial Partners, Inc är ett riskkapitalbolag med kärnverksamheten att hjälpa till att stycka ut delar av större företag och försöka skapa värde av det som finns.
Nåt större intresse av foto som branch har de inte.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nej, precis inte en chans att det där kommer vara något bra för Olympus, tråkigt nog. Har ingen emot de men de har andra sidan inte haft något vettiga saker för de som jobbar med det.

För samlare och amatörer lär det väl gå att göra fynd. Men räkna inte med att de kommer släppa en FF- kamera.
 

taz_k

Aktiv medlem
Läser man Olympus årsredovisning är två saker tydliga:
1. Kameradivisionen är en liten del av Olympus
2. Kameradivisionen blöder pengar och man förväntar sig fortsatt nedgång i antalet sålda kameror.


Tämligen rationellt att lägga ner/stycka bort kamerorna och fokusera på medicinska tillämpningar istället.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tråkigt. Däremot tänker jag beskylla Olympus för samma sak som Samsung då de la ner NX: De misrepresenterade sanningen då de inte ville ge antydan av att de skulle sälja ut det. Att d u sälja till ett riskkapitalbolag innebär nog döden för deras m43 satsning. Den här 150-400 lär vi aldrig få se, ett spöke likt Samsungs 300/2,8 som hägrade men aldrig släpptes. Tycker det är tråkigt skött av Olympus detta. De kunde ha varit mer tydliga med att de faktiskt letade köpare eller var mycket öppna för köpare och inte spelat ner detta så.

Nu kommer tack och lov grejerna funka med Panasonic så det blir inte dött som i fallet NX.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Det är ju väldigt tråkigt men väntat. De fick det ju rejält svårt efter att fullformatshusen sjönk i pris och blev så pass bra. Sen har de inte anpassat sig utan hoppats på en extremt nischad marknad som vill betala premium för en så pass liten sensor med allt vad det innebär. Synd dock. Jag gillade verkligen min OMD-EM5 jag köpte när den kom. Om jag hade fått önska så hade de gott upp till APS-C och konkurrerat med Fuji. Tror de två hade varit bra parhästar när det gäller att utveckla entusiast-kameror med den där sköna känslan och bra glas. De hade också gärna fått uppdaterat sin serie f2.0 zoomar. :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vet faktiskt inte vad som sänkte dem. Visst steg priserna gradvis som successivt minskade antal köpare säkert osv men prishöjningar pågår hos många märken. Många behöver heller inte FF men kanske vill många hellre ha det om det inte kostar mer. Jag vet inte. Det fanns förvarningar då flaggskeppet E-M1X trots flera år efter E-M1 II hade så lite nyheter. Att E-M5 III, trots att den kom flera år efter E-M1 II inte kom med något nytt heller. På objektivsidan hade man dock lagom mycket och inget behov av att släppa nya gluggar egentligen. Det tråkiga är ju bara det att utan bättre Olympushus finns inga Panasonic som erbjuder snabb AF med Olympusobjektiv. 50-150/2,8 och 300/4 får i framtiden inga hus som kan nyttja deras fulla potential om inte Pana skulle bry sig om att lägga till den objektivdatan till DFD. Frågan är väl om Pana anser att m43 är intressant att fortsätta med om de är ensam aktör?

Sedan är det ju slutet av en lång tradition. Inte ens under epoken av AF SLR från slutet av 80-talet tills E-1 slutade Olympus att tillverka kameror. Nu är de borta.

Får se om köparen räddar någon del? Optikdelen? Sälja av patent? Vet ej.

En sak är dock tydlig för mig. Dementier om nedläggning betyder inget. Vi har nu Samsung och Olympus som bevis på detta.

Jaja. Jag har knappt något Oly kvar så jag berörs knappt. Tråkigt dock.
 

acke

Avslutat medlemskap
...En sak är dock tydlig för mig. Dementier om nedläggning betyder inget. Vi har nu Samsung och Olympus som bevis på detta.
Så fungerar det i alla branscher. En eventuell nedläggning dementeras alltid i det längsta, ända tills det är fullständigt kört. Det är ganska naturligt, annars skulle man ju bara påskynda sin egen undergång.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så fungerar det i alla branscher. En eventuell nedläggning dementeras alltid i det längsta, ända tills det är fullständigt kört. Det är ganska naturligt, annars skulle man ju bara påskynda sin egen undergång.
Så kan det vara. Det blir bara tydligt att man skall misstro dementier om det inte finns oemsägliga bevis på motsatsen. T ex att det är rekordvinst och omsättningen ökar som en raket (fast även då kan man vilja sälja).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast man kunde istället för att dementera (ljuga i det här fallet) sagt i stil med "givetvis tittar vi alltid på möjligheter att optimera vår avkastning och kameradivisionen är inget undantag". Otydligt, öppet men ändå inte en lögn.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kolla på detta diagram från SAR över marknadsandelarna i Japan . Är det något fel på det?


  • MAY 2020: Mirrorless system camera sales are down to 38% compared to May 2019 (down 62%)

  • Current market shares are: Canon (25.8%), Sony (39.2%), and Olympus (39.0%) (och jag uppskattar Fujis andel till 14%). Var är Nikon??

Vad ligger f.ö. bakom Olympus höga andelar (om den siffran nu är korrekt). Kan de ha förväxlat Olympus och Fujis kurvor och märkt dessa fel?

... och även om jag lägger ihop allt och uppskattar Fuji (eller Olys) till 14% så får man 118% (vi pratar ju ändå om delar av 100% antar jag). Ingen aggregerad siffra finns för övriga heller för övriga märkens andelar dessutom. Diagrammet stämmer väl inte heller med siffrorna för maj 2020 som väl är de som avses med "current" antar jag. Antingen har jag helt missförstått SAR-presentationen eller så är den helt missvisande. Skulle det vara så att Oly hade 39% har de nära exakt samma andel som Sony och det hade väl inte varit så dåligt.
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Läser man i kommentarerna verkar det snarast handla om förändringar:

”...The percentages above don't represent a decrease in the market nor the market shares of various manufacturers (the sum of the three above is superior to 100%). They represent the ratio between the sales in May 2020 and the sales in May 2019...”
 

Ken1G

Medlem
Väldigt tråkigt! För mig som är ute i skog och mark mycket är ett kompakt, lätt Och väderskyddat kamerasystem viktigt.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läser man i kommentarerna verkar det snarast handla om förändringar:

”...The percentages above don't represent a decrease in the market nor the market shares of various manufacturers (the sum of the three above is superior to 100%). They represent the ratio between the sales in May 2020 and the sales in May 2019...”
Det är ju klart mer logiskt men var är i så fall Nikon?
 
ANNONS