Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Olympus-Makinon (analogt) på Canon 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

LRV-

Medlem
Hej!

Jag har forskat relativt mycket i ämnet och är näst intill helt säker på att det tyvärr inte går att använda ett OM-Makinon 1:2.8 f=28mm auto på en Canon EOS 500D, men jag skulle vilja få detta bekräftat - och därför vänder jag mig hit :)

Kamera: (Digital) Canon EOS 500D
Objektiv: (Analogt) Makinon 1:2.8 f=28mm (suttit på en Olympus, troligen en OM10)

Fråga; Finns det någon adapter som gör det möjligt att använda detta Makinon-objektiv på en Canon EOS 500D?
Jag är fullt medveten om att objektivet, i sådana fall, skulle behöva hanteras helt manuellt - och det är just det som är grejjen med det hela :)

Tacksam för svar :)

MVH Robban

Om det finns någon adapter som passar vet jag inte, men om du bara tycker det är kul att fokusera och ställa in bländaren själv så kan du åstadkomma samma effekt genom att ta ett Canon EF/EF-S, slå över fokusomkopplaren i läge MF och sätt kameran i läge M.

Oavsett hur du gör kommer du att inse att mattskivan är oduglig för manuell fokus, men det går att göra via live view. Fast batteritiden blir usel, men du hinner ju inte ta lika många bilder på det viset, så det spelar kanske ingen roll.

Om det finns någon adapter som passar vet jag inte, men om du bara tycker det är kul att fokusera och ställa in bländaren själv så kan du åstadkomma samma effekt genom att ta ett Canon EF/EF-S, slå över fokusomkopplaren i läge MF och sätt kameran i läge M.

Oavsett hur du gör kommer du att inse att mattskivan är oduglig för manuell fokus, men det går att göra via live view. Fast batteritiden blir usel, men du hinner ju inte ta lika många bilder på det viset, så det spelar kanske ingen roll.

Hej!

Mycket tacksam för ditt svar :) Anledningen till att jag frågar om just detta Makinon-objektiv är att jag har fått tag i ett sådant, men fick i efterhand reda på att det var med Olympus-fattning. Objektivet passar mig perfekt i fråga om vidvinkel och manuell hantering, men det verkar som att det inte finns några adaptrar till Makinon-objektiv med Olympus-fattning (finns däremot till objektiv med Pentax K-fattning, Nikon, Canon mm.).

Som det ser ut nu får jag leta reda på ett nytt objektiv, men jag vill att någon hjälper mig att "slå spiken i kistan" angående frågan om det finns en adapter till just denna OM-Makinon-glugg :)

MVH Robban

Objektivet passar mig perfekt i fråga om vidvinkel och manuell hantering, men det verkar som att det inte finns några adaptrar till Makinon-objektiv med Olympus-fattning (finns däremot till objektiv med Pentax K-fattning, Nikon, Canon mm.).
Har objektivet OM-bajonett så spelar det rimligen ingen roll vem som tillverkat det. Det finns adaptrar för OM-objektiv till EF och om objektivet inte sticker in extra långt i spegelhuset så bör det funka finfint, särskilt på en kamera som inte har fullstor sensor (och därmed inte fullstor spegel).

Det bör finnas mycket billigare adaptrar än den som länkas till här ovan, men då kanske med lite tveksam kvalitet.

Har objektivet OM-bajonett så spelar det rimligen ingen roll vem som tillverkat det. Det finns adaptrar för OM-objektiv till EF och om objektivet inte sticker in extra långt i spegelhuset så bör det funka finfint, särskilt på en kamera som inte har fullstor sensor (och därmed inte fullstor spegel).

Det bör finnas mycket billigare adaptrar än den som länkas till här ovan, men då kanske med lite tveksam kvalitet.

Hej !

Nån sån här, Välj absolut AF confirm, det finns en bättre
programerbar varient'än den billigaste, som är bättre.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=canon+om+af+confirm&_sacat=0

Sen, vad som är så skarp så är värt att använda, inga
självklara svar, men var inte förvånad om Makinonen inte tillhör
de bättre.

//MW

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto