Annons

Olympus OM-1 bästa 35mm genom tiderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

urbano

Aktiv medlem
Hittade denna artikel på en websida. Skriven av Graham Nicholsen och refererar till en enkät ställd till 200 av Storbrittaniens ledande fotoexperter såsom fotografer, tillverkare, detaljister etc.
Håller ni med? Har själv för liten erfarenhet av många andra modeller, men äger förstås en OM-1:a med Zuiko-objektiv. Ja, den fungerar fortfarande alldeles utmärkt.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>
The July 1997 issue of the UK magazine 'Buying Cameras' contains an article
entitled 'The best 35mm cameras ever' in which they published the results
of a survey of over 200 of the UK's leading photo experts including
photographers, camera manufacturers and dealers. They were asked to vote
for their top five 35mm cameras and the results were used to produce a top
20 list.

The list was as follows:

20th Pentax LX
19th Canon F-1n
18th Leica I
17th Leica III3
16th Nikon F90X
15th Canon T90
14th Pentax Z-1P
13th Nikon F3
12th Nikon F4
11th Nikon F2
10th Pentax ME-Super
9th Olympus Trip 35
8th Canon EOS 1n
7th Minolta 7000
6th Pentax Spotmatic
5th Leica M3
4th Nikon F5
3rd Leica M6
2nd Nikon F
1st Olympus OM-1

The OM-1 received the following write-up under the heading 'The Greatest
35mm Camera Ever!':

'It is almost impossible to convey the impact that the introduction of the
Olympus OM-1 had on the camera market when it was launched in 1973.
This tiny camera, weighing a mere 490g(sic), slashed over 35% off the size
and weight of the big and bulky SLRs of the time.
Suddenly there was a proper system camera that could travel the world
without making a nuisance of itself.
Olympus intended to call the camera the M-1, but Leica objected because of
their M-series rangefinder camera, and the decision was made to switch to
OM-1. A classic dynasty was born that's now with the OM-4Ti.
Introduced into the era of psychedelic music and flared trousers, the OM-1
has a timeless look that's as desirable today as it was over 20 years ago.
Fashionable from the first, the OM series found favour with the likes of
Lichfield and Bailey, and even went on expeditions with Sir Chris
Bonington.
Not only is the camera small and light, it's also elegant and modern
looking. As well as the traditional chrome and black design, an all-black
version was available that was much favoured by aspiring press
photographers.
The camera is basic, with a manual matched needle exposure, but extremely
easy to use - once you get used to the fact that the 1-1/1000sec shutter
speed range is on a ring tucked away round the lens throat and the
apertures are at the front rather than the rear of each lens.
One of the most amazing aspects of the launch of the OM-1 was the
simultaneous introduction of a 29 lens line-up using the new, wide-throated
bayonet mount - everything from an 8mm up to a 1000mm lens.
The versatility of the OM system, and the lightness of the camera, means
that the OM-1 has probably travelled further than any other 35mm camera.
Excellent for location work, and equally suitable for students, this is a
camera that has a special place in the hearts and minds of generations of
photographers.
In 1979 the camera was updated as the OM-1n, with the incorporation of a
flash-ready signal in the viewfinder, but a decade later it had was(sic)
discontinued. Today, for around £150, you can still buy this slice of
photographic history if you can find one second-hand.
Mention the OM-1 to anyone who took up photography in the mid '70s and
their eyes mist over. Universally adored by its owners and held in high
regard by the photo industry, we're not surprised that this camera has
topped our poll.
Devoid of snob value, the OM-1 has earned the number one position because
of its mix of solid photographic principles and practical handling.
As we head towards an increasingly digital future, the OM-1 is the best
example of photography's recent past. We will never see its like again...'

Regards,
Graham Nicholson
 
OM-1 på första plats verkar väl betyda att den är den kameran som haft störst inflytande snarare än att den skulle vara "bäst" nånsin. Min funkar iofs hur bra som helst, men jag har inget att jämföra med.
Framförallt är den ju extremt snygg. Har den rätta "nya vågen"-känslan.
 
Erik Rundcrantz skrev:
OM-1 på första plats verkar väl betyda att den är den kameran som haft störst inflytande snarare än att den skulle vara "bäst" nånsin
Så tolkar jag också listan. Visst var Minolta7000 en revolution när den kom men knappast 'bättre' än ex. CanonEOS1n...
 
Leica I på artonde plats i en lista över mest betydelsefulla småbildskameror? Utan den skulle det ju inte finnas någon lista.

Nu var ju inte jag med när den lanserades men jag har ändock en OM-1 och har svårt att förstå vad det skulle vara för milstolperi över den. Ok, den är några gram lättare men i övrigt är det inget som skiljer den från den Minolta SR-T 101 och den Nikkormat jag har haft tidigare, som båda lanserades långt innan OM-1.
 
Fullständigt meningslös lista!!!

Det verkar vara en blandning av effekt av marknadsintroduktion, kvalitet och personliga tyckanden.

Att OM-1 och Nikon F hade stor inverkan är ju klart men Leica M6? Då 1984 var ju redan mätsökarkamerornas betydelse helt borta och det enda nya var en ljusmätare. Och EOS 1n? Givetvis var introduktionen av första EOS 1 mycket viktigare. Det var ju då "alla" proffs gick över till Canon eftersom autofokusen i Nikon F4 inte var tillräckligt bra. Vad tillförde Nikon F2 jämfört med Nikon F? Vad tillförde Pentax Z-1p och Nikon F90X? Ingenting nytt av vikt!
 
Hej

instämmer med föregående... konstig lista o inget att fästa något avseende vid. Jag hade en Om-2 ett tag.. ingen höjdare, däremot Pentax LX är en mkt bra kamera.. Z1-p - ja, vad tillförde den? Att förteckningen dessutom är gammal och inte har F100 på första plats diskvalificerar den fullständigt. ;-)

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
objernulf skrev:
Fullständigt meningslös lista!!!

Javisst, är det så. Men som allt "värdelöst vetande" är det lite fascinerande ändå. Ungefär som fotbollstabellen i Div 6 Östra Småland. Du hade ju flera intressanta invändningar så kamerahistoria engagerar tydligen, trots allt.
 
Engelskt sinne för funktion och kvalité

Jag såg ett engelskt motorprogram på TV5 för något år sedan. De testade bl a begagnade bilar på engelska marknaden. Som nybil ansågs Volvo 440 (efterträdaren till remjohan) vara en mycket välbyggd bil!!! Som begagnad klassades den som ett av de bästa valen!!?? Say No More
 
äh va fan... det verkar nästan som vi olympusägare måste be om ursäkt för vår existens...

Förlåt!!! (-men jag kommer ALDRIG att köpa en Nikon, bara precis just därför!)

Min kompis hade en Nikon som aldrig gick att använda och som han inte hade råd att laga... Min Olumpus går att använda och går den mot förmodan sönder så har jag råd att laga den...

Jag ska i ärlighetens namn nämna att Olympus har lagt ner OM serien därför tillverkas det inga nya utan det är lagern som ska säljas slut. Man kommer att lagerföra reservdelar i 10år till, men efter det blir det kanske svårare att hitta reservdelar...
 
Schhhh! Erkänn aldrig. ;-)

Faktum är att min OM-1:a gått som en klocka sedan min far köpte den i början av 70-talet.

Fast det här borde jag nog aldrig ha sagt... nu faller den väl i bitar nästa gång jag använder den.
 
men, har ni inte batteri problem numer.. dvs de kvicksilverbatterier som driver OM kamerorna görs väl inte längre.. eller har jag fel?

Min främsta invändning var att den var för liten helt enkelt, en kamera skall ligga bra i handen och det ska vara sport att bära omkring på den.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
Hej. Jag tycker att olympuskamerorna är helt suveräna. Ljusmätningen är kanske inte den bästa men vafan om1'an kom ju 1973 så vad kan man begära. Sen finns ju Om2 med spotmätning och OM4'an har multispotmätning så visst finns det möjligheter. Lp-foto säljer ersättningsbatterier till de gamla kvicksilverbatterierna (1.35V) annars kostar en konvertering till silveroxid ca. 1000kr. På min OM1n är det något fel på blixtsynken men annars går den som en klocka.


MVH Uffe (som inte använt sin canon på länge)
 
Skum lista!

Måste bara hålla med Olle Bjernulf.. Man har ju ingen aning om vilka kriterier de har bedömt efter. Om det vore bästa kameran i fråga om funktioner så slår ju en EOS3 eller F100 de flesta kamerorna på listan. Om det vore mest inflytelserika så torde Leica1 hamna högre upp och LeicaM3 definitivt före LeicaM6.. Om man ska bedöma efter tillförlitlighet... Ja listan är kass, inte för att OM1 ligger överst utan för att det saknas bedömningskriterier.
 
Jag håller med om att OM-1 är en bra kamera! Väldigt basic, och med ett stort system med objektiv och tillbehör. Min far köpte en sådan på 70-talet, och den fungerar fint bortsett från att ljusmätningen lagt av. Men det går ju att repa. Jag har en trasig OM-20, även det en bra kamera som nu dock måste repas.

De senaste åren har jag mest använt en gammal Kodak Retina 1b, med ett Schenider Xenar-objektiv som klår Zuiko vad gäller skärpa. Nu har slutaren hängt sig, och kräver återupplivning. Som tur är så kan Compur-slutare repas trots åldern.

Det är fantastiskt; min Rolleiflex från 1936 med Compurslutare kunde jag lätt få reparerad, och delar utbytta mot nya. Kan det göras på en Nikon F90 om 66 år?
 
ANNONS