Annons

Olympus PEN E-PL3

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Fick upp ögonen för Olympus PEN E-PL3 och då med 40-150mm samt 14-42mm, allt till ett pris av 7500kr hos min lokala fotohandlare.
Min första fråga är om det är ett bra köp i alla kategorier.? (Gillade speciellt designen.)

Vidare så funderar jag nu på att ersätta min Canon EOS 450D inkl original objektivet samt ett 16-40mm objektiv, då jag ständigt saknar ett teleobjektiv till denna och finner det som ett dyrt köp.
Min andra fråga blir då om Olympus PEN E-PL3 kan utgöra en ersättare till min Canon EOS 450D när det kommer till framför allt bildkvalitet men även i övrigt? Eller om ni tror att jag skulle sakna min Canon efter en tid.

Det som får mig att fundera på ett byte är att jag är hobbyfotograf och vill ha en riktigt bra kamera som jag tar med mig (och inte lämnar hemma pga. tex vikt). Samtidigt så är jag lite rädd för att lämna min Canon då det ändå känns om en bättre kamera?
Ska jag behålla min Canon så känner jag att jag är i behov av en blixt och ett telezoom, något som skulle kosta ungefär lika mycket som hela paketet med Olympus PEN E-PL3, sant eller falskt? Är student och även om det finns lite pengar över för mitt kameraintresse så vill jag gärna lägga mina pengar på något som används och ger fantastiska minnen men också kan leverera bra bilder när det behövs.

Sammanfattning över vad jag vill ha er åsikt på!
Olympus PEN E-PL3 - bra eller dåligt köp? Prisvärt?
För- nackdelar med att ersätta Canon med Olympus?
Kommer jag på hobbynivå att sakna Canonkameran eller kan Olympus med sin smidighet bli en mer trogen följeslagare? Behöver man både och även om ekonomi inte riktigt håller för det?
Någon annan som har gått från system till kompaktsystem och är nöjd/missnöjd?
Vad är framtiden?

Tacksam för svar!!
 
tack för svar. läst din tråd nu och det verkar som om jag är på rätt spår. har du provat 9-18mm gluggen?
hur fungerar det med den lilla blixten? blir väl en ganska stor skillnad på styrka där om man jämför med en externblixt på systemkameran.?
 
Blixten vet jag inget om, då min E-P2 saknar en sådan. 9-18 mm-zoomen är däremot trevlig. Telezoomen 40-150 mm är också alldeles utmärkt och hyfsat skarp även i 150 mm-läget. Normalzoomen 14-42 Mk 2 är inte heller något dåligt objektiv. Skärpan är det inget fel på, men vid vissa förhållanden syns en del kromatisk aberration.
 
Hej!

Jag har en D300, den är rätt stor och tung tycker jag ända tills jag ska börja fota, då är den nästan helt perfekt avvägd map reglage och fysisk storlek.
Jag kan exempelvis hålla kameran stadigt med stora telen under långa dagar eller stor blixt för den delen. Den kan enkelt manövreras med vantar och tål en del stryk, inte för att jag dänger omkring med den, men ändå.
Vill jag ha en liten kamera greppar jag min Canon G9, klart sämre bildkvalitet (ibland) men går ner i en jackficka och ersätter en hel arsenal av objektiv eftersom den omfattar 35-210 mm i zoomen och har blixtsko.
En spegellös kamera är tyvärr varken hackat eller malet i mina ögon men ger retligt nog bra bilder.....;-)

Vad jag säger är att en spegellös säkerligen kommer ersätta din canon, men hur är det med det jag nämner ovan, för dig, det är det som jag skulle överväga, om det inte är viktigt skulle jag byta direkt. Systemet m4/3 växer hela tiden så det kommer nog finnas gluggar för varje behov så småningom.

Jag har slängt upp bilder på min hemsida tagna med ovan nämnda kameror, www.fortakort.weebly.com


Hans
 
ANNONS