Annons

Olympus Stylus 1 vs Canon EOS M vs Panasonic TZ60

Produkter
(logga in för att koppla)

Spannen

Aktiv medlem
Hej alla kunniga fotomänniskor! :)

Vilken av rubrikens tre kameror hade ni valt? Jag ska främst fotografera min dotter och mina hundar. Det blir nog ganska mycket bilder inomhus men jag vill även ha med mig kameran ut på mina dagliga promenader. Misstänker att Canons är lite för stor för att ha med i jackan. Fickorna på tjejjackor är tyvärr ganska små. Anledningen till att jag funderar på Canons är det är en systemkamera plus att jag kan använda mina Canon-objektiv om jag köper en adaptor. Använder idag en Canon 60D. Jag gillar att det finns något att kika i i dom två kompakterna. Även bra med dom vinklingsbara skärmarna.

Vilken hade ni valt? :)

Vänligen Ann

Senast ändrad:
Du lär ha nytta av blixt om du ska fota djur och barn inomhus,där är det oftast dåligt ljus,då menar jag dock inte den inbyggda hemska blixten utan en separat med TTL som du kan vinkla upp i taket osv.

Dessa tre kameror är väldigt olika och inte direkt jämförbara. EOS M är en spegellös systemkamera med begränsat zoomomfång i kitgluggen.

De andra två är superzoomkameror och om man ändå kan begränsa sig till runt 28-80mm i zoom med EOS M, varför skulle kompakterna vara superzoomar? Olympusen går ju från 28-300mm. Olympusen har i varje fall en 1/1,7" sensor som är nästan dubbelt så stor som 1/2,3" sensorn i Panasonicen så bildkvaliteten blir mycket bättre p g a både större sensor och ffa faktiskt, högre ljusstyrka i objektivet.

Mer jämförbara kompakter vad gäller zoomomfång, som d u är mycket billigare hade varit t ex Oly XZ-2 för 2300:-. En G15 eller G1X kan ta din Canonblixt om du har en. Båda är utgående och nedsatta i pris.

Alla dessa tre kommer ha svårt att klara fokus om barnen springer då de har kontrastautofokus och EOS M har rykte av sig att vara aldeles särdeles långsam i autofokus, men jag har inte testat.

Snabbast autofokus har Nikon 1 serien och den ursprungliga Nikon J1 dumpas på sina håll superbilligt, även om jag föredrar sökare, som i V1.

Jag tror du kan tänka över lite några frågor:
1. Hur mycket zoomomfång behöver du?
2. Skall du bara fota i dagsljus, och om inte, klarar du dig med en inbyggd blixt som bara skjuter rakt fram (ingen lös blixt alltså)? Vill du kunna fota i lite sämre ljus utan blixt (kräver större sensor, ljusstarkt objektiv)?
3. Vill du kunna fota folk i rörelse (begränsar urvalet betydligt)?
4. Storlekskrav och storlek vs prestanda ovan?
5. Pris?

ANNONS
Götaplatsens Foto