Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Gx7 vs Sony A6000

Produkter
(logga in för att koppla)
Flera märken kommer in i tankarna ser jag, Blir så rörigt vad som är bra autofokus eller ej, ren snabbhet på stillbild blir lite bättre för varje år, medans att kunna följa rörliga motiv varit svårare och fungerat bäst på Canon/Nikonmodeller högre upp i prisklass men också då större kameror.

GX7 verkar att vara en mycket fin kamera, har du frågat i Panasonic-tråden, modellen är ganska ny så många kanske inte har hunnit att köpa den.

//Bengt.

Jag har läst massvis med tester men blir ändå inte klok på vad jag ska välja. Jag är reumatiker så för tung kamera lämnas med största sannolikhet hemma för det mesta och där gör ju autofokusen ingen nytta oavsett hur grym den är. :)
Tack för tipset. Kikade där för någon dag sedan. Ska kolla igen!

hej Ann!
Jag har samma problem som du. Jag valde olympus em-5 och nu även em-1 pga tyngden o storleken. em-5 har lite små knappar på baksidan det beror lite på hur inskränkt rörligheten är i fingrarna, men det kan vara svårt o visa tagna bilder tex. den nyare em-1 är ju en aningen större men inte besvärande och knapparna är bättre. Jag tycker den fungerar bra med följande AF, dock har jag bara testat på katter inomhus :) Heffaklumparna är jobbiga när händerna inte orkar med dom:(( även om de tar bra bilder o har snabb autofokus (har nikon också) / Marie

Om fingrarna är stela är jag inte säker på att Sonykameran är helt lyckad. Kontrollerna på baksidan är rätt små och pilliga, och jag har t.ex. väldigt svårt att hantera min NEX-7 med handskar (inte samma sak förstås, men ändå). Tror att GX7 lider av samma problem.

Ett annat alternativ för att ytterligare förvilla är att titta på Fujis X-serie. Där får du en fysisk bländarring på objektiven och en slutartidsratt ovanpå kameron, och dessa är kanske mer lätthanterliga än de små rattarna och knapparna på t.ex. Sony. Naturligtvis har dock också Fujis kameror en del små pilliga knappar, men de behöver man inte pilla på lika ofta.

Canon har en liten DSLR, 100D som har touch-skärm, kanske inte så dumt med stela fingrar, går att prova i någon affär.

Senaste numret av Foto testar flera mycket fina fickkompakter, bland annat Canon Powershot S120, som har blivit snabbare och tydligen även hygglig på följande motiv med. Nu blir det så att liten lätt kamera kan aldrig ha stora knappar, det blir en kompromiss som man får väga för och i mot.

A6000 har inte mindre knappar än andra i samma storlek, den väger lite för att vara en APS-C kamera, vilket kan väga upp en del. Bäst är nog om du kan prova kameror i någon affär då känner du bäst om vad som kan fungera för dig.

//Bengt.

A6000 har inte mindre knappar än andra i samma storlek, den väger lite för att vara en APS-C kamera, vilket kan väga upp en del. Bäst är nog om du kan prova kameror i någon affär då känner du bäst om vad som kan fungera för dig.

//Bengt.

Det är tyvärr inte bara storleken på knapparna som spelar roll, utan också övriga kontroller. Rattarna på min NEX är inte kul att hantera med frusna fingrar, och de ser tyvärr ut att vara väldigt lika på A6000. Det kombinerade snurrhjulet/multikontrollern väljer ofta att ändra något annat än det jag vill, och på A6000 lär det tyvärr bli ännu mer så i och med att den har en ratt färre.

Olympus och Fuji har rattar som är klart mer lätthanterliga ur den synvinkeln (vad gäller Panasonic har jag bara testat den pyttelilla GM1 som av naturliga orsaker inte är en höjdare rent ergonomiskt).

Du har helt rätt i att det bästa vore om TS kan få testa kamerorna i en butik, och gärna då en butik där testandet också kan göras ute i kylan (alternativt följa med på någon lokal fotofika om sådan finnes, där du kan få prova kameran) :)

Ja vi har endast berört vissa synproblem som vi har av olika anledningar i våra trådar, en aspekt som tyvärr har förbisetts som när gamla KM7D som första kamera kom med full menyhantering genom den stora monitorn, mycket bra i mörka miljöer då man då verkligen tydligt kunde se vad man gjorde.

Här finns också anledning till att vi inte skall negligera jpegmotorn i våra kameror allt för mycket, då en grundinställning med få ändringar kan ge oss good enough bilder. Olympus lär ha några modeller som levererar mycket bra jpeg-bilder i gröna läget, då har man bara avtryckaren att tänka på.

Sedan vet jag inte hur många av oss i trådarna som är ute i stark kyla och fotograferar, det är nog dom mest hängivna som till varje pris skall ha med kameran i alla väder. Dom som vill fota när det är 20 grader kallt får väl välja dom stora 1kg kamerorna och dra på sig tjocka handskar och kämpa på, jag kan inte se någon annan lösning på det problemet.

Sedan begriper jag inte varför dom krånglat till hanteringen i dom nya modellerna så förbaskat, min A77 har en alldeles utmärkt hantering, i början kom jag dock åt det främre hjulet när jag plockade kameran ur väskan och det ställde till en del. men numera händer det mycket sällan.

Vänligen.
//Bengt.

Kanske vi kan påverka våra tillverkare att också tänka på att utveckla kameror för större grupper av människor än en 20 åring med perfekt syn och flinka fingrar, jag är själv lite valhänt med fingrarna som i bland somnar till en aning och är lite stela, det lilla runda hjulet skall ju till varje pris belamras med ofta en fyra tryckfunktioner också, samtidigt som man skall snurra och trycka ok i mitten, då gäller det att vara lätt på handen.

//Bengt.

ANNONS
Götaplatsens Foto