Annons

Om D50 tidsmätning med äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en enda sak som jag tycker är otroligt irriterande på Nikon D50 och det är att den kräver ett AF-objektiv för att mätaren i kameran ska leverera ljusdata så att automatisk exponering blir möjlig. (Ja jag VET...det här kunde jag ha tagit reda på när jag köpte kameran, men jag måste ha förträngt det när jag läste datablad och specifikationer).

Varför är det så?
Är det bara de dyrare modellerna av digitala systemkameror som klarar av att använda exponeringsmätaren på även äldre objektiv? Rent spontant käns det här mer som om det vore en medveten teknisk stympning av kameran mer än ett tekniskt "problem"...någon som vet? (Kanske är läge att hiva D50:n till förmån för D70 istället i så fall förutsatt att den senare klarar av att ljusmäta med äldre objektiv också).

Och, borde det inte gå att "lura" kameran på något sätt att tro att den har ett modernt objektiv så man får igång mätaren? Det borde kunna gå tycker jag. (Tänker inte på firmware hack här utan andra lösningar).

Det fungerar hyggligt att köra kameran i helt manuellt läge men när jag plåtar makro med mellanringarna så är det rent ut sagt hopplöst att köra helmanuellt, exponeringen sticker iväg för mycket hela tiden.

Eller, jag kanske ska nöja mig med mellanringar som har "elektrisk överföring" av objektivsignalerna till kamerahuset så att den accpeterar att ge mig data från ljusmätaren? (Jag antar att det borde funka, men vet inte säkert).

Eller, kanske skaffa ett "riktigt" makro-objektiv istället för att använda mellanringar?

Oj, hm, det blev visst tre frågor i ett inlägg det här, men vilken lösning är bäst?

Om det är någon tröst klarar D70 inte heller av ljusmätningen, dock fungerar det på D200. Enklast som du beskriver är ju trots allt att skaffa ett "riktigt" macro-objektiv runt 100mm. Den fungerar dessutom otroligt bra som porträttglugg, vilket ger ytterligare använgningsområden.

// Johan Maxe

Tänkvärt, fast jag har redan 50mm och 85mm bägge AF bländare 1.8 och kör dessa som porträttobjektiv, så ett porträttobjektiv till har jag inte direkt användning för, skulle vara kanske en dedikerad just makro-optik i så fall.

Men jag ska fundera lite på det hela, om det blir nya mellanringar med just "elektrisk genomföring" (för det verkar vara det som krävs för att kameran ska dra igång exponeringsmätaren) eller nytt objektiv får vi se lite.

Måns Almered skrev:
Varför är det så?
Är det bara de dyrare modellerna av digitala systemkameror som klarar av att använda exponeringsmätaren på även äldre objektiv? Rent spontant käns det här mer som om det vore en medveten teknisk stympning av kameran mer än ett tekniskt "problem"...någon som vet?

Så vitt jag har förstått, så är problemet att kameran behöver veta vilka bländare som objektivet klarar för att kunna räkna ut hur långt den behöver dra i objektivets bländarspak. Det får kameran normalt reda på genom att fråga objektivet via de elektriska kontakterna, men om objektivet inte har CPU (AI- eller AI-S-objektiv), eller om man t.ex via dumma mellanringar brutit den förbindelsen, så kan förstås kameran inte få något svar på det.

På D200 och D2x har jag fått höra att man manuellt måste knappa in objektivets största och minsta bländare när man monterar ett objektiv utan CPU om man vill få exponeringsautomatik.

Kameran måste desstutom veta vilken vald bländare som är inställd, för att kunna ge ett exponeringsvärde. Därför har D200 och D2X en mekaninsk arm som "läser av" vilken bländare man valt.

Måns:
Mellanringar med elektrisk överföring funkar. Kenkos dylika funkar tex. Soligors ska vara samma som Kenkos, vad jag förstått.

Det är en medveten stympning. För att få nedbländad centrumvägd mätning eller spotmätning behöver kameran inte veta någonting om objektivet. Ungefär som när man monterar ett Nikonobjektiv på en Canonkamera. Att Nikon valt att slå av den möjligheten tycker jag är ett dumt drag av dem. Förmodligen är det marknadsmässigt, de vill kränga fler plastzoomar istället för att kunderna skall få använda sina gamla objektiv.

För att kunna mäta med öppet objektiv behövs dock bländarlinkaget, så att kameran vet hur många steg man har bländat ner. Observera att information om den faktiska bländaren inte är intressant för det.

Inmatning av den faktiska maxbländaren har bara betydelse för att "intelligenta" mätmetoder skall ge tillfötlitliga värden. De vill ju inte bara veta hur mycket ljus som kommer in till kameran, utan vill också kunna dra slutsatser om motivet. Om det är natt eller dag t ex.

Men som sagt, för att få tillgång till ett mätvärde behövs enbart ändringar i mjukvaran.

När det gäller att "lura" kameran finns bara ett sätt, att transplantera in kontakter och kretskort i objektivet eller konvertern. Att använda en konverter med elektriska genomföringar hjälper inte, om objektivet som sitter på inte har någon processor.

Fungerar verkligen inte ljusmätaren utan att man har ett AF-objekiv monterat?
var påväg att köpa en skadad d50 att ha som experiment kamera men utan ljusmätare verkar det opraktiskt.

På min km 5d funkar ljusmätaren även utan objektiv.

//david

David G skrev:
På min km 5d funkar ljusmätaren även utan objektiv.
Så är det på de Nikon som har koppling till bländarringen också. Men F401, F50, F60, F55, F65, F75, F80, D100, D70, D70s och D50 måste ha ett elektriskt objektiv monterat för att det överhuvudtaget skall bli liv i ljusmätaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto