Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om datorn hänger sig när bilder laddas över

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag brukar ladda över bilder från min Dynax 7D till datorn genom USB-sladden. Vanligtvis brukar jag markera den mapp som bilderna ligger i på minneskortet (via Den här datorn och Flyttbar disk) och sedan välja Kopiera och Klistra in. När bilderna ligger på datorns hårddisk raderar jag dem från minneskortet. Den här gången gjorde jag misstaget att ta en genväg genom att välja Flytta istället för att Kopiera, och den här gången hängde sig datorn när det var 30 sekunder kvar av överföringen. Jag var tvungen att starta om datorn eftersom den var helt låst. Kvar på minneskortet fanns 29 MB, av nästan 1 GB jag hade fotograferat. På datorns hårddisk fanns ingenting.

Jag har naturligtvis lärt mig en läxa och behöver inte påminnas om detta, men jag undrar om det finns någon därute som sitter med ett kort i ärmen, kanske något enkelt sätt i XP att plocka fram de bilder som försvunnit? Jag vet också att någon kan göra det för dyra pengar, men just dessa bilder har inte ett värde som motiverar det.

Johan Hackman

Sök igenom Hårddisken, alla filer, utom möjligtvis en, borde finnas i någon temp folder, Windows kopierar först och raderar sen

Sökning sker antingen på filändelsen, eller på prefixet kameran lägger på filerna

// Anders

Tack så mycket för er hjälp!

Fyra timmar senare och 40 dollar fattigare (283 kr?) så har jag tack vare Frodes råd och Sandisk Resque Pro en mapp med alla förlorade bilder.

Bilderna i sig var kanske inte värda besväret, men att slippa förlora ansiktet inför uppdragsgivaren var värt det.

Johan

Johan_Hackman skrev:
Tack så mycket för er hjälp!

Fyra timmar senare och 40 dollar fattigare (283 kr?) så har jag tack vare Frodes råd och Sandisk Resque Pro en mapp med alla förlorade bilder.

Bilderna i sig var kanske inte värda besväret, men att slippa förlora ansiktet inför uppdragsgivaren var värt det.

Johan

Se det som en investering för framtiden, någon gång kanske bilder som är värda pengarna försvinner då har du klarat både ansiktet denna gången och bilderna den....

// Anders

Johan_Hackman skrev:
Jag brukar ladda över bilder från min Dynax 7D till datorn genom USB-sladden. Vanligtvis brukar jag markera den mapp som bilderna ligger i på minneskortet (via Den här datorn och Flyttbar disk) och sedan välja Kopiera och Klistra in. När bilderna ligger på datorns hårddisk raderar jag dem från minneskortet. Den här gången gjorde jag misstaget att ta en genväg genom att välja Flytta istället för att Kopiera, och den här gången hängde sig datorn när det var 30 sekunder kvar av överföringen.
Men annars är det väl bara att dra mappen från den flyttbara disken till hårddisken på datorn? Eftersom de är olika fysiska enheter gör den en kopia och flyttar inte filerna? Så gör jag iallafall.

Jag ser det som en investering för framtiden, och en nyttig lärdom.

Faktum är att jag känt mig osäker på om drag-och-släpp av mappen kopierar eller flyttar. Därför har jag använt Klipp ut, för att verkligen vara på den säkra sidan. Så jag måste säga att jag är förvånad över att jag valde Flytta den här gången, utan anledning. Mina tankar var väl någon annanstans.

Johan

Johan_Hackman skrev:
Därför har jag använt Klipp ut
Johan

Antar att du skrev fel, men för att vara på den säkra sidan så är det "kopiera" som skall användas. Om du använder "klipp ut" så blir det ju samma sak som att välja "move".

Det finns 2 varianter i Windows..till samma hårddisk eller till annan hårddisk.
Samma disk = flytta
Annan disk = kopiera

Om du tar tag i en mapp/fil och drar den till annan hårddisk så kan du se ett plustecken bredvid muspekaren. Detta betyder att den kopierar.
Om du inte vill kopiera kan du trycka in shift-tangenten (plustecknet försvinner) för att flytta mappen filen.

Om du drar mappen/filen till annat ställe på samma hårddisk så flyttas den (inget plustecken).
Om du vill kopiera mappen/filen så kan du trycka in ctrl för att få fram plustecknet (kopiera).

/Kjell

Johan_Hackman skrev:
Jag brukar ladda över bilder från min Dynax 7D till datorn genom USB-sladden.

Jag tar alltid ut kortet och använder en kortläsare..

Kan inte riktigt motivera varför...
Förr var man ofta tvungen att använda (kass) mjukvara för att föra över direkt från kameran...
Fast även nu är det min erfarenhet, från mina kameror och från de mina elever använder...dvs många olika att det oftare blir problem när man använder överföring direwkt från kamera än när man använder kortläsare...

olika kameror, win98, win Xp, Mac Os9, mac OsX..
samma resultat..
/b

Kjanr skrev:
Det finns 2 varianter i Windows..till samma hårddisk eller till annan hårddisk.
Samma disk = flytta
Annan disk = kopiera

Om du tar tag i en mapp/fil och drar den till annan hårddisk så kan du se ett plustecken bredvid muspekaren. Detta betyder att den kopierar.
Om du inte vill kopiera kan du trycka in shift-tangenten (plustecknet försvinner) för att flytta mappen filen.

Om du drar mappen/filen till annat ställe på samma hårddisk så flyttas den (inget plustecken).
Om du vill kopiera mappen/filen så kan du trycka in ctrl för att få fram plustecknet (kopiera).

/Kjell

Metoderna är många...
Själv kör jag alltid med högerklick och väljer vad jag vill utföra. Tycker att man minskar risken för felaktiga kommandon då.

Re: Re: Om datorn hänger sig när bilder laddas över

Bertil Lindgren skrev:
Jag tar alltid ut kortet och använder en kortläsare..

Kan inte riktigt motivera varför...
Förr var man ofta tvungen att använda (kass) mjukvara för att föra över direkt från kameran...
Fast även nu är det min erfarenhet, från mina kameror och från de mina elever använder...dvs många olika att det oftare blir problem när man använder överföring direwkt från kamera än när man använder kortläsare...

olika kameror, win98, win Xp, Mac Os9, mac OsX..
samma resultat..
/b

Så kör jag oxå. En läsare kostar inte många pesetas, dessutom går det fortare. Åtminstonde jämfört med min 300D som dessutom drar en hel del ström vid avtankningen med USB. Visst får man plocka ut kortet och så, men det är inget större jobb...

Ingen mer än jag som testat PC-Recovery från "Convar"? Det är gratis och verkar fungera såvitt jag kunnat märka.

Har visserligen inte testat att leta efter borttagna bilder med fler program än det, så jag gissar att det är möjligt att andra program hittar fler bilder ändå.

http://www.pcinspector.de/file_recovery/se/welcome.htm

Men vid närmare eftertanke så det ju bilder på hela minneskortet, så jag förstår inte hur något annat program skulle kunna hitta mer egentligen.

ANNONS
Götaplatsens Foto