Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om papper till skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag skriver ut mina bilder själv för att jag tycker det är kul att ha hela processen från exponering till färdig bild i egna händer.
Jag börjar dock tröttna på hur konsumentmarknaden för fotopapper ser ut. Dom kommer i små förpackningar om 20 ark, i bästa fall 50 eller 75. När det sedan är dags att köpa mer hittar jag ofta inte samma papper utan chansar på ett annat som verkar likartat. När jag väl hittat inställningar som passar för det pappret har halva paketet gått åt till provutskrifter. Inte ens tillverkarnas egna papper som finns med i drivrutinerna funkar bra utan efterinställning tycker jag.
Min fråga är om det finns något annat sätt att köpa fotopapper förutom dom små förpackningar man hittar i databutiker och vissa fotohandlare. Detta så att man kan köpa på sig lite mer och hitta bra inställningar, sedan köra på det pappret och kunna hitta det igen.
Jag använder mest 10X15 och ibland A4, gillar bäst blanka papper. Har haft mest framgång med Kodak av dom jag provat hittills.
Hur köper ni era papper?

Senast ändrad:
Jag vet inte vilka Kodakpapper du brukar använda.
Jag var nöjd med blanka Kodakpapper inledningsvis då jag kom igång och skrev ut skannade bilder från datorn för ca tre år sen. När jag provat HP's bättre papper (gärna premium photo plus satin) (jag har en äldre HP-skrivare) lovade jag mej själv att aldrig mer använda kodakpapper... Alla bilder jag skrivit ut på Kodak papper för något år sen är idag bleknade med violett färgstick. HP-bilder av samma ålder ser ut som om de skrevs ut igår!.
JAg upplever aldrig att färgerna diffar mellan olika förpackningar så jag måste hitta inställningar för pappret. Färgprofilhantering genom drivrutinerna funkar bra för mej.

Tack för svaren,

Upprinnelsen till det här var att jag köpte lite (3 st 50 pack) av Canons egna papper för att testa, men utskrifterna blev alldeles för rödaktiga. Med Kodak pappret hade jag lyckats bra med att kalibrera det hela så att intrycket av bilden på skärmen motsvarade intrycket av den utskrivna.
För att göra det hela lite jobbigare för mig har jag också helt nyligen köpt en portabel dator. Försökte kalibrera den med Adobe gamma och efteråt såg bilden inte alls ut som på min stationära som också är kalibrerad på samma sätt.
Ställde då datorerna bredvid varandra och visade samma bild på båda, micklade med inställningarna på den nya tills bilden gav samma intryck som på den stationära. Lyckades bra med det så nu ser jag samma bild på båda även om den ser mycket mer skärpt ut på den portabla.
Sedan vill jag ju att utskrifterna ska se ut som på skärmarna och det börjar nu närma sig efter att ha skrivit ut ca 30 testbilder med det nya pappret. Det var ett 50 pack så nu har jag 20 ark kvar men 2 paket till oöppnade.
Vet inte om jag har rätt approach till det här, jag kanske är ute och cyklar helt. Kanske borde jag vända på steken och försöka kalibrera skärmarna efter den utskrivna bilden.
Egentligen skulle jag vilja ha två olika papperskvaliteter, en för testutskrifter och en för bilder som ska vara hållbara. Men jag vill att dom ska se lika ut ur skrivaren så jag kan använda det sämre pappret för att förutse hur det bättre kommer att te sig.

Här nedan i länken finns lite som jag skrivit om andra papper samt priser på förpackningarna. Jag skriver ut på en Canon s820 som använder BCI6 patroner och har inga speciella inställningar för de här papprena när jag skrivar ut i färg med ett undantag:
Blanka och pearl intställning "Högblankt fotopapper" och de matta papprena "Högupplösningspapper"
Färg och kontrast blir lika på alla de här papprena. När jag skriver ut svv på matta papper har jag gjort en enkel profil i skrivarens inställningsprogram för att slippa färgstick.
Jag har PS 5 LE och där finns en enkel inställning av färgåtergivningen, skärmen inställd på 6500K och ljusstyrkan inställd efter en gråkil. Jag sitter i ett dunkelt utrymme när jag jobbar med bilder. Det som kommer ut ur skrivaren ser ut som det gör på skärmen (även den jag hade tidigare) och det har det gjort från första bilden. Jag har förstått att en del har problem med det här och har funderat på om jag har haft tur med grejerna eller vad det beror på.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=291001#post291001

maerklund skrev:
Alla bilder jag skrivit ut på Kodak papper för något år sen är idag bleknade med violett färgstick. HP-bilder av samma ålder ser ut som om de skrevs ut igår!.

Jag har exakt samma erfarenheter. HP:s papper o HP:s bläck funkar vad beträffar färgstabilitet även efter ett par år. Provade Scandinavian Photos eget papper med min dåvarande HP-skrivare -hjääälp, redan efter några månader bleknade den och idag är det röda närmast ljusrosa...
Borde egentligen kräva pengarna tillbaks av SP - känner mig grundlurad. Det är ju inte bara papperskostnaden utan den större biten bläckkostnaden - som man förlorar.
Ska bli intressant att se hur mina Epsonutskrifter ser ut om något år.
Så det är inte bara kvaliteten på utskriften som är av vikt anser jag.

Mattsen skrev:

Ska bli intressant att se hur mina Epsonutskrifter ser ut om något år.
Så det är inte bara kvaliteten på utskriften som är av vikt anser jag.

Det beror främst på vilken Epson skrivare du har. De som arbetar med Ultrachrome-bläck har en bra hållbarhet. Jag har haft en utskrift som är gjord på en Epson 2100 som nu är 3 år gammal. Den har suttit i ett fönster. Ingen skillnad mellan den del som har suttit uppe och den del som varit i mörker.

MVH/Stefan

Nej hållbarheten är viktig också, men ser bilden ut på så sätt att den åker direkt i papperskorgen kan det ju kvitta.
Nu har jag hållit på hela kvällen igen med först skärmkalibrering och sedan provutskrifter. Det börjar närma sig och jag ser nya saker när jag varit ifrån ett tag. Saker som att färgen i mina tidigare bilder kanske inte var optimal.
Nu har jag tagit om det från början och kalibrerat mina skärmar med Adobe gamma och fått dom att se lika ut, men dom ser inte ut som tidigare men är OK enligt kalibreringsprogrammet. Då blev också utskrifterna mer lika skärmen, det enda jag rattat på i skrivardrivisen är intensitet för annars blir dom för ljusa. Ett helt paket (50) papper har nu gått åt till att skriva ut samma bilder flera gånger men nu får jag nöja mig och använda dom andra paketen till riktiga bilder.
Pappret jag köpte heter Canon GP-401 glossy photo paper.
Tack för alla tips.

BugEyes skrev:

Nu har jag hållit på hela kvällen igen med först skärmkalibrering och sedan provutskrifter. Det börjar närma sig och jag ser nya saker när jag varit ifrån ett tag.

Nu säljer ju jag skrivarprofilering, så jag är partisk. Men jag tycker att det blir så mycket enklare att få ett bra resultat med en bra profil. Istället för att skriva ut, ändra, skriva ut, ändra, skriva ut så gör man en profil och skriver sedan ut bilden.

MVH/Stefan

Klart intressant med en profil den dag jag hittar ett papper jag tror jag kommer att köpa igen. Men för nu så kör jag på det här sättet för dom återstående hundra arken så får vi se vad jag får tag på nästa gång.

ANNONS
Götaplatsens Foto