På en 35 mm film-SLR brukar man säga att runt 50 mm brännvidd är vad man kallar normalobjektiv. Den brännvidden visar bilden ungefär som vi ser med våra ögon.
På en DSL har vi ju sensorns mindre storlek att ta hänsyn till, så för att få samma bildvinkel som man får med 50mm när man plåtar film får man välja ett objektiv med större bildvinkel. Runt 30 - 35 mm.
Objektiv med kortare brännvidd (det tal som anges i mm i objektivets namn) än normalen anses som vidvinkliga. Oftast utgår man från 50mm även om man kör DSLR så allt under 50 mm kan sägas vara vidvikel. 24 mm är vidvinkel. 18 mm är vidvinkel. 10mm är vidvinkel.
Objektiv med längre brännvidd än normalen anses vara teleobjektiv. 80 mm är tele. 150 mm är tele. 300mm är tele.
Ju kortare brännvid (mindre mm-tal) desto större vinkel "ser kameran". Du kommer "längre ifrån". På 10 mm får du en en vidare bildvinkel än på 18 mm.
Ju längre brännvidd (större mm-tal) desto mindre vinkel "ser" kameran. Du kommer "närmre". På 300 mm är du väldigt "nära". PÅ 85 mm är du inte lika "nära".
Zoomobjektiv täcker ett brännvidssområde (till exempel 18 - 55 mm). Som Nicro skriver så ryms din Cosinas bildvinkel på 19 - 35 inom ditt andras 18 - 55, så ur den aspekten var det ett onödigt köp. Dock KAN ju Cosinan ha andra kvaliteter som mer sjusstarkt, skarpare men det vet jag ingenting om och är lite tveksam till att det skulle ha.
Recensionerna på Cosinat är dock rätt OK:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1339
Hoppas att jag inte låter dryg, men jag skulle rekommendera att du investerar i en fotobok (typ John Hedgecoes "Complete Guide to Photography" eller liknande) eller. Det är det enklaste och snabbaste sättet att få grepp om de grundläggande principerna kring fotografi. En DSLR är en hyfsad investering, och genom att tillägna sig grunderna så har man större möjligheter att göra bra val när man kompletterar sin utrustning.