Annons

Optik fråga!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jogge

Medlem
Hej.
Är så att jag är ny innom foto världen och tycker det är kanon kul.
Har köpt mej en Canon 350D med 18-55 optik som följde med men är inte nöjd med den optiken så jag ska köpa nytt hade jag tänk.
Har kollat runt här på sidan men det är ju en hel djungel med optik.
Jag tar mycket olika bilder,typ bilar natur macro ja lite av varje.Så nu undrar jag vad man ska ha som inte är allt för dyrt ca max 5000:-

Väldigt tacksam för svar

Mvh Andreas.

Första frågan, är du nöjd med ditt nuvarande omfång.. mao tycker du den är vid nog tele nog?? :)

Tamron Objektiv AF 17-50/2,8 har jag hört gott om lika så om sigmas liknande.. 4200-4500 + ett filter =)

Ja men det jag skulle vilja ha bättre är skarpare och klarare bilder + något bättre macro.
Tycker dom blir något oklara och vad jag har förståt så beror det på optiken.
Tack för tipset, ska kolla närmare på det.
Mera tips tas emot med öppen famn :)

Menade mer är du nöjd med ditt 18-55.. vill du kunna zooma mer eller räcker det?:)

Tittade sigma har en AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro..
20cm närgräns, pris 3200. inte samma ljusstyrka över hela men troligen ett bra objektiv lik väl.

virot skrev:
Menade mer är du nöjd med ditt 18-55.. vill du kunna zooma mer eller räcker det?:)

Tittade sigma har en AF 17-70/2,8-4,5 DC Macro..
20cm närgräns, pris 3200. inte samma ljusstyrka över hela men troligen ett bra objektiv lik väl.

Jaha okej. Nä är inte riktigt nöjd utan skulle vilja zooma mera, känner som det är nu att det inte räcker till, men det är inte riktigt det största problemet utan det är det dära riktigt knivstarka bilderna som jag inte får. Men mera zoom saknar oxå.

Du har inga bilder upplagda, så det är svårt att se vad som är "oskarpt" med dina bilder.. Även om kitobjktivet inte är bästa.. så är det fortfarande bra.. eller ska va, kanske ska kolla det.

Den där sigma lät riktigt intresant Virot. Läste lite om den men en liten fråga om det här att jag inte tycker bilderna blir så skarpa som jag vi måste väl bero på optiken, för jag har sten plugat funktionerna så jag vet hur den funkar men ändå tycker jag den blir lite färglös och oskarp. Du Virot, fasen vad snygg bild du hade på måsen, snyggt jobbat ;-)

virot skrev:
Du har inga bilder upplagda, så det är svårt att se vad som är "oskarpt" med dina bilder.. Även om kitobjktivet inte är bästa.. så är det fortfarande bra.. eller ska va, kanske ska kolla det. [/QUO
TE]

Ska kolla om jag kan lägga upp någon bild så ni få se vad jag menar. Ja du kanske ha rätt det kanske kan vara något fel på det vem vet.
Tacksam för din hjälp :)

Om du tycker att du klarar dig med din nuvarande glugg som vidvinkel så kan jag rekommendera Tamron 28-75/2,8. Det är en grymt skarp glugg, mycket bra optiskt i övrigt också. Men som sagt, 28mm är ju ingen vidvinkel direkt på en 350D. Däremot blir den ju perfekt som normal-till telezoom, motsvarar väl ca 45-120 i småbildsformatet.

/Arne

Anser att Tamron 28-75 är jätttte fin glugg, har den i ett skåp just nu, alltid varit jätte nöjd med den.

ANNONS
Götaplatsens Foto