Annons

Optikråd - flirt med den mörka sidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Roger och Johan. Kollade ni länken från Merklinger i min förra post. Där står det en hel del vettiga saker om upplösning, speciellt kontra scanning av film.

Absolut.
Det var intressant läsning!!

Däremot kvarstår att alternativ tre, dvs scanner i väntan på Nikons eventuella framtid förmodligen - för mig - är den minsta svedan inom ett femårsperspektiv.

Det kan jag nog instämma i. Det jag själv är gladast över med min nya DSLR är dock att man faktiskt slipper alla skärpeproblem som en scanner ger. Iaf för oss "fattiga" som bara har en 2820dpi scanner.

Lägesrapport

Lånade en 1Ds från min lokala kamerahandlare över helgen och fick en ergonomichock. Man tycker att nu när det går så bra för Canon borde de ha råd att avsätta åtminstone en ingenjör att jobba lite på användargränssnittet. Fast det verkar som om alla är fullt upptagna med att utveckla stora, feta CMOS-sensorer. Och det tycks ju räcka fint för att locka över många yrkesfotografer.

Ursäkta den raljanta tonen, men det var faktiskt värre än jag trodde. Canon har mycket grejor för sig som jag inte gillar alls. Huset känns jätteklumpigt jämfört med Nikons D2-hus (och D1-hus också för den delen). Bara att slå på kameran kräver ett tvåhandsgrepp(!). Autofokussystemet med sina 45 mätpunkter är inte på långa vägar lika bra och lättanvänt som CAM2000-modulen som sitter i D2:eek:rna och F6:an.

Tråkigt nog läste jag i en (översatt) japansk intervju med någon av nikonhöjdarna att det knappast blir fullformat de närmaste tre åren, men att de jobbar på det. Men det får kanske lov att räcka för mig att FF-frågan åtminstone står på dagordningen i Nikonhögkvarteret. Därmed lutar det nog åt att jag uthärdar med Nikon och väljer mellan D2x och Kodak SLR/n hellre än att byta system. Jag har inte råd att byta igen om tre år, och när Nikon/Sony väl är ikapp Canon i sensorkvalitet så skulle jag sannolikt att vilja byta tillbaka.

Nåväl. Hoppas inte på några billiga nikongluggar från den här fotografen i första taget.

P.S. Men det måste ändå sägas: Bildfilerna från 1Ds:en är verkligen fina vid rimliga ISO. Och vad skönt att plåta med en fullformatssökare igen. Men som sagt, man kan inte få allt.

Re: Lägesrapport

gors skrev:
Ursäkta den raljanta tonen, men det var faktiskt värre än jag trodde. Canon har mycket grejor för sig som jag inte gillar alls. Huset känns jätteklumpigt jämfört med Nikons D2-hus (och D1-hus också för den delen). Bara att slå på kameran kräver ett tvåhandsgrepp(!). Autofokussystemet med sina 45 mätpunkter är inte på långa vägar lika bra och lättanvänt som CAM2000-modulen som sitter i D2:eek:rna och F6:an.
Med risk för att det här urartar till en vs-tråd, men det är något jag har hört även från Canon-plåtisar att de är lite avis på Nikons hus. Canon gör kompetenta kameror med mycket fin bildkvalité, full frame är bra, men husen lämnar en del att önska.
Det kan jag uppleva själv när jag fingrar på en 1D. Visst, gedigen och inger kvalitetskänsla, men den känns inte riktigt "där". Men det kanske bara är subjektivt, vad vet jag.

Jag tror iofs att det går att ändra arbetssätt en del på Canon. Det är nog rätt många som inte använder alla 45 punkterna, osv.

Fröderberg kan nog ge lite vettiga tips om intresset finns. Själv har jag inte fått tillfälle att pröva någon av dom större Nikonkamerorna, så där kan jag inte säga ett jota om hur dom känns eller fungerar.

Damocles skrev:
Jag tror iofs att det går att ändra arbetssätt en del på Canon. Det är nog rätt många som inte använder alla 45 punkterna, osv.

Det är nog svårt att hitta någon rutinerad fotograf som använder alla mätpunkterna. Det blir som att fokusera med hagelbössa. Jag har hårdplöjt manualen och testat alla varianter. Det vettigaste är nog att välja de nio bästa mätpunkterna och strunta i de andra.

Men även då kvarstår problemet med 1D-seriens autofokus. För det första väljer man fokuspunkt med samma ratt som man väljer bländare vid manuell exponering. För att byta fokuspunkt måste man först trycka in en knapp högt uppe till höger med tummen, sedan flytta tummen till hjulet och snurra sig fram till rätt punkt. Funktionen avbryts när man trycker ner avtryckaren igen. Tack och lov finns en snabbvalsknapp för att välja mittpunkten, men det är väldigt långt kvar till D2:eek:rnas enkla lilla joypad (ett lätt tryck på mitten väljer mittsensorn).

Om man nu till äventyrs vill byta autofokussystem mitt under plåtning måste man in och grotta i menyer med 1D-kamerorna. På D2:an ställer man om ett reglage på baksidan av kameran. Med förbundna ögon om så önskas (även om vi inte ser så många fotografer med ögonbindlar till vardags).

Nåväl. En fotograf som kört Canon lika länge som jag kört Nikon skulle säkert ha andra synpunkter att bidra med. Det är ju lätt att bli hemmablind.

Visst låter den fantastisk, D2x:an. Men vilken värsting till dator skall orka med de bildfilerna? Jämför bilder från andra kameror och inse att Drx är helt klart överkurs för oss normaldödliga.

Bibi skrev:
Visst låter den fantastisk, D2x:an. Men vilken värsting till dator skall orka med de bildfilerna?
Jag hanterade betydligt större filer på långsammare dator än jag har nu när jag jobbade med scanningar från mellanformatsnegativ.

Nu talade jag naturligtvis för oss glada amatörer. Vad ni andra gör/behöver är en helt annan sak.

Bibi skrev:
Visst låter den fantastisk, D2x:an. Men vilken värsting till dator skall orka med de bildfilerna? Jämför bilder från andra kameror och inse att Drx är helt klart överkurs för oss normaldödliga.
När blev 12 Mpixel för mycket för en normal dator? 12 Mpixel är inte mer än att det räcker till 24x36 cm @ 300 dpi. Dvs nätt och jämnt tillräckligt.

Sen kan man fundera över hur många amatörfotografer som investerar i en D2x, Pro slr/n eller 1Ds.

ANNONS
Götaplatsens Foto