Johan Okker skrev:
Men du ser ingen oro i allt detta tal om pixeltäthet, brus, optikens eventuella begränsningar etc?
Jag tycker det finns värre saker att oroa sig för än vad Nikon kan prestera i ett kamerahus jag ändå inte har råd med.
Däremot kan jag förstå om en del känner viss huvudbry, jag har full förståelse för Görans våndor.
Har du koll på DX-gluggarna? Är de optiskt bättre för just "crop"?
Nä, jag äger ingen DX-glugg, men en 12-24 är på gång.
Jag känner lite såhär, för min egen del alltså: D100 är ju gammal i digitalsammanhang. Men när jag köpte den tyckte jag att den var såpass bra att den ersätter småbildsfilm helt och hållet.Så är fallet fortfarande. Den är fortfarande lika bra, lika smidig, lika enkel att använda.
Om D2X kommer att brusa lika mycket som ett gammalt Maxell-band utan Dolby inkopplat är det givetvis synd.
Jag
gissar att den kommer att brusa något mer än den kommande efterföljaren 1Ds. Det kommer troligtvis att synas när man drar upp bilderna 300% på skärmen, och man kan mäta skillnaderna. Men i praktiken tror jag det inte kommer att spela någon roll. Ungefär som skillnaderna mellan D100 och 10D. Det är vad jag
tror, men jag kanske får äta upp det om Phil Askey sätter Not Recommended på den.
Jag har förståelse för de som vill att Nikon ska göra ett FF-hus. Det trodde jag också att de skulle komma med.
Jag är inne på Görans och Johans linje gällande Nikons kamerahus. De är skönare, smartare, snyggare och stiligare. Canon har aldrig talat till mig. Jag tycker de gör fina kameror och bra optik, men Nikon har alltid varit snäppet vassare.
Men det är bara en kamera, och jag skulle nog kunna vänja mig vid Canon. De har äntligen lärt sig hur optik ska se ut, nya
10-22 är ju riktigt snygg. Det är mer man kan säga om deras övriga optik. Men vad spelar det för roll egentligen.
Ska bli riktigt spännande att se en ordentlig test på D2X.