Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

optikrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen så hatar jag de där servetterna, dom elelr kanske jag, repade det förra objektivet.. de ger inget utrymme för skit å sjunka in, enligt mig.

hamas putsduk är fantastisk, tar väck fett och annat på 2-3 drag. sprit funkar ju också när det är riktigt j******.

"Kodak lens cleaner" + ris-(?)-papper

Jag använder blåspensel för att få bort löst damm.
Därefter, för att få bort fingeravtryck och andra fettfläckar, droppar jag en droppe Kodak Lens Cleaner (informativ länk va?) på ett blad Hama Optic-papier fur Glas och torkar i cirkelrörelser över glasytan. Slutligen torkar jag torrt i cirkelrörelser med ett nytt rent och torrt Hamapapper.

Finns nog ingen risk att få putsrepor med den arbetsgången.

Har tidigare använt Kodaks linsputspapper , men av någon anledning behagade Scandinavian Photo leverera Hamas motsvarighet sist jag beställde. Det är samma produkt som visas på bilden i Johans Dustinlänk. Även om Dustin benämner papperet "serviett" är det inte servietter i meningen "våtserviett" utan tunt papper, ungefär som Kodaks motsvarighet (Hamas är kanske lite tjockare, men funkar lika bra).

En plastflaska Kodak Lens Cleaner innehåller 37 ml och räcker i minst 15 år.

Ja, jag tror (även om jag inte känner till rengöringsvätskan) att Dustins kit är bra.

Det är inte alla objektiv som trivs med att få linsputsvätska typ Kodak lens cleaner på sig.
Det kan reagera med antireflexbehandlingen, det blir som en oljig hinna på linsen.
Såna linser får man vackert putsa med enbart putsduk, engångs eller flergångs allt efter tycke och smak.

Tack för era svar. Det är sigma och tamron objektiv jag ska rengöra.

Så, ska jag beställa det där kitet eller varje del för sig ifrån scandinavianphoto?

johan_w skrev:
Så, ska jag beställa det där kitet eller varje del för sig ifrån scandinavianphoto?

Jag skulle köpt Kodaks rengöringsvätska och Kodaks linspapper eftersom jag har bra erfarenhet av de grejorna.

Jag har aldrig tidigare hört talas om att antireflexbehandlingen löses upp (men man vet ju aldrig...), har rengjort moderna Leica-, Nikon-, Tamron-, Sigma- och diverse östtyska 70-talsobjektiv med bra resultat.

Men - nu blir det off topic eftersom jag gissar att du ska rengöra moderna objektiv - jag läser i min Leica III-manual från 1934 (då objektiven var utan antireflexbehandling);
"Vården av objektiven är mycket viktig. Detta gäller särskilt de yttre linsytorna. Den kemiska sammansättningen av optiskt glas gör detta känsligt för fuktighet, varför man alltid undvika att beröra linsytorna med fingrarna och utsätta dem för väta. Då sådant inte alltid kan undgås bör men då och då försiktigt putsa av de yttre linsytorna med en dammfri mjuk sämskskinnslapp." osv osv.
Således använder jag inte någon typ av vätska (inklusive vatten) på min Summitar 50/2 som sitter på stenåldersLeican. Enligt CameraQuest var det tyska glaset dessutom mjukare och mer repningsbenäget än det samtida Canon- och Nikonglaset. Detta gällde alltså för sexti-sjutti år sen och det har förhoppningsvis varit en viss teknikutveckling sen dess....
Slut på off topic.

Jag använder filter på de flesta av mina objektiv, då putsar man oftast på filtret istället för på objektivets frontlins och får dessutom ett bra skydd mot annan mekanisk påverkan.

En flaska isopropanol kommer räcka en livstid. Det är den alkoholen som oftast är med rengöringsartiklar för optik och magnetbandshuvuden. Den har hittills fungerat bra för mig. Några luddfria papperslappar att använda vid rengöringen eller skumplast tops bör fungera bra.

Sist jag köpte isopropanol 1987, såldes de på apoteket i valfri volym. Kan säkert köpas på apoteket även idag i form av en liter eller en deciliter.

Isopropanol/IPA/isopropylalkohol (det sistnämnda är vad som står på flaskan) finns mycket riktigt på valfritt apotek.

Vad gäller putsduk i mikrofiber så tar det bort även feta fläckar, i alla fall har det alltid gjort det på mina glasögon (det är rejäl skillnad på mikrofiber och vanligt tyg).

Photax i Nybro säljer dessa rengöringsgrejor, har även tips om hur de ska användas. Priserna finns i ett pdf-dokument man når från startsidan.

Ska nog prova isopropanol/IPA/isopropylalkohol när den påbörjade 37-millilitersflaskan med Kodakvätska är slut. I nuvarande förbrukningstakt blir det ungefär år 2020 (undrar hur fotosidan ser ut då? och hur många miljarder gigapixlar har vi i kamerorna?)...

Tack för era svar! men beställer nog det där från dustinhome, blir så jäkla dyrt men frakt annars. :( Men ni tror inte det är typ samma inehåll?

johan_w skrev:
Tack för era svar! men beställer nog det där från dustinhome, blir så jäkla dyrt men frakt annars. :( Men ni tror inte det är typ samma inehåll?

Vätskan i flaskan hos Dustinhome är isopropanol, som kostar 109:- per liter på Apoteket. Jag skulle definitivt köpa en dl på Apotekt i stället för de 12 ml som flaskan från Hama innehåller.

Putspapper, brukar väl vara något slags rispapper vill jag minnas eller minns jag fel?

ANNONS
Götaplatsens Foto