johan_w skrev:
Så, ska jag beställa det där kitet eller varje del för sig ifrån scandinavianphoto?
Jag skulle köpt Kodaks rengöringsvätska och Kodaks linspapper eftersom jag har bra erfarenhet av de grejorna.
Jag har aldrig tidigare hört talas om att antireflexbehandlingen löses upp (men man vet ju aldrig...), har rengjort moderna Leica-, Nikon-, Tamron-, Sigma- och diverse östtyska 70-talsobjektiv med bra resultat.
Men - nu blir det off topic eftersom jag gissar att du ska rengöra moderna objektiv - jag läser i min Leica III-manual från 1934 (då objektiven var utan antireflexbehandling);
"Vården av objektiven är mycket viktig. Detta gäller särskilt de yttre linsytorna. Den kemiska sammansättningen av optiskt glas gör detta känsligt för fuktighet, varför man alltid undvika att beröra linsytorna med fingrarna och utsätta dem för väta. Då sådant inte alltid kan undgås bör men då och då försiktigt putsa av de yttre linsytorna med en dammfri mjuk sämskskinnslapp." osv osv.
Således använder jag inte någon typ av vätska (inklusive vatten) på min Summitar 50/2 som sitter på stenåldersLeican. Enligt
CameraQuest var det tyska glaset dessutom mjukare och mer repningsbenäget än det samtida Canon- och Nikonglaset. Detta gällde alltså för sexti-sjutti år sen och det har förhoppningsvis varit en viss teknikutveckling sen dess....
Slut på off topic.
Jag använder filter på de flesta av mina objektiv, då putsar man oftast på filtret istället för på objektivets frontlins och får dessutom ett bra skydd mot annan mekanisk påverkan.