Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Optikval

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Märkesoptik eller tredjepartstillverkare - vad väljer ni och varför?

Jag kommer att utöka "maskinparken" och plötsligt är jag inte så säker och kaxig längre. Skall jag satsa på den dyrare märkesoptiken eller den billigare optiken från tredjepartstillverkarna? Vad får jag extra genom att ta de dyrare objektiven?

Konkret är valet:

* Canon 100mm Macro USM eller Sigma 105mm Macro
* Canon 20-35mm USM eller Tokina 17mm
* Canon 50mm Macro eller Sigma 50mm Macro

Att Sigma skall ka kompabilitetsproblem med vissa Canonhus är jag medveten om, likaså att jämförelsen mellan vidvinkelzoom på 20-35 och en fast 17mm-glugg haltar. Men det är det val jag har sållat fram.

Vad har ni för tankar?

Mvh Janne

Jag skulle personligen ta smällen och köpa Canon 100 macro. USM, enligt hörsägen mycket bättre återgivning av oskarp bakgrund än Sigma ("bokeh") och sen allt vad originaloptik annars erbjuder över tredjepartsoptik i fråga om kompatibilitet, hållbarhet, "warm fuzzy feeling"-faktor etc.

Om du har en 100mm macro lär du väl för övrigt inte behöva en 50mm macro också? Din Canon 50/1.8 är både ljusstarkare och billigare än macrot.

20-35 vs 17 tycker jag är för olika för att kunna kommentera. De fyller allt för olika behov. Med en digitalkamera skulle jag kunna tänka mig att båda behövs, alternativt en vidare zoom.

/Martin

Jag har inget emot piratgluggar i de lite mer påkostade varianterna, typ Sigma EX och Tokina AT-X. De billigaste piratgluggarna liksom de billigaste märkesobjektiven har ofta för dålig mekanisk kvalitet för min smak.

Sigma 105 macro är mycket bra men autofokusen är slö och ljudlig. Jag hade nog valt Canon USM.

USM 20-35 är mycket bra men varför inte en Sigma EX 17-35. Tokina 17 är mycket bra så den och en fast 28:a, t ex Sigma EX 28/1.8 är ett alternativ. Svåra val...

Håller med om att Macro 50 är onödig.

Tack för era tankar - hoppas fler lägger till vad de tänker!

Sigmas 17-35 får inte så bra kritik på Photographyreview. Det har gjort att jag tvekat hittills...

En macro på 50mm kan verka överflödig, men är ganska väl genomtänkt. Det är inte enbart macrot jag är ute efter utan snarare kombinationen av normal och macro - mer snabbarbetat än byta glugg. Men tack för era tankar!

ANNONS
Götaplatsens Foto