En stilla undran. Hur ska jag använda mina diskar optimalt för bildredigering? Jag arbetar med Lightroom 2 och Photoshop. Jag har i dagsläget bara två diskar på 640GB vardera. Jag är inte intresserade av någon RAID-setup men undrar vart man optimalt placerar programfiler, bildfiler, cache och sånt.
Jag har en C-partition för Vista 64 med program. Sedan har jag en D-partition (på en annan disk) för alla bildfiler. Frågan är nu vart bör LRs cachefiler ligga? Vad är optimalt? På samma disk som C men på en annan partition? Eller på samma disk som bildfrilerna, MEN på en annan partition. ELLER , på ytterligare en tredje disk? Jag har en gammal 36GB Raptor liggandes som för en hel del väsen.
1: Om du inte hart SCSI-diskar är det inte så himla mycket du kan göra, särskilt som jag tolkar dig som att du inte vill strajpa diskarna heller.
2: Om de diskar du har är ata/ide behöver du egentligen inte bekymra dig mer, deras kontrollers är för dumma för att det skall vara värt besväret att fundera över om det går att optimera. Men det är heller inte till direkt skada att se till att du bara har en disk på varje kontroller, dvs. att man inte utnyttja möljligheten att ha två som master och slave på samma kontroller.
3: Du vinner inte ett dugg ur prestandasynpunkt på att lägga saker på olika partitioner på samma disk. Det kan ge andra fördelar, men inte prestanda. Man vill sprida ut sig på många diskar som kan arbeta samtidigt, inte på många ställen på samma disk eftersom disken bara på jobbar på ett ställe i taget.
Jag vet egentligen inte ett jota om hur de programmen jobbar, men försök se till att du inte behöver accessa två olika ställen på samma disk på samma gång. Om programmet till exempel skriver till sin cachefil medan den läser in dina stora bilder är det bra om cachen och bilderna ligger på olika diskar. Likaså är det bra om OS:ets swapfil ligger på en disk som inte accessas samtidigt. Fast det blir ju knepigt med bara två diskar... Å andra sidan är det lätt att flytta runt swapfilen, så man kan experimentera sig fram lite. Kanske lönar det sig för dig att ha två mindre swapfiler, en på varje disk? Prova, men bara om det är SCSI eller SATA.
En sak som kan ge bättre prestanda är att formatera med större blockstorlek på den disk där dina bilder ligger.
Men riktiga prestandavinster får du bara genom att använda många diskar med intelligenta kontrollers, även om det med dagens snabba processorer inte är lika tydligt som för 10 år sedan.