Tidigare funderade jag på f4 versionen med IS men det blev inget beroende på ingen, eller dålig, AF med 2x extender. f2.8 föll på att skärpan väl inte var den bästa med full bländare.
Jag får mitt canon 70-200/2.8 L IS II i morgon och mitt resonemang var följande. Jag har en 40d.
Sigma med os ligger runt 15000kr och är inte lika skarp, canon är "endast" 5000kr dyrare samtidigt som den är skarp, snabb AF och vädertätad. 2x MkIII extendern kommer i dec och är också vädertätad. Ett alternativ hade varit f4.0 versionen samt ett 100-400/4-5.6 L eller fast 400/5.6 men det medför 2 relativt stora objektiv som skall släpas, extendern är inte mycket lättare än f4 men mindre.
KOSTNADER. Hur mycket får en hobby kosta? Jag har lagt ut ca 37000kr på kamerautrustningen, kamera ca 9000kr i samband med en bilförsäljning för 2 år sedan, efs 18-200 och 580 ex II, 10000kr, för 1,5 år sedan i samband med försäljning av bilen som jag tog i byte för 2 år sedan. Nu sålde jag bort min sista amerikanska bil, efs objektivet och lite småplock och beställde f2.8:an från tyskland på min firma så fick jag bort momsen och det stannade på ca18000kr.
Bilar är fortfarande ett stort intresse men mera att fotografera dem. Köper någon en relativt billig bil eller MC för typ 200000kr så är det ingen som blinkar. Varför kan man inte köpa kamera för en fjärdedel utan att folk undrar om man är frisk?
/Hank