OK, så Autostitch är alltså Guds gåva för sfäriska panoraman
Finns det nåt lika bra för linjära dito då? Eller måste man in i PTlens eller liknande och mecka? Det är ju en viss inlärningströskel där...
Hur ska man egentligen gå tillväga när man tar panoramabilder på bästa sätt? I princip kan jag tänka mig 3 varianter när man tar bilderna:
1. Man står på samma plats när man tar samtliga bilder. Man måste då panorera/vinkla kameran både i höjd och sidled (om vi nu pratar om ett "matrispanorama")
2. Man förflyttar sig i sidled så att man tar ett antal "kolumner" med bilder (vinklar kameran uppåt/nedåt men inte i sidled utan man förflyttar sig istället). Det horisontella perspektivet borde ju bi mer naturligt då, men det verkar å andra sidan ställa till det för panoramaprogrammen som inte förstår att bilderna är tagna på detta sätt.
3. Man förflyttar sig både i höjd- och sidled (kan vara svårt förvisso) vilket gör att varje delbild är korrekt i perspektiv. Ett perfekt panorama enligt denna teknik borde inte behöva någon korrigering alls, förutom blandning av delbildernas överlappningar.
Metod 1 är väl den som man använder i 99 fall av 100. Metod 2 kan ju användas i rätt många fall, men med de panoramaprogram jag testat så blir slutresultatet vågigt. Antar att det beror på att programmen antar att det ska skapa sfäriska eller linjära panoraman, istället för detta semi-linjära.
Vart vill jag komma med allt detta egentligen? Jag skulle väl helt enkelt kunna hitta en metod för att ta framför allt arkitekturbilder. Ofta kommer man inte tillräckligt långt ifrån t.ex. en husfasad för att få med hela på en bild. Och gör man det så blir det ju i vidvinkelläge med dess distortion. Det vore ju smidigt om man istället kunde ta delbilder med en brännvidd utan distortion och sedan sätta ihop dem på ett enkelt sätt. Autostitch i linjärt läge helt enkelt! Finns det? Kommer det?