Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orwo

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicke

Medlem
Före detta Agfa Wolfen som blev VEB ORWO 1964 tillverkar ännu film verkar det. Se hemsidan http://www.orwo.de/ för mer information. Är det någon som provat någon av firmans produkter?

Fotograferar med Praktica och känner mig 'tvungen' att prova åtminstone, men jag undrar om det är någon annan som kan dela med sig av eventuella erfarenheter..? Någon som provat ORWO-produkter innan murens fall? Hur stod de sig då?

Jag kan sammanfatta filmens kvalitet i ett ord: Skit!

Noll kontrast och extremt svårjobbad i mörkrummet. Bifogar en bild tagen med Orwo. Och jag lovar att jag gjort mitt bästa med den här bilden.
Papperet är för övrigt Ilford multigrade.

Var är bilden?

Jag tror inte att ORWO tillverkar film längre, utan packar bara om öststatsfilm på samma sätt som Maco gör.

Tidigare såldes en svart/vit film som hette ORWO NP22 och var en alldeles utmärkt film, i själva verket en gammal AGFA-variant utmärkt för porträtt. Den finns tyvärr inte längre att tillgå. Dagens Orwopan 125 är i själva verket Ilford FP4+ och Orwopan 400 är Ilford HP5+.

Okej, och hur är det då med den negativa färgfilm man säljer?

Hur var filmen på DDR-tiden? (såldes den i sverige, exempelvis?)

Bildbeviset!

Det blev lite fel när jag försökte ladda upp bilden tidigare. Troligen var filen för stor.
Gör ett nytt försök till bifogande så att ni kan bedöma kvaliteten själva.

Bilagor

• orwo.jpg
    orwo.jpg
    29.2 KB · Visningar: 266
400 ISO

Hej jag körde några rullar av deras 400 ASA s/v film i början på 80-talet. Tyckte inte alls att den filmen var kontrastlös, möjligen lite kornig men inte mycket värre än Tri-x. Mina bilder i albumet "slakten" är tagen med denna film. Vet inte alls vad de har att erbjuda idag.

Om en svartvit film upplevs som ”kontrastlös” jämfört med en annan är det läge att se över sin framkallningstid.

Kontrasten i en film regleras med framkallningstid och ev. temperatur. Samma film kan framkallas till i princip villken kontrast som helst.

mipert skrev:
Om en svartvit film upplevs som ”kontrastlös” jämfört med en annan är det läge att se över sin framkallningstid.

Jodå. Nu var det några år sedan jag gjorde framkallningen. Men jag är rätt säker på att jag följde de rekommendationer jag fick till punkt och pricka. Det sades nämligen att Orwo skulle framkallas på samma sätt som någon annan mer vanlig film, som jag nu har glömt bort namnet på.
Resultatet var i alla fall en besvikelse.

Kijana skrev:
Jodå. Nu var det några år sedan jag gjorde framkallningen. Men jag är rätt säker på att jag följde de rekommendationer jag fick till punkt och pricka. Det sades nämligen att Orwo skulle framkallas på samma sätt som någon annan mer vanlig film, som jag nu har glömt bort namnet på.
Resultatet var i alla fall en besvikelse.

Provat med olika fotopapper?

Mvh/fredric

Kijana skrev:
jag är rätt säker på att jag följde de rekommendationer jag fick till punkt och pricka. Det sades nämligen att Orwo skulle framkallas på samma sätt som någon annan mer vanlig film
Rekommenderade framkallningstider för svartvitt är bara en utgångspunkt för egna tester. Det är så mycket som varierar i exponering, agitering, papper, förstoringsapparat, motivkontrast mm mellan olika fotografer.

ANNONS
Götaplatsens Foto