Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första systemkamera del 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Phiktion

Ny medlem
Hej, är ny medlem på fotosidan.se som jag vart rekommenderad till av en bekant. Har nu även läst igenom lite forumtrådar om olika kameror och självklart läste jag igenom "Min första systemkamera". Dock fann jag inte svar på det som jag är ute efter, så jag hoppas att det inte tas illa upp att jag lånar namnet på en annan tråd i brist på fantasi.


Saken är att jag står framför ett inköp av mitt allra första digitalsystemkamera och är i behov av lite tips av de med erfarenhet. Jag har varit och klämt på lite kameror i butiker och även kunnat ta några provfoton med dessa och har kommit fram till att det får antingen bli en Canon eller Nikon.

Jag har sett mycket på detta forum och även andra sajter på nätet, både svensk och engelskspråkiga där man verkar ha en evinnerlig kamp mellan Canon och Nikon utan någon egentlig vinnare och jag är väl inte fullt ute efter och veta vilket tillverkare som är bäst rent tekniskt då kamerorna i samma segment verkar ha sina fördelar och nackdelar.

Det jag är ute efter är några ord om hur är det med kulturen kring de olika tillverkarna?

Då jag är en amatör så har jag hittills haft Canon Powershot A580 som min vapendragaren, som man växte ur lite alltför snabbt. Något som jag har insett är att mitt fotointresse har vuxit och finns goda grunder för att den fortsätter och växa vilket kommer innebära att en tid efter mitt första systemkameraköp så kommer jag förmodligen vilja uppgradera mig igen.
Som jag förstått så gör en bra lins en redan bra kamera ännu bättre, då dessa kostar pengar så blir det smidigare att uppgradera sig med en kamera av samma tillverkare för att kunna använda linserna på den nya kameran.

Vad anser ni blir det bättre alternativet av Canon och Nikon? Måhända det jag eftersöker är vad blir mest prisvärt utan att det ska dra ner kvaliten?

dustinhome.se har just nu en kampanj där en nikon d90 med två optiker, minneskort och väska går för strax under 10k. Kameran sitter bättre i handen än någon av konkurrenterna och vill ha faktorn är väldigt hög.
Dock undrar jag fortfarande utifall Nikon kanske har dyrare kringrustning utav optik (linser?) än vad Canon har?

Om ni vill veta något mer så ställ gärna frågor. Hjälp uppskattas. Kameran till och börja med ska användas till sådant en nybörjare kommer använda den till, till allt möjligt helt enkelt för att prova sig fram. Dock har jag även en annan passion i livet och det är bilar, så kommer nog sammanföra dessa två. Fotografering av bilar, först och främst stillastående.

Ah nu när jag läser igenom så blir inlägget lite rörigt, men det är tusen frågor som helst ska få ett enkelt svar. Slutar nu innan jag skriver en novell.
 
dustinhome.se har just nu en kampanj där en nikon d90 med två optiker, minneskort och väska går för strax under 10k. Kameran sitter bättre i handen än någon av konkurrenterna och vill ha faktorn är väldigt hög.
Dock undrar jag fortfarande utifall Nikon kanske har dyrare kringrustning utav optik (linser?) än vad Canon har?
Det låter som ett bra pris, även om kanske just 50/1,8 inte är det första objektivet jag skulle tänka på om jag ville komplettera en kitzoom...
(Edit: Det som möjligen kan göra mig lite skeptisk till paketet är att det inte framgår om det är VR-varianten av 18-55 som ingår eller den gamla utan antiskak.)

D90 är en riktigt bra kamera -- och att du tycker att den "sitter bättre i handen än någon av konkurrenterna" är, enligt min mening, ett väldigt tungt skäl för att du ska välja just den.

Enda skälet, vad jag kan komma på, att istället välja Canon är om du är väldigt intresserad av att plåta t ex fåglar. Canon erbjuder ett intressantare sortiment av teleobjektiv (om man vill undvika extremdyra supertelen) och är möjligen lite vassare när det gäller snabba och säkra AF-system.
 
Lång fråga o kort svar!

Nikons hus är just nu lite bättre än motsvarande Canon, men detta variera över tiden så om ett årr elller två kan det vara tvärtom. Båda och flera andra är tillräckligt bra och du kommer aldrig att märka skillnaden utan "förstoringsglas".

Nikons optik är dyrare, tyngre och klumpigare utan att vara bättre är Canons.

Jag är själv canonist utan att vara religiös på Canon. Jag har relativt nyligen övervägt att gå över till Nikon då D300 och framförallt D700 kom, som jag bedömde vara lite vassare än Canon 50D respektive 5D mkII. MEN, när jag kollade på optiken jag ville ha, fungerade det inte för mig. För dyrt och för tungt så det fick bli en Canon 5D mkII även om jag fortfarande är övertygad om att Nikon D700 är klart bättre.

Så, tänk efter vilka objektiv du kommer att behöva och kolla sedan vilken tillverkare som bäst motsvarar ditt behov, vad de kostar och vad de väger (om det har betydelse för dig). Tänk inte bara på det omedlebara behovet utan några år framåt. Man byter inte system så där enkelt. Man blir rätt fast i det man börjar med. Inte minst av kostnadsskäl.
 
ANNONS