Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa ena sidan med bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Har oskärpa på ena sidan med ett objektiv när jag använder bildstabilisering. Fokuserade manuellt på samma avstånd och fotade samma motiv med samma ljus och vissa bilder blev oskarpa på vänster sida och andra på höger. Utan bildstabilisering har jag inte sett någon oskärpa på ena sidan. Har någon råkat ut för detta eller hört talas om det? Objektivet är Sonys kittobjektiv 28-70 mm och kameran är en A7riii. Har för mig att objektivet har bildstabilisering, vilket även kameran har, och då undrar jag också om det är kamerans eller objektivets bildstabilisering som används eller om de samverkar.
 

Makten

Aktiv medlem
Japp! Har sett det med vissa manuella objektiv på Sony a7 II. Det konstiga är att det i mitt fall bara är manuella objektiv utan elektronisk koppling till kameran, medan andra manuella objektiv med CPU funkar fint. Det verkar dessutom oftare hända när jag plåtar med kameran vertikalt. Det blir som om hela skärpeplanet lutar, vilket jag gissar beror på att sensorn lutar. Trots att den inte ens ska försöka det med objektiv som inte stödjer 5-axlig IBIS.

Utan att ha en lösning så får man väl i alla fall helt enkelt stänga av bildstabiliseringen när den inte är absolut nödvändig. Tyvärr. :cautious:

Edit: Jag startade en tråd om samma sak för ett tag sen: https://www.fotosidan.se/forum/threads/sony-a7-ii-slumpmässig-lutning-av-sensorplanet-med-ibis-aktiverat.175948/
 
Senast ändrad:

Stene_68

Aktiv medlem
Japp! Har sett det med vissa manuella objektiv på Sony a7 II. Det konstiga är att det i mitt fall bara är manuella objektiv utan elektronisk koppling till kameran, medan andra manuella objektiv med CPU funkar fint. Det verkar dessutom oftare hända när jag plåtar med kameran vertikalt. Det blir som om hela skärpeplanet lutar, vilket jag gissar beror på att sensorn lutar. Trots att den inte ens ska försöka det med objektiv som inte stödjer 5-axlig IBIS.

Utan att ha en lösning så får man väl i alla fall helt enkelt stänga av bildstabiliseringen när den inte är absolut nödvändig. Tyvärr. :cautious:

Edit: Jag startade en tråd om samma sak för ett tag sen: https://www.fotosidan.se/forum/threads/sony-a7-ii-slumpmässig-lutning-av-sensorplanet-med-ibis-aktiverat.175948/
Tack för svaret. Det är i alla fall ännu en anledning till att använda stativ, vilket jag tänkt att jag ska göra mer eftersom kompositionen oftast blir bättre m m men ofta varit för bekväm för trots att jag haft stativ med mig.
 
Senast ändrad:

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Skumt. Om sensorn lutar så borde inte bara halva bilden (höger eller vänster) bli oskarp utan en större del men på något ställe blir det skarpt.
Har själv varit inne på att köpa en Fuji X-T4 som har IBIS men är nu lite osäker på hur sensorn parkeras när IBIS inte används och vill veta hur fix sensorn är i parkeringsläget. IBIS är en till känslig konstruktion som kan strula. Är nu inne på att välja X-T3 i stället.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast 28-70 har inbyggd bildstab. Det skulle kunna vara så att några eller något linselement i stabiliseringsenheten inte är optimalt slipat en bit från mitten och detta syns i samband med att bildstab används.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Skumt. Om sensorn lutar så borde inte bara halva bilden (höger eller vänster) bli oskarp utan en större del men på något ställe blir det skarpt.
Har själv varit inne på att köpa en Fuji X-T4 som har IBIS men är nu lite osäker på hur sensorn parkeras när IBIS inte används och vill veta hur fix sensorn är i parkeringsläget. IBIS är en till känslig konstruktion som kan strula. Är nu inne på att välja X-T3 i stället.
Jag har en XT-4 sedan första veckan den kom och inte märkt några problem. Jag är kanske okänslig eller omedveten?
 

Stene_68

Aktiv medlem
Fast 28-70 har inbyggd bildstab. Det skulle kunna vara så att några eller något linselement i stabiliseringsenheten inte är optimalt slipat en bit från mitten och detta syns i samband med att bildstab används.
Jag kom på att det varit oskarpt på ena sidan med mitt Sony 85 1,8 också. Tänkte att det kanske berodde på polarisringsfiltret jag hade men så var det kanske inte. Hade nog bildstabilisering då eftersom jag vet att jag hade filtret. Kanske ska höra med Sonys reparationsverkstad om de kan fixa felet, men å andra sidan tycker jag det är bra att vara tvungen att använda stativ mer.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kom på att det varit oskarpt på ena sidan med mitt Sony 85 1,8 också. Tänkte att det kanske berodde på polarisringsfiltret jag hade men så var det kanske inte. Hade nog bildstabilisering då eftersom jag vet att jag hade filtret. Kanske ska höra med Sonys reparationsverkstad om de kan fixa felet, men å andra sidan tycker jag det är bra att vara tvungen att använda stativ mer.
Fast finns felet på 85:an som är ostab handlar det nog om kameran.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Fast finns felet på 85:an som är ostab handlar det nog om kameran.
Jag trodde att 85:an hade bildstabilisering men det kanske den inte har? Men jag kom också på att jag märkt problemet med motiv där det varit viktigt att få rak horisont så jag har då antagligen haft avtryckaren nedtryckt flera sekunder. Om man trycker av snabbt kanske det är mindre risk att felet uppstår. Flera bilder på samma motiv som jag tog samtidigt har i alla fall ingen sida som är oskarpare än den andra. Det är kanske i 50% av fallen som det är oskarpt men exponeringen är kring 1 steg under rekommenderad maxtid för brännvidden utan stöd eller bildstabilisering så längre tid kanske skulle ge en större andel oskarpa också.
 

Makten

Aktiv medlem
Skumt. Om sensorn lutar så borde inte bara halva bilden (höger eller vänster) bli oskarp utan en större del men på något ställe blir det skarpt.
Det beror förstås på var fokus ligger. Om ena halvan är inom skärpedjupet men andra inte, så kommer det se ut som att bara ena sidan är oskarp trots att hela skärpeplanet lutar (lika mycket överallt, förstås).

Men jag kom också på att jag märkt problemet med motiv där det varit viktigt att få rak horisont så jag har då antagligen haft avtryckaren nedtryckt flera sekunder.
Det där skulle kunna vara en rimlig teori, för det är fasen då det verkar hända för mig också! Alltså vid tillfällen då man står och verkligen koncentrerar sig som tusan för att det antingen ska bli rakt, eller helt enkelt för att lyckas hålla kameran still vid lite längre slutartider. Kan ju tänkas att kameran börjar överkompensera och ha sig helt i onödan.

Edit: Det skulle i så fall kunna vara en rent hårdvarumässig begränsning. Både sensorns och IS-linsgruppens rörelser sker med hjälp av solenoider, det vill säga spolar som man kör ström genom. Gör man det länge så blir de varma och resistansen ökar, vilket antingen kräver högre spänning för samma effekt, eller att funktionen helt enkelt blir sämre över tid (även om det bara gäller några sekunder). Låt säga att en spole blir varmare än en annan; då kan man nog tänka sig att det börjar luta om kameran inte kompenserar för det. Vilket den antagligen inte gör.
 
ANNONS