Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskärpa på förstoringar???

Produkter
(logga in för att koppla)

Vivica Bengtsson

Aktiv medlem
Jag äger en canon 350d och har ett sigma objektiv,18-50 som jag är nöjd med.
Jag tog en massa bilder och framkallade dem,både i 10*15 format och ca 10 st 40*30 format.
När bilder blir så förstorade så kan man även se felen mycket bättre,så jag undrar, hur ställer man in kameran enklast för att få skärpa över hela bilden?
Man ställer in fokuspunkten på tex ansikten, men sen tenderar resten av bilden att få lita oskärpa över sig.
Porträttfotografering är svårt.

Annars brukar det ju vara önskvärt med oskärpa på just prträttfoto, för att personen som man porträtterar skall synas så bra som möjligt. Men det är helt rätt. Förstorar du upp mycket, så förstorar du även upp defekterna.

En systemkamera ger ju kortare skärpedjup, så att man tex kan få ansikten skarpa och bakgrunden oskarp, vilket är en vanlig anledning till att folk uppgraderar från kompakter. För det mesta vill man ha bakgrunden så oskarp som möjligt när man fotar porträtt. Men om du vill ha längre skärpedjup, så får du välja mindre bländare (högre siffra). Ställ kameran på AV och provskjut med lite olika bländare, så ser du snart hur skärpedjupet ändrar sig.

MVH Jörgen

Ja det har du rätt i,men om man fotograferar 2 barn som står bredvid varann och kanske inte helt i linje med varann, så tenderar det barnet som man sätter i fokus bli skarp i bilden och det andra barnet bli oskarpt.

förlåt Jörgen,det här svaret var menat till Jesper.

Om det är ett högt skärpedjup du vill uppnå så är det enklaste att använda stora bländartal. Antar att du har använt största bländare (minsta bländartal)?
/Andreas

Nja, vanliga lampor är inte speciellt starka (i fotosammanhang). Antingen får du välja högre ISO, eller blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto