Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskarp 28 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

pgfoto

Medlem
Köpte en 28 1.8 för att ta gruppbilder med min
mark II men upptäckte att den tappar väldigt mycke skärpa i hörnen.jag fotade av min tegelvägg
med bl:11

Har även en zoom 28-135 som är betydligt skarpare
än 28:an i hörnen vid samma test.Lite undeligt
då man tycker att den fasta borde vara bättre än zoomen på skärpan.

Har någon samma erfarenhet eller har man köpt ett
dåligt måndagsex?

Fotar gruppkort med studioblixtar och
kör på 60 bl8
Korten blir suddiga i hörnen jämfört med zoomen.
Fotade därför av tegelväggen hemma och körde på programautomatik.testade allt från bl 1.8 till bl 11.
Den är lika ojämn på alla bländarvärdena

ja man får väl prova att byta till en 2.8
för jag behöver inte den ljusstarkare då jag
alltid använder på bl8 - bl11 för gruppfoton.

Hög ljusstyrka som det är fråga om här (1,8) på en så pass vidvinklig optik som 28mm blir gärna en kompromiss. Bildfelen som distorsion, vignettering, skärpefall i kanter och hörn är mycket svåra att bemästra. För att få en bra 28mm med hög ljusstyrka krävs väldigt kostsamma tillverkningsmetoder/material, om det ens är möjligt? Din EF 28/1,8 kostar säkert ändå mer än dubbelt mot 2,8-modellen (?) men för att få en 1,8 med lika bra bildfelskorrigering som 2,8-modellen får nog tillverkaren lägga på minst det 10-dubbla och då blir optiken inte särskilt attraktiv? Detta är mina spekulationer kring ditt problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto