Annons

Oskarp bild

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Kamera - datorn - skrivare ger en oskarp bild
Kameran - skrivare ger en skarp bild

Om jag låter bli att gå över datorn och istället ansluter direkt till skrivaren blir bilden klart skarpare. Problemet verkar vara datorn, och då är frågan, kan det justeras?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur gör du i datorn med bilden?
Vad har du för kamera?
Vad är det för programvara i datorn?
Är det RAW-fil du använder?
?

Låt oss veta mer
 

thommym

Aktiv medlem
Hur gör du i datorn med bilden?
Vad har du för kamera?
Vad är det för programvara i datorn?
Är det RAW-fil du använder?
?

Låt oss veta mer
Bra frågor (utom möjligen sista, jag skulle vilja se den skrivare som printar RAW direkt ;)).

Om man vill få bra svar bör man vara tydlig med vad man gör. Detta gäller speciellt i fotovärlden där kombinationerna av utrustning och tillvägagångssätt är skyhöga.

Men för att gissa; TS tar en bild med sin kamera som troligtvis genererar en JPEG på ett SD-kort. Om detta kort sätts in i skrivaren så kommer det ut en godtagbar bild. Om däremot kortet sätts i datorn och bilden öppnas i "något program" och därifrån skrivs ut blir resultatet en oskarp bild.

Givet att ovan gissning är korrekt återstår frågan, vilket program och är det säkert att ingen korrigering - medveten eller omedveten - sker i programmet?

Jag är ganska övertygad om att skrivaren inte bryr sig om ifall bilden kommer via dess egen USB eller SD port, via nätet eller WiFi så länge det är samma fil.
 

digitell

Aktiv medlem
Hur gör du i datorn med bilden?
Vad har du för kamera?
Vad är det för programvara i datorn?
Är det RAW-fil du använder?
?

Låt oss veta mer
Lonian, bra att felet kanske kan avhjälpas. Kommer att kontakta Wermlandsdata.

fotobollfoto, i datorn gör jag ingenting med bilden. kameran är en Nikon D40 med AF-S Micro 60/2,8, Windows 10 , stativ och utlösare. Bilden är hämtad ur datorn. Samma bild från skrivaren visar "Leitz" helskarpt. Tack för Era svar!
DSC_2838.JPG
 

martley

Aktiv medlem
En gissning från min sida är att ifall man sätter kamerans minneskort i skrivaren eller på något sätt koppiar ihop kameran med skrivaren direkt så är det enbart inställningarna i skrivaren som bestämmer alla utskriftsparametrar, som t.ex. upplösning, skalning, papperskvaliet etc. Skrivartillverkaren är säkert mån om att det ska se så bra ut som möjligt så om man int ehar pillat på inställningarna själv är troligtvis det förinställda läget en väldigt hög utskriftskvalitet. Går man via datorn så är det i stället datorns skrivarinställingar som styr utskriften, och har man ställt in dem felaktigt eller har en standardinställning som mostsvarar en gammal fax så bli resultatet därefter.
 

digitell

Aktiv medlem
En gissning från min sida är att ifall man sätter kamerans minneskort i skrivaren eller på något sätt koppiar ihop kameran med skrivaren direkt så är det enbart inställningarna i skrivaren som bestämmer alla utskriftsparametrar, som t.ex. upplösning, skalning, papperskvaliet etc. Skrivartillverkaren är säkert mån om att det ska se så bra ut som möjligt så om man int ehar pillat på inställningarna själv är troligtvis det förinställda läget en väldigt hög utskriftskvalitet. Går man via datorn så är det i stället datorns skrivarinställingar som styr utskriften, och har man ställt in dem felaktigt eller har en standardinställning som mostsvarar en gammal fax så bli resultatet därefter.
Bra svar Martley, jag har själv haft dessa tankar och Google verkar ha information om hur man ska gå tillväga för att justera datorn. Blir att försöka. Tack för Ditt svar!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lonian, bra att felet kanske kan avhjälpas. Kommer att kontakta Wermlandsdata.

fotobollfoto, i datorn gör jag ingenting med bilden. kameran är en Nikon D40 med AF-S Micro 60/2,8, Windows 10 , stativ och utlösare. Bilden är hämtad ur datorn. Samma bild från skrivaren visar "Leitz" helskarpt. Tack för Era svar!


Visa bilaga 152140
Någonting gör du såklart i datorn.
1. Du tar in filen från kameran till datorn.
2. Du öppnar filen i något program
3. Du väljer att skriva ut och gör då utskriftsinställningar.

Så lite mer info kan du ge oss, eller Wrmlandsdata
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt att du inte öppnar filen utan bara skriver ut den tumnageln som ditt OS visar? Låter ju crazy, men du berättar ju inte hur du gör så vi kan bara gissa.
 

digitell

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt att du inte öppnar filen utan bara skriver ut den tumnageln som ditt OS visar? Låter ju crazy, men du berättar ju inte hur du gör så vi kan bara gissa.
Så här gör jag
Kameran D40 på stativ, utlösare, S/V, Iso 200, spotmätning, M 2 sek/6,3 och inbyggd blixt, kvalitet normal
Kopplar kabel, väljer källa, bild visas, drar den till mina bilder
Inga justeringar
Markerar den för inläggning på FS
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Så här gör jag
Kameran D40 på stativ, utlösare, S/V, Iso 200, spotmätning, M 2 sek/6,3 och inbyggd blixt, kvalitet normal
Kopplar kabel, väljer källa, bild visas, drar den till mina bilder
Inga justeringar
Markerar den för inläggning på FS
I ovanstående inlägg glömde jag att ange att huvudbelysningen var ett lysrör i taket.
 

digitell

Aktiv medlem
I ovanstående inlägg glömde jag att ange att huvudbelysningen var ett lysrör i taket.
Förstorade den senaste bilden och ser att "Leitz" är skarpare än på tidigare bild. Beror säkert på ljuset från den inbyggda blixten-
Nyfiken lär så länge han lever och tråden avslutas för min del. Tack skall Ni ha!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fast frågan gällde ju varför bilden skrivdes ut skarpare direkt via skrivarens kortläsare!
Du har fortfarande inte förklarat hur du gör när du skriver ut bilden via datorn. Det måste du göra här eller för din datorfirma om vi/de ska kunna säga vad felet är.
 
ANNONS